24 آذر 1398 - 10:42

کاهش احتمال سوء‌استفاده‌ از کارت های بانکی با پویاسازی رمز دوم

در طرح استفاده اجباری از رمزهای پویا، پایگاه خبری بانک مسکن برای بالابردن امنیت تراکنش‌ها، راه های دسترسی به رمزهای یک‌بارمصرف را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۰۹۷۰۶
رمز دوم پویا



به گزارش  ایبِنا از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بنا بر اعلام بانک مرکزی، برای جلوگیری از کلاه‌برداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی یکم دی‌ماه امسال‌، زمان اجباری شدن استفاده از رمز پویا است و پس از آن هیچ بانکی برای ارایه خدمات غیرحضوری کارت، رمز دوم ثابت را نخواهد پذیرفت.


بانک مسکن برای این منظور نرم‌افزار «رمزنما» را معرفی کرده است که به منظور دریافت آن مشتریان می‌توانند به ۲ روش اقدام به دریافت لینک اپلیکیشن نمایند در اولین روش مشتریان می توانند به صفحه اصلی سایت بانک مسکن به آدرس www.bank-maskan.ir مراجعه و پس از دانلود نرم‌افزار، برای فعالسازی آن تنها یک بار به خودپردازهای بانک مسکن در سطح شهر مراجعه کنند. پس از مراجعه به دستگاه خودپرداز باید وارد بخش خدمات رمز و گزینه تخصیص رمز دوم پویا را انتخاب کنند. در این مرحله با وارد کردن شماره تلفن همراه خود که می‌باید منطبق بر شماره تلفن ثبت شده در شعبه بانک باشد، رمز فعالسازی نرم‌افزار برای گوشی مشتری ارسال می‌شود در دومین روش مشتری می تواند از طریق دستگاه ATM پس از واردکردن رمز اول، وارد صفحه تغییر رمز شده و گزینه خدمات رمز پویا را انتخاب و پس از آن شماره تلفن همراه خود را وارد کند. در صورتیکه شماره همراه وارد شده صحیح باشد و منطبق با شماره ثبت شده در سیستم اطلاعات مشتریان بانک باشد، پیغامی مبنی بر تایید عملیات نشان داده می شود و یک شماره سریال در رسید مشتری چاپ و پیامکی حاوی لینک دانلود نرم افزار و کد فعال سازی تخصیص رمزپویا برای شماره همراه ارسال می شود.


همچنین بانک مسکن برای مشتریانی که گوشی تلفن همراه هوشمند برای نصب اپلیکیشن ندارند، این امکان را فراهم کرده تا بتوانند رمز پویا برای استفاده از خدمات بانکی را به جای نرم افزار رمزنما، از طریق پیامک SMS OTP دریافت کنند که برای دریافت پیامک، به یکی از خودپردازهای بانک مسکن مراجعه و از منوی تغییر رمز- خدمات رمز پویا- گزینة فعال‌سازی رمز پویا نسخه پیامکی را انتخاب می‌نمایند.پس از ثبت درخواست و فعال‌سازی رمز پویا، پیغامی مبنی بر غیر فعال شدن رمز (ثابت) به مشتری نمایش داده می‌شود و در صورت تأیید پیغام توسط مشتری، شماره تلفن همراه از وی اخذ می‌شود. در صورتیکه شماره همراه وارد شده صحیح باشد و منطبق با شماره ثبت شده در سیستم اطلاعات مشتریان بانک باشد پیغام تأیید عملیات نمایش داده خواهد شد و رسید حاوی روش انجام فرآیند و قسمت ثابت رمز توسط خودپرداز چاپ می‌شود. این رمز صرفاً یک‌بار از دستگاه خودپرداز اخذ و در هر بار تولید رمز پویا استفاده می‌شود. بر این اساس مشتری در هر مرتبه جهت دریافت رمز پیامکی، باید ۴ رقم آخر شماره کارت خود را از طریق شماره تلفن‌ همراه (شماره تلفن‌ همراه مرتبط با کارت که در زمان فعال‌سازی رمز پویا مورد استفاده قرار گرفته) به سرشماره ۱۰۰۰۲۵۱۶ ارسال و بخش رمز متغیر را از طریق همین سرشماره دریافت نماید. رمز پویای کارت از قسمت ثابت (چاپ شده در رسید) و قسمت متغیر (دریافت شده از طریق پیامک) تشکیل می شود.


به گزارش هیبنا، قسمت متغیر رمز، در هر بار درخواست مشتری تغییر خواهد کرد. همچنین بخش ثابت رمز جهت افزایش امنیت رمز مشتری تولید می‌شود و باید توسط مشتری و به صورت محرمانه به خاطر سپرده شود.


همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای تکریم مشتریان و با هدف نظارت و راهبری این پیامک‌ها سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه هریم راه‌اندازی نموده است تا مشتریانی که به هر دلیل، نرم‌افزار تولید رمز یک‌بار مصرف بانک‌ها را فعال ننموده‌اند از این طریق، رمز پویا به تلفن‌ همراه آنها به صورت پیامک ارسال شود.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر