19 آذر 1398 - 08:27

اختصاص نیمی از تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران به عوامل تولید

حدود ۵۵ درصد ازتسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران به عوامل تولید، اشتغالزایی، کارآفرینی و حمایت از کارگران پرداخت شده است.
کد خبر : ۱۰۹۵۲۱
بانک قرض الحسنه مهر ایران

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران، استفاده بهتری نمود، توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان در رگه های اقتصاد آن جاری کرد. شاید اینطور بهتر باشد که بگوییم اگر همه‌ی ثروتهای دنیا هم در یک جا جمع شود، اما کارگری برای کار نباشد، بی‌فایده است.


از آنجا که مقام معظم رهبری فرمودند که «هر کسی در کشور مسئولیتی را که پذیرفته است، باید همه‌ی وقت و توان خود را به ادای صحیح آن مسئولیت اختصاص دهد» بانک قرض الحسنه مهرایران این کلام را چراغ راه خود نموده ودر تلاش است تا با اعطای انواع تسهیلات ریالی، نقدینگی مورد نیازاین بخش ازجامعه را تامین کند.


کارگران گُل سرسبد دریافت تسهیلات


بر اساس آمار، بانک قرض الحسنه مهر ایران در طی ۱۲ سال فعالیت خود نزدیک به ۶ میلیون فقره تسهیلات به اعتبار ۴۷۷ هزار میلیارد ریال پرداخت نموده، که بیش از نیمی از این تسهیلات به عوامل تولید به ویژه نیروی کار اختصاص داشته است.


همچنین بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال گذشته(۹۷) یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه با اعتبار ۱۳۸ هزار میلیارد ریال پرداخت نموده است، که از این میزان نیز حدود ۵۵ درصد ازتسهیلات به کارگران پرداخت شده است. تسهیلات عنوان شده در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی با محوریت سه طرح صورت گرفته است.


تسهیلاتی برای حفظ روحیه نیروی کار مولد


بانک قرض الحسنه مهر ایران برای رفع یا کاستن مشکلات جامعه کارگری وحفظ روحیه کار مولد در کشور به ارائه تسهیلات به پرسنل کارگری شرکت های دولتی وخصوصی پرداخته است تا با ارتقا سطح معیشت این قشر از جامعه ضمن روحیه بخشی و رفع دغدغه های این افراد از ایجاد جذابیت برای ورود آنان به شغل های کاذب بکاهد. عمده این تسهیلات در قالب امضای تفاهم نامه با ارگان ها و بخش های مختلف صورت گرفته است.


رویکرد دوم در ارائه تسهیلات به کارگران، دو سالی می شود که کلید خورده است. در این طرح تسهیلات به منظور تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای اشتغال در بنگاه هایی که شخص برای فعالیت در آن نیاز به تجهیزات دارد ارائه می شود. تسهیلاتی که کاربرد آن برای رفع نیازهای اولیه جهت خرید وسایل مورد نیاز شغل متقاضی و حفظ اشتغال تعیین شده است.


اما طرح سوم دیدگاه کلان تری دارد و به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و استمرار چرخه تولید و اشتغال در بنگاه های کوچک و متوسط که دارای زنجیره ارزش داخلی بوده و موجبات اشتغال ملی را فراهم می کند. در این طرح پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان کالای ایرانی صورت گرفته است. انعقاد تفاهمنامه همکاری با شرکت سهامی فرش ایران، شرکت نیروی محرکه و شورایعالی مناطق آزاد با هدف افزایش قدرت خرید از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و عرضه کارت‌های بانکی با قابلیت‌های خاص، جزء اولین قراردادهای منعقد شده در این زمینه بوده است، علاوه بر این تفاهمنامه های متعددی با سازمان ها و نهادهای گوناگون از جمله: بنیاد برکت، بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و...به امضا رسیده است تا تسهیلات بر توانمندسازی نیازمندان و محرومان تمرکز بیشتری داشته باشد.


بانوان سرزمینم توانمندتر می شوند


اما نگاه ویژه به جامعه زنان به عنوان سهم اساسی از جمعیت نیروی کار کشور نیز از دیگرموضوعاتی بوده، که بانک قرض الحسنه مهر ایران از توجه به آن غافل نبوده است وبا طرح در قالب «اندوخته بانوان مهر ایران» پرداخـت تسهیلات قرض الحسنه را در مسیر توانمند سازی و ارزش آفرینی بانوان سرزمین ایران به کار گرفته است. در این طرح بانوان علاوه بر توسعه فضای کسب و کار خود، می توانند در ارتقای سطح رفاه خانواده هایشان نیز موثر باشند.


اجرای این طرح تسهیلاتی در حمایت از بنیان خانواده به ویژه زنان سرپرست خانوار و ایجاد رضایتمندی در میان اقشار ضعیف و متوسط جامعه بوده است.


کارگران، مشتریان خوش حساب


اقشاری که از بانک قرض الحسنه مهر ایران وام دریافت نموده اند، جز خوش حساب ها هستند بنحوی که این بانک تنها یک درصد مطالبات دارد. این درشرایطی است که انباشته شدن مطالبات بانک‌ها و افزایش هر روزه این رقم به یکی از معضلات بزرگ اقتصاد کشور به نام معوقات بانکی تبدیل شده است.


مهر ایران حامی جامعه کارگری


ترویج محصول کارگر ایرانی، تلاش برای حفظ سلامت روحی و بهبود معیشت کارگران از عوامل تأثیرگذار بر افزایش کیفیت کار این قشر است ماجرایی که بانک قرض الحسنه مهر ایران با تمام توان در این سالها دنبال کرده است و همین امرموجب شده که در سال های اخیر به عنوان حامی جامعه کارگری مورد تقدیر قرار بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر