آمارها نشان داد؛

بانک‌ها سومین صنعت با ارزش بازار سهام شدند

بر اساس تازه‌ترین آمارها، بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۵۳ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال در رده سومین صنعت با ارزش بازار سهام قرار دارند.
کد خبر : ۱۰۹۹۱۸
لوگوی جدید بانک ها

به گزارش ایبِنا، اطلاعات رسمی منتشر شده معاملات سهام شرکت های حاضر در بازار سهام «بورس و فرابورس» حاکی از آن است که بانک ها و موسسات اعتباری نقش پررنگ و تعیین کننده ای را در بازار سرمایه برعهده دارند به طوری که این صنعت در میان ۳ صنعت برتر از نظر ارزش معاملات قرار دارد.


بر اساس این گزارش، صنعت «اوراق تامین مالی» با ۱۷۱هزار ۳۲۳ میلیارد ریال درپایان آبان۹۸ درصدر بزرگترین صنعت بورسی از نظر ارزش معاملات حضور دارد و در عین حال «صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله» با ۹۸ هزار و۳۱ میلیارد ریال و «بانک ها و موسسات اعتباری» با ۵۳ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.


۶ صنعت بزرگ میانی


همچنین «گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی، فراورده های نفتی، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر ومواد و محصولات شیمیایی» در مکان های چهارم تا دهم بزرگترین صنایع بورسی و فرابورسی از نظر ارزش معاملات هستند.


کم ارزش ترین صنایع


بر اساس این گزارش، «فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه و دباغی پرداخت چرم» در رتبه های انتهایی این جدول ایستادند.


بزرگترین شرکت ها از نظر تعداد سهامدار


این گزارش می افزاید : بر اساس یک آمار دیگر بزرگترین شرکت ها از نظر تعداد سهامدار نیز حاکی از آن است که «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۳۳۳ هزار و ۶۳ سهامدار درپایان آذر ۹۷ در صدر بزرگترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با ۲۳۹هزار و ۵۳۳ سهامدارو ایران خودرو  با ۱۴۵ هزار و ۳۵ سهامدار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.


جایگاه پنجم بانک تجارت در بورس


همچنین شرکت های «سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها، توسعه معادن روی ایران، بانک تجارت، سایپا، غلتک سازان سپاهان، سرمایه گذاری صنعت نفتف پتروشیمی نوری» در مکان های سوم تا دهم بزرگترین شرکت های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند.


بر اساس این گزارش، «سرمایه گذاری آوا نوین» با ۷۲۲ هزار و ۳۵۵ سهامدار در صدر بزرگترین شرکت های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و «موسسه اعتباری کوثر مرکزی» با ۴۵۲ هزار و ۶۹۴ سهامدار و توزیع دارو پخش با ۳۴۰ هزار و ۹۲۲ سهامدار در رده های بعدی قرار گرفتند.


بانک دی و بانک مهر اقتصاد در میان ۱۰ شرکت برتر فرابورسی


افزون بر این، «توسعه مولد نیروگاهی جهرک، بانک دی، جنرال مکانیک، بانک مهر اقتصاد، سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بیمه حکمت صبا» نیز در مکان های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند. لازم به ذکر است، این تعداد سهامدار بورسی و فرابورسی بدون در نظر گرفتن سهام وثیقه گروهی (کارکنان) در این گزارش لحاظ شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر