20 آذر 1398 - 17:50

تجارت الکترونیک امروزه نقش مهمی در اقتصاد دارد

معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا اعلام کرد: تجارت الکترونیک امروزه نقش مهمی در اقتصاد دارد.
کد خبر : ۱۰۹۶۰۱
نیما نامداری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نیما نامداری در همایش نیم دایره با محوریت بررسی وضعیت تجارت الکترونیک ایران با اشاره به حضور شرکت‌های فناوری در میان بزرگترین و سوداورترین شرکت‌های دنیا گفت: تجارت الکترونیک امروزه نقش مهمی در اقتصاد دارد و حجم تجارت الکترونیک آمریکا در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به میزان فروش نفت ایران در طول مدت مشابه ۱۰ برابر بیشتر بوده است.


وی ادامه داد: تغییرات و تحول در فناوری باعث شده تا امرزه ۱۰ شرکت بزرگ دنیا را شرکت‌های فناوری تشکیل دهند این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته صرفا مایکروسافت در این لیست حضور داشت و سایر شرکت‌ها را غول‌های نفتی تشکیل می‌دادند.


نامداری با اشاره به پارامترهای مهم در تجارت الکترونیکی گفت: از معیارهای مهم در حوزه تجارت الکترونیکی باید به ارزش هر سفارش و تعداد سفارش‌ها اشاره داشت که ترکیب این دو پارامتر باعث می‌شود تا آینده تجارت الکترونیکی را بتوان بررسی کرد.


معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در خصوص وضعیت رشد تجارت الکترونیک ایران گفت: تجربه رشد مارکت پلیس‌ها در ایران علیرغم ایزوله بودن فضای کسب و کارها تفاوت چندانی با دنبا ندارد و می‌توان از نمونه‌های مشابه و روندهای جهانی برای رفع مشکلات استفاده کرد تا به سوی توسعه تجارت الکترونیکی قدم برداریم.


وی با اشاره به مشکل تامین مالی در تجارت الکترونیکی افزود: بانک‌ها در حوزه تامین مالی به خصوص تامین مالی خرد مشکل دارند و شرکت‌های تجارت الکترونیک برای رشد و تامین مالی در این زمینه با مشکل مواجه هستند و مجبور هستند با پول حاصل از فروش و مشارکت با کسب و کارهای زیر مجموعه به نحوی بازی کنند و آن را در گردش داشته باشند که قوانین مالیات با این موضوع در تضاد است.


نامداری ادامه داد: چرخه رگولاتوری از مهمترین چالش‌های مارکت پلیس‌های دیجیتالی و تجارت الکترونیکی است چرا که رگولاتورهای دولتی مانند بانک مرکزی و غیره نمی‌توانند برای کسب و کارهای کوچک به بزرگ که دیگر بزرگ شده‌اند، مانع ایجاد کنند و به سمت تفاهم می‌روند اما کسب و کارهایی که به مرحله واسط می‌رسند، رگولاتو با ایجاد چالش آنها را حذف می‌کند و نیاز است تا در حوزه رگولاتوری تغییراتی جدی صورت گیرد.


وی تاکید کرد: موجود نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله پهنای باند و اینترنت از جمله مشکلات توسعه تجارت الکترونیک ایران در کشور است که باید از سوی حاکمیت رفع شود. معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکارونیک ارتباط فردا در خصوص دشواری توسعه تجارت الکترونیک گفت: مسیری که در افزایش سهم بازار تجارت الکترونیک از اقتصاد درحال حرکت به سوی آن در حال حرکت هستیم، با چالش‌های بزرگی مواجه است و اقدامات فعالین تجارت الکترونیک برای رشد بازار بسیار مهم و اقدامی اساسی است.


همچنین حمید محمدی، در نشست بررسی وضعیت تجارت الکترونیکی ایران با اشاره به گزارش نیم سال اول سال ۹۸ گفت: دیجی کالا پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه با ۲۰ میلیون بازدید ماهانه و بازدید روزانه ۴.۱ میلیون نفر به شمار می‌رود؛ به صورت روزانه ۲۰۰ هزار کلا از دیجی کالا سفارش داده می‌شود و متوسط ارزش هر سبد خرید سفارش از دیجی کالا ۴۱۸ هزار تومان است.


وی ادامه داد: رشد فروش مبلغی کالای فروخته شده توسط دیجی کالا از سال ۹۰ تا ۹۸ به صورت سالانه در حدود ۱۱۱ درصد بوده که انتظار داریم تا پایان سال جاری و در انتهای گزازش نیمسال دوم دیجی کالا این رقم با رشد بیشتری مواجه شود.


تعداد تراکنش‌های آنلاین در سال ۹۷ نسبت به محمدی افزود: سال ۹۶ با رشد بزرگی روبرو بوده و به رقم ۱.۱ میلیارد رسیده که نشان می‌دهد با رشد تجارت الکترونیکی، شبکه پرداخت الکترونیک نیز در حال رشد است.


وی با اشاره به میزان فروش در بخش مارکت پلیس دیجی کالا خاطر نشان کرد:  هر فروشنده فعال در بخش مارکت پلیس دیجی کالا در نیمه اول سال ۹۸ به طور میانگین ۲۳ میلیون تومان فروش داشته و یک فروشنده در مرداد ماه ۹۸ توانست تا رکورد ۲۰ میلیارد تومان فروش در یک ماه را کسب کند.


مدیرعامل دیجی کالا با بیان این که پرداخت حوزه مهمی برای دیجی کالا بوده و در همین زمینه نیز با دیجی پی به صنعت فین تک ورود کرده است، درباره وضعیت پرداخت سفارش‌های دیجی کالا اظهار داشت: بالغ بر ۵۰.۹ درصد خریدهای دیجی کالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی پرداخت می‌شود و از سویی دیگر ۴۸.۷۴ درصد از سفارش‌ها از طریق روش پرداخت در محل و دستگاه کارتخوان پرداخت می‌شود؛ سهم پرداخت به صورت نقدی از خریدهای دیجی کالا ۰.۲۳ درصد است و ۰.۱۸ از خریدها با کارت هدیه دیجی کالا پرداخت می‌شود.


محمدی با اشاره به ناکافی بودن سرمایه گذاری در تجارت الکترونیک گفت: در طول یکسال اخیر باید حدود ۱ تا ۲ میلیارد دلار در حوزه تجارت الکترونیک سرمایه گذاری می‌شد تا رشد حاصل شود و سهم بازار خرده فروشی و ... رشدهایی حاصل شود اما سرمایه گذاری‌ها محدود است و از سویی دیگر سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد و نوسانات نرخ ارز کسب و کارهای اینترنتی را با مشکل مواجه کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها