30 آذر 1398 - 09:09
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

برنامه‌های سداد برای توسعه پرداخت‌های بدون کارت

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد از برنامه‌های این شرکت برای ارائه خدمات پرداخت مبتنی بر کیف پول و استفاده از روش‌های بیومتریک مانند اثر انگشت خبر داد.
کد خبر : ۱۰۹۸۸۴
صادق

محمد مهدی صادق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره نفوذ استفاده از فناوری QR کد، اظهار داشت: میزان استفاده از QR کد در شرکت پرداخت الکترونیک سداد رقم بالایی نیست و دلایل آن نیز مشخص است، زیرا تا زمانی که انجام تراکنش‌های آنلاین با حضور کارت هیچگونه کارمزدی ندارد، در عمل مردم و فروشندگان چندان توجیهی برای استفاده از این روش جدید ندارند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر QR کد به صورت محدود استفاده می‌شود، تصریح کرد: در شرکت سداد در تلاش هستیم که با گسترش پذیرندگانی که این روش پرداخت را می‌پذیرند، چه پذیرندگان حضوری و چه پذیرندگان اینترنتی بتوانیم میزان مصرف پرداخت مبتنی بر QR کد و پرداخت مبتنی بر کیف پول را افزایش دهیم اما تا زمانی که وضعیت کارمزد به همین شکل است، رشد استفاده از این شیوه شیب ملایمی خواهد داشت.


صادق تاکید کرد: اگر محدودیت‌هایی برای انجام تراکنش‌های خرد یا کارمزدی برای دارندگان کارت ایجاد شود، قطعاً برخی از تراکنش‌های خرد به روش مبتنی بر QRکد و کیف پول منتقل می‌شود و این شیوه با شیب بیشتری گسترش پیدا خواهد کرد.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با اشاره به مزایای استفاده از کیف پول و QRکد، گفت: پرداخت‌های مبتنی بر QRکد از چند جنبه منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود، زیرا کاهش نیاز به سخت‌افزارها، که عمدتا وارداتی است را در پی دارد.


وی افزود: در بحث پرداخت با QRکد مهم‌تر از موضوع حذف دستگاه پوز ، مسئله تراکنش‌های خرد مبتنی بر کیف پول در سیستم بانکی است که منجر به کاهش هزینه‌ها در حوزه زیرساخت‌های بانکی می‌شود، چرا که عملاً تراکنش‌هایی با ارقام پایین از شبکه آنلاین حذف شده و به شبکه آفلاین منتقل خواهد شد.


صادق ادامه داد: این روش همچنین برای شرکت‌های پرداخت هم منجر به کاهش هزینه خواهد شد، چرا که به هر حال انجام تراکنش‌های مبتنی بر کیف پول هزینه اجرایی کمتری نسبت به تراکنش‌های آنلاین دارد. البته این صرفه‌جویی در حوزه شرکت‌های پرداخت از سایر جنبه‌های دیگر کمرنگ‌تر و حاشیه‌ای تر است.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره تجمیع یا اتصال کیف پول‌ها در شرکت‌های پرداخت به یکدیگر نیز گفت: اینکه تمام کیف پول‌های موجود در بازار تجمیع ‌شوند، حداقل به نظر نمی‌رسد که در شرایط فعلی امکان‌پذیر باشد مگر اینکه حاکمیت و بانک مرکزی ورود کنند و سیستم حاکمیتی مشابه شتاب یا سیستم‌های دیگر ایجاد کنند که به نظر نمی‌رسد این اتفاق در کوتاه مدت رخ دهد.


وی افزود: با این وجود اتصال چند کیف پول به یکدیگر و امکان تبادل بین کیف پول‌ها اتفاقی است که در حال حاضر نیز در حال انجام است و شرکت‌ها با یکدیگر مذاکره می‌کنند تا چند کیف پول را با یکدیگر تجمیع کرده یا حداقل به یکدیگر متصل کنند، شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز مترصد این است که امکان تبادل را با چندین کیف پول دیگر ایجاد کند.


صادق درباره توسعه روش‌های پرداخت بدون حضور کارت خاطرنشان کرد: تراکنش‌های بدون حضور کارت بر پایه روش پرداخت مبتنی بر QRکد امکان پذیر است و در شرکت سداد به عنوان یک شرکت پرداخت، تراکنش‌های مبتنی بر QRکد را بیش از اینکه تراکنش‌های بدون حضور پوز در نظر بگیریم، تراکنش‌های بدون حضور کارت در نظر می‌گیریم، چرا که موضوع اصلی که از این تراکنش‌ها حذف شده و جذابیت ایجاد می‌کند، حضور کارت است.


وی تاکید کرد: در این حوزه همچنین به دنبال موضوع پرداخت‌های بیومتریک هم هستیم و پروژه‌های تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده‌ایم که با توجه به موضوعات رگولاتوری هنوز به خروجی قابل ارائه‌ای منجر نشده اما به دنبال ارائه محصولات در این حوزه هم هستیم.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد افزود: در این بخش قطعاً به همکاری با بانک‌ها نیاز داریم تا بتوانیم کارت را با ابزاری بیومتریک مثل اثر انگشت جایگزین کنیم که این موضوع قطعا به همکاری بانک‌ها و یکسری قوانین و مقررات در حوزه بانکی نیاز دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها