26 آذر 1398 - 08:27

باید به نسل جوان الگو ارائه کنیم

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: وظیفه دولت این است که به نسل جوان الگو ارائه کند و باید هر نسلی برای نسل بعد از خود یک الگوی موفق تعریف کند.
کد خبر : ۱۰۹۷۷۴
نهاوندیان

به گزارش ایبِنا، محمد نهاوندیان در مراسم نکوداشت محسن خلیلی‌عراقی گفت: وظیفه ما این است که به نسل جوان الگو ارایه کنیم. هر شخصی همانطور که به آب و هوا نیاز دارد به یک الگوی شخصیتی نیز احتیاج دارد و تشکیل حیات اجتماعی اقتضاء می‌کند که هر نسلی برای نسل بعد از خود یک الگوی موفق تعریف کند.


وی ادامه داد: سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا الگو باید شخصی باشد که به هر ترتیبی توجه اجتماعی را به خود جلب کند یا به هر قیمتی دنبال افزایش رأی خود باشد یا اینکه الگو فردی است که طول آن و اموال منقول آن برای نسل بعد الگو شود. اینکه چگونه می‌شود در سطح خرد موفق بود و هم در سطح کلان مسئولیت اجتماعی را ایفا کرد یک هنر است، کسی که این کارها را بکند باید به عنوان الگو معرفی شود.


معاون اقتصادی رئیس جمهور در ادامه این سخنرانی با قدردانی از اقدامات اتاق بازرگانی در تجلیل از پیشکسوتان، وظایف اتاق بازرگانی را فراتر از یک تشکل اقتصادی دانست و افزود:وظایف اجتماعی اتاق بازرگانی در بعد خدمات اجتماعی به مراتب پررنگتر است، چراکه اتاق بازرگانی نماد حضور اجتماعی است، ما باید بدانیم در حوزه تولید و معرفی الگوهای اجتماعی چه در سطح فردی و چه در سطح کلان برای نسل جوان چه وظیفه و هدفی داریم.


وی گفت: باید پذیرفت الگوی موفق الزاما" افزایش پول و موفقیت به هرترتیب نیست، بلکه ما باید به نسل جوان بیاموزیم که کار خوب انجام دادن و آن کار را خوب انجام دادن، خلق ارزش می کند.


وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند فعال اقتصادی دنبال درآمدزایی فقط برای خود است و نمی‌تواند به خیر جمعی بیندیشد. این تصویر مجعول و ناقص و پرآسیبی است. افرادی مانند مهندس خلیلی عراقی این تفکر را وضع می‌کنند و حتی در جاهایی که این دو شاخص در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند خیر جمعی را انتخاب می‌کنند.


ریییس موسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی، در ادامه به هشت ویژگی و شاخص، به عنوان عوامل پیشرو اهداف توسعه ای مهندس خلیلی عراقی اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی ایشان، نگرش اخلاق محور در نظام های مدیریتی و بنگاه داری است و تاکید کرد که باید توجه داشت که اخلاق، همه دارایی ماست و همه اقدامات ما باید با ارزش های اخلاقی توام باشد.


وی نگاه مهندسی را ازجمله دیگر صفات توسعه ای پیشکسوت صنعت ایران بیان کرد و اظهار داشت: تصویرسازی و بیان مسائل با به خدمت گرفتن اعداد وارقام، مهمترین اصل پیشرو در فعالیت و توسعه یک صنعت به شمار می رود، چرا که با فاصله گرفتن از مدیریت علمی و بیان و توصیف مسائل و گرو گرفتن عبارات و واژگان غیر علمی، قطعا" به صنعت کشور آسیب وارد می کند.


نهاوندیان که در خلال بیاناتش به سابقه طولانی آشنایی و همکاری با مهندس خلیلی عراقی اشاره می کرد، نگاه مدیریت خرد و کلان به صورت مجزا و با راهبرد همسو و یکپارچه را از جمله دیگر محاسن ایشان یاد کرد و گفت: در لحظه گرفتارنبودن، آینده نگری، نوگرایی و قدرت نفوذ در بازارهای نو ازجمله راهبردهائی است که می تواند به عنوان یک برگ برنده، صنعت را در پیشبرد اهداف به روشنی یاری دهد و همچنین توجه به مفاهیم کلان اقتصادی و نگرش و تعمق درست به مبحث استراتژی توسعه صنعتی از جمله اولویت هایی بود که ایشان(مهندس خلیلی) همواره بر آن توجه خاص و ویژه داشت.


نهاوندیان، نگاه امیدوارانه توامان با پشتکار را از جمله عوامل دیگر توسعه محور در زیرلایه های توسعه صنعتی کشور برشمرد و با بیان خاطراتی از پیشکسوت صنعت کشور افزود: ایشان همواره نگاه و تمرکز ویژه ای به مباحث بهره وری و تجارت الکترونیک داشت.


در ادامه این مراسم، مهندس خلیلی عراقی از دست اندرکاران برگزاری مراسم نکوداشت  تشکر کرد و گفت: توسعه و پیشرفت ایران نیازمند توجه به بخش خصوصی است و باید همه در کنار یکدیگر برای آبادانی و توسعه صنعتی کشور تلاش کنیم.


در پایان مراسم ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های مهندس خلیلی عراقی از تمبر یادبود ایشان رونمایی شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر