13 آذر 1398 - 11:17
عضو شورای عالی کانون صرافان:

بخش عمده‌ای از ارز خانگی به بازار عرضه شد

عضو شورای عالی کانون صرافان از بازگشت بخش عمده‌ای از ارز خانگی به بازار در پی ثبات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته خبر داد.
کد خبر : ۱۰۹۳۳۸
ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، کامران سلطانی‌زاده در یک نشست خبری در مورد بازار ارز اظهار داشت: بازار ارز در دو سال اخیر با مدیریت دکتر همتی به ثبات رسیده و نوسانات ارزی کاهش پیدا کرده و قیمت ارز نیز کنترل شده که نشان می‌دهد بانک مرکزی با کمترین هزینه و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای غیر ضروری توانسته بازار را کنترل کند.


وی افزود: در عین حال تمامی نیازهای واقعی تولیدکنندگان که توسط وزارت صمت تایید شده باشد با عرضه‌ای که در سامانه نیما وجود دارد پاسخ داده شده است. وی درباره نوسانات هفته‌های اخیر نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز همیشه متاثر از فضای روانی بوده، اما اگر به تناسب حساب کنیم قیمت ارز بعد از وقایع اخیر از سایر کالاها نوسان بسیار کمتری داشته که آن هم ناشی از فشار روانی بوده است.


سلطانی‌زاده به مردم پیشنهاد کرد در شرایط نوسانات ارزی وارد بازار و سرمایه‌گذاری نشوند و ادامه داد: این روند ادامه نخواهد داشت و تجربیات دو سال گذشته نشان می‌دهد که چندین مرحله استرس‌های شدید تاثیر زیادی بر نرخ ارز نداشته چرا که منابع بانک مرکزی منابع خوبی است و روند عرضه ارز در سامانه نیما و صرافی‌ها به همه نیازهای واقعی پاسخ می‌دهد.


وی درباره میزان ارزهای خانگی بیان داشت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ارزهای خانگی از کانال‌های غیر رسمی خریداری شده آمار دقیقی در دسترس نیست، اما با روند ثبات بازار به طور حتم طی این دو سال بخش زیادی از ارز خانگی به بازار عرضه شده است.


سلطانی‌زاده درباره نوسانات اخیر نرخ ارز بعد از گرانی بنزین تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین تاثیری بر نرخ ارز نداشته و با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین، نرخ ارز ۲ تا ۵ درصد نوسان داشته که این افزایش قیمت هم امکان بازگشت به نرخ قبل را دارد.


عضو شورای عالی کانون صرافان افزود: این میزان نوسان نیز با توجه به قرار گرفتن در پایان سال و سفرهای ماه ژانویه طبیعی است و همانطور که در ایام اربعین با آن حجم سفر نرخ ارز تغییر چندانی نکرد تاثیر این سفرهای کریسمس هم بیش از این نخواهد بود.


وی درباره دستگیری تعدادی از صرافان نیز گفت: متاسفانه چند همکار ما دستگیر شده‌اند و احکامی صادر شده است. ما طی نامه‌ای با رییس قوه قضاییه مکاتبه کردیم و ایشان نیز با نظر مثبت بررسی کردند و انشالله با بررسی‌های کارشناسی بتوانیم از صرافان خود دفاع کنیم. در این زمینه بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی‌های کارشناسی کردند که نشان می‌دهد این معاملات برای سال ۹۶ بوده در حالی که بحران ارزی در سال ۹۷ رخ داده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر