سوءاستفاده از یارانه، نخست وزیر میلیارد را به دردسر انداخت

هزاران شهروند جمهوری چک، بار دیگر خواستار استعفای آندری بابیش، نخست وزیر میلیاردر این کشور شدند.
کد خبر : ۱۰۹۸۶۷
یورو

به گزارش ایبِنا، مخالفان پس از آنکه دادستان پرونده اتهام تقلب در کسب یارانه و کمک‌های اتحادیه اروپا از سوی شخص نخست وزیر را بازگشایی کرد، باردیگر به خیابان آمدند. اتحادیه اروپا دریافت یارانه از سوی آندره بابیش را مصداق «تعارض منافع» می خواند.


مخالفان نخست وزیر بارها در سال جاری با برگزاری تظاهرات خواهان استعفای رئیس ثروتمند دولت جمهوری چک شده اند.


مخالفت و انتقادها از آندری بابیش در حالی صورت می گیرد که نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که هم چنان حزب متبوع نخست وزیر، آ ان او، محبوبترین جریان سیاسی در این کشور است.


تظاهرکنندگان در اعتراضات خود تاکید داشتند که دادستان باید پرونده یکی از شرکت های بابیش که ده سال پیش از اتحادیه اروپا ۲ میلیون یورو یارانه گرفته است را نیزبازگشایی کند.


ماجرای دریافت این یارانه از سوی کمیسیون اروپا ماه گذشته به رسانه‌های جمهوری چک رسید.


گزارش کمیسیون اروپا نشان می دهد که شرکت آگروفرت، که نزدیک به دو دهه در اختیارو مالکیت تام آندری بابیش بوده است با استفاده از نفوذ در اتحادیه اروپا توانسته یارانه‌های کلان دریافت کند. نخست وزیر جمهوری چک که سهام این شرکت را در سال ۲۰۱۷ به بازار بورس واگذارکرده است می‌گوید تمام کمک‌های دریافتی این شرکت به صورت قانونی انجام گرفته است.


شرکت آگروفرت در زمینه کشاورزی، فرآوری های غذایی و موادشیمیایی و حتی رسانه نیز فعالیت دارد. این شرکت یکی از مهم ترین دریافت کنندگان کمک‌های اتحادیه اروپا در اروپای شرق و مرکزی به شمار می‌رود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر