کشف ۲۷ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق توسط گمرک در ۹ ماه

سخنگوی گمرک گفت: در ۹ ماهه سال ۹۸ بیش از ۲۷ هزارمیلیارد ریال کالای قاچاق و ۴۸۰ تن انواع مواد مخدر توسط مرزبانان اقتصادی کشور در گمرک کشف و ضبط شده است
کد خبر : ۱۰۹۹۱۷
گمرک ایران

به گزارش ایبِنا، سید روح الله لطیفی گفت: در ۹ ماهه سال ۹۸ بیش از ۲۷ هزارمیلیارد ریال کالای قاچاق و ۴۸۰ تن انواع مواد مخدر توسط مرزبانان اقتصادی کشور در گمرک کشف و ضبط شده است. سخنگوی گمرک در ادامه افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ با بهره گیری از روش‌های نوین، موفق به کشف کالاهای قاچاق، خودرو، سوخت، مواد مخدر، روان‌گردان ها و مشروبات الکلی شد.


لطیفی در خصوص کشفیات انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی اظهار داشت: براساس آمار، در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ میزان مواد مخدر کشف شده ۴۸۰ تن و ۵۸۶ کیلوگرم بوده که از میان پیش ساز موادمخدر صنعتی در صدر کشفیات قرار داشته و تریاک، شیره تریاک، هرویین، کراک، شیشه، حشیش، بذر شاهدانه، ناس و پان و همچنین روانگردان های جدید به همراه قرص های مخدر ودر نهایت گل و شامپو تریاک، در رتبه های بعدی کشفیات گمرک بوده است.


وی در خصوص جایگاه گمرک  ایران در مبارزه با قاچاق کالا و  مواد مخدر افزود: کشفیات مذکور در حالی صورت گرفته که براساس ارزیابی سازمان جهانی گمرک، گمرک ایران در طی سال های اخیر یکی از گمرکات برتر جهان در کشف و مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر شناخته شده که به نظر می رسد تاکید مسئولان گمرک بر بهره گیری  از سامانه های الکترونیکی و تلاش  کارکنان و کارشناسان گمرک موجب افزایش کشفیات شده و در این راستا کشف ۲۲۸ کیلو گرم شیشه جاسازی شده در سقف کانتینر یخچال دار از مبدا افغانستان به مقصد امارات متحده عربی با  بهره گیری از دستگاه ایکس ری و کشف ۱۳ کیلو و ۲۰۰ گرم مواد مخدر گل در باک خودروی سمند در هفته گذشته قابل ذکر است.


سخنگوی گمرک تاکید کرد: در مجموع میزان کشفیات گمرک در حوزه مواد مخدر، نسبت مدت مشابه در سال ۹۷ افزایش چشمگیر ۳۹۰ درصد رشد را نشان می دهد. لطیفی در خصوص دلایل افزایش کشفیات قاچاق از گمرکات گفت: روند رو به رشد الکترونیکی شدن گمرکات، تجهیز مبادی ورودی و خروجی به انواع دستگاه های ایکس ری کامیونی، چمدانی و پالتی، اضافه شدن سگ های مواد یاب و در عین حال گسترش تبادل اطلاعات وتجربیات با کشورهای همسایه، آموزش  ارزیابان و کارشناسان گمرکات پرریسک و مرزی و نیز هماهنگی و پشتیبانی خبری و اطلاعاتی سایر دستگاه های مسئول باعث شده تا کشفیات در زمینه قاچاق کالا و مواد مخدر افزایش یابد.


مرزبانان اقتصادی کشور به عنوان پرسنل گمرک معتقدند افزایش موفقیت های گمرک در مبارزه با مواد مخدر می تواند آثار ومنافع قابل توجهی برای کشور، همسایگان منطقه ای و دیگر کشورها داشته باشد.


همچنین از سوی دیگر در سال‌های اخیر قدم‌های بسیار مهمی در زمینه‌ رفع نقایص، قانون مبارزه با مواد مخدر و قوانین و مقررات مرتبط با آن توسط گمرک ایران برداشته شده که پیگیری و احصاء قرص‌های ترامادول در شمار مواد مخدر و تعیین مجازات برای مرتکبین، رفع ابهام در خصوص مواد شیمیایی مخلوط با پیش‌سازهای مواد مخدر، اصلاح رویه رسیدگی به پرونده‌های قاچاق پیش‌ساز مواد مخدر و ممنوع کردن صادرات، واردات و ترانزیت فسفر قرمز بخشی از این پیگیری‌ها است.


بررسی آمار کشفیات گمرک بیانگر این است که در سال جاری کشفیات مت آمفتامین (شیشه) در مرزهای ایران وافغانستان در مقایسه با سال گذشته روند بسیار افزایشی داشته به طوری که رشد کشفیات حدود ۵۰۰ درصد را نشان می دهد که از این حیث قابل تامل است.


لطیفی ادامه داد: کشفیات پیش ساز مواد مخدر صنعتی از مبدا کشورهای شرق آسیا و همچنین اروپایی و در مسیر ترانزیتی از ایران یکی دیگر از نکات قابل توجه است که گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای مسئولیت ملی و بین المللی خود مانع از رسیدن سوداگران مرگ به منافعشان شده است.


دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص  کشفیات قاچاق کالا در رویه واردات گفت: بر اساس بررسی آماری کشفیات  عمده قاچاق کالا  توسط گمرک در رویه واردات، بیشترین سهم متعلق به خودرو با ۲۰۶۱ دستگاه است که طی ۹ ماهه نخست سال ۹۸ توسط گمرکات کشور کشف شده است. در این کشفیات علاوه بر خودرو، موتور وسایط نقلیه هوایی، تریلر تانکردار وهمچنین برنج  و میوه نیز به چشم می خورد.


سخنگوی گمرک در خصوص اقلام صادراتی که در آن کالاهای قاچاق کشف شده اعلام کرد: بررسی آمار کشفیات قاچاق کالا در رویه صادرات بیانگر این است که همچنان قاچاق سوخت در صدر قرار دارد به طوری که نفت خام (petroleum oil) و سایر مشتقات نفتی شامل بنزین، مواد معدنی قیری، روغن های نفتی و ... در طی ۹ ماه گذشته در لیست کشفیات اصلی گمرک در زمینه صادرات محسوب می شود.


وی در خصوص ارزش ریالی کل کالاهای قاچاق کشف شده در گمرک به غیر از مواد مخدر و پولشویی اظهار داشت: کل کشفیات کالا در روند صادرات و واردات در ۹ ماهه اخیر حدودا به ارزش  ۲۷ هزار میلیارد ریال بوده که در این زمینه دو هزار و ۹۱۲ پرونده تشکیل شده و در مراجع قضایی در حال پیگیری است.


لطیفی در خصوص اقدامات گمرک در  مبارزه با پولشویی گفت: ۲۵۸ پرونده در موضوع پولشویی از ابتدای سال تشکیل شده که ۹۸ مورد آن مربوط به گزارش بیش بود ارزش و ۱۶۰ پرونده مظنون به پولشویی بوده که به واحد اطلاعات مالی شورای عالی پولشویی ارسال شده است.


سخنگوی گمرک در پایان افزود: این میزان کشفیات کالا و مواد مخدر صرفا مواردی است که گمرک به عنوان کاشف بوده و میزان قابل توجهی از کالای قاچاق و مواد مخدر قبل از ورود به گمرک در رصد نهادهای انتظامی و اطلاعاتی قرار گرفته که با کمک گمرک کشف و ضبط شده اند که آمار کشفیات آن توسط آن نهادها اعلام شده است.

برچسب ها: قاچاق گمرک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر