روسیه تمایلی برای بازگشت به گروه "جی ۷" ندارد

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور تمایلی برای بازگشت به "گروه هفت" ندارد.
کد خبر : ۱۰۹۸۹۶
پرچم روسیه

به گزارش ایبِنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به این موضوع که مسکو تمایلی برای بازگشت به "گروه هفت" ندارد، گفت: روسیه به‌دنبال گزینه هایی برای تعامل در قالب های دیگر از جمله "برگزیت" و "جی ۲۰" است.


به گفته وی، اغلب این سوال در خصوص بازگشت روسیه به "جی هفت" مطرح می شود. با این حال کسی اهمیتی نمی دهد که مسکو قصد بازگت به این گروه را دارد یا خیر. ریابکوف افزود: تمایل روسیه به فعالیت در این قالب پیشتر و قبل از آنکه روسیه این گروه را ترک کند، کاسته شده بود.


وی ادامه داد: اکنون قالب های کاملا تفاوتی وجود دارد که واقعا به موضوعات جدی می پردازند و این "گروه ۲۰" است.


ریابکوف گفت: فعالیت های "جی هفت" سوالات زیادی را بوجود می آورد و روسیه در حال حاضر تمایلی برای بازگشت به این گروه را ندارد.


دراجلاس "جی هفت" که در شهر بیاریتز در فرانسه برگزار شد، اعضای این گروه در خصوص بازگشت احتمالی قالب "جی هشت" با حضور روسیه گفتگو کردند. گروه جی ۸ (که فعلاً گروه هفت شده چون عضویت روسیه به حالت تعلیق درآمده) از اقتصاد بزرگ جهان تشکیل شده‌است که حدود  ۶۵ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. سران کشورهای این گروه هر ساله یک گردهمایی مشترک با هم دارند.


بر اساس تبلیغات خود کشورهای تشکیل دهنده این سازمان، اعضای آن "هفت اقتصاد پیشرفته" جهان هستند: کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا. (البته نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارد تا همه ۲۸ عضو اتحادیه را نمایندگی کند.)


اما واقعیت قضیه این است که اکنون سالهاست که جی هفت از یک کلوب اقتصادی به کلوبی سیاسی-ایدئولوژیک تغییر ماهیت داده و اعضایش از یادآوری این موضوع نیز ابایی ندارند. بدین ترتیب حتی اگر کشورهایی مانند چین روزی موفق شوند به ترتیبی مدعی شوند که به اقتصادی "پیشرفته" دست یافته‌اند، ورودشان به این کلوب اختصاصی با موانع ایدئولوژیک مهمی روبه‌رو خواهد شد؛ موانعی که از سوی جوامع غربی به عنوان "ارزش‌های غربی" تبلیغ می‌شوند و در برخی جوامع دیگر، تفاسیر متفاوتی از آن حاکم است.

برچسب ها: روسیه مسکو
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر