30 آذر 1398 - 09:41
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

پیشنهاد ایجاد کمیته تسهیل یا رفع بحران صادرات به عراق

رییس کنفدراسیون صادرات خواستار تشکیل «کمیته تسهیل» یا «کمیته رفع بحران» در موضوع صادرات به عراق شد تا این کمیته به فوریت و به طور مداوم مسائل مرتبط با صادرات به این کشور همسایه را بررسی و رفع کند.
کد خبر : ۱۰۹۸۸۵
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان این مطلب افزود: ۲۷ درصد از صادرات ایران به عراق انجام می‌شود و این کشور یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی و اولین شریک تجاری کشور بعد از چین است.


وی با بیان اینکه اهمیت بازار عراق به دلیل صادرات محصول و تنوع کالایی است، توضیح داد در صورتی که نفت و گاز از میزان صادرات ایران به چین کاسته شود، عراق به اولین شریک تجاری ایران تبدیل خواهد شد.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در عراق گفت: این موضوع باعث ایجاد نوساناتی در معاملات تجاری ایران با عراق شد و صرافی‌ها نیز برای نقل و انتقال پول مقداری مشکل پیدا کردند.


لاهوتی ادامه داد: با توجه به اهمیتی که بازار عراق از نظر صادراتی برای ما دارد، خواستار آن هستیم تا دولت کمیته‌ای ویژه با عنوان «کمیته تسهیل» یا «کمیته رفع بحران» در زمینه صادرات ایجاد کند تا اعضای این کمیته به طور دائم با مقامات عراقی درباره استانداردهای اجباری، تعرفه‌ها یا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعلامی یک شبه برای صادرات کالاهای ایرانی رایزنی کنند.


رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: اعضای این کمیته باید بتوانند از طریق سفارت ایران در بغداد و وزارت امور خارجه مسائل صادراتی ما را حل کنند. نباید به سادگی بازار عراق را از دست بدهیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر