جزییات طرح اصلاح قانون بازنشستگی؛

"چوب جادویی" فرانسه سیستم بازنشستگی را درست می‌کند؟

نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که طرح جنجالی اصلاح قانون بازنشستگی، با این هدف طراحی شده تا سیستمی «عادلانه‌تر» را برای همگان به اجرا بگذارد.
کد خبر : ۱۰۹۶۱۵
فرانسه

به گزارش ایبِنا، ادوارد فیلیپ تاکید کرد که تغییرات مد نظر این طرح برای افرادی اعمال خواهد شد که از سال ۲۰۲۲ میلادی وارد بازار کار می‌شوند؛ همچنین متولدان پیش از سال ۱۹۷۵ میلادی نیز مشمول این طرح نمی‌شوند.


اعلام جزئیات این طرح در حالی انجام می‌شود که هفت روز از آغاز اعتصابات سراسری در فرانسه که بزرگترین اعتصابات این کشور در چند دهۀ اخیر محسوب می‌شود، گذشته است و صدها هزار همچنان نفر دست از کار کشیده‌اند.


ادوارد فیلیپ چهارشنبه شب در پاریس در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت: زمان آن فرا رسیده تا یک سیستم بازنشستگی جهانی طراحی شود. ما پیشنهاد می‌دهیم که یک پیمان جدید بین نسلی بوجود آید.


وی گفت آگاه است که سخنرانی او «یک اعلامیۀ جادویی» نیست که بتواند به تظاهرات پایان دهد؛ اما حتی با ادامۀ اعتراضات، برای عملی کردن این طرح به پیش خواهد رفت.


ادوارد فیلیپ افزود اگرچه برخی با این اصلاحات مخالفند اما این طرح بخشی از «بلند پروازی دولت در موضوع عدالت اجتماعی» است و با این طرح، از کسی غفلت نمی‌کنیم بلکه برعکس، این طرح به دنبال محافظت بیشتر از قدرت خرید کارگران و افراد بازنشسته، در حال حاضر و در آینده است.


به گفته او با این اصلاحات، حداقل مستمریِ ماهانه که هزار یورو است، برای افراد شاغلی که تا سن ۶۲ سالگی کار کرده‌اند، تضمین می‌شود و به همین دلیل این طرح بطور ویژه به نفع زنان است. کارکنان بخش دولتی از جمله اعضای نیروهای مسلح فرانسه، آتش نشانان، نیروهای پلیس و نگهبانان زندان نیز همچنان از حق بازنشستگی پیش از موعد برخوردار خواهند بود.


وی تاکید کرد که با این سیستم جهانی، مردم ترغیب می‌شوند که ضمن پایان دادن به سیستم بازنشستگی پیچیدۀ کنونی فرانسه، برای مدت طولانی‌تری کار کنند.


فرانسه در حال حاضر ۴۲ طرح بازنشستگی متفاوت دارد که برای بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی اعمال می‌شود و در هر طرح نیز سن بازنشستگی و مزایای آن متفاوت است.


دفاع فیلیپ از این طرح در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه‌های کارگری که میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را نمایندگی می‌کنند، هشدار داده‌اند که با این اصلاحات، بخش زیادی از مزایای بازنشستگی برای بسیاری از مشاغل حذف خواهد شد و در مقابل مردم را مجبور خواهند شد تا مدت طولانی‌تری کار کنند یا در زمان بازنشستگی دستمزد کمتری دریافت کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر