01 دی 1398 - 11:19
با امضاء تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد؛

حمایت از صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا

صبح امروز تفاهمنامه تفاهمنامه همکاری توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه و حمایت از صندوق های قرض الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا، میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و سازمان بسیج سازندگی امضاء شد.
کد خبر : ۱۰۹۹۲۹
مهر ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تفاهمنامه همکاری توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه، و حمایت از صندوق های قرض الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا، صبح امروز میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و سازمان بسیج سازندگی امضاء شد.


مرتضی اکبری در این مراسم، درباره این تفاهمنامه، اظهار داشت: بانک قرض الحسنه مهر ایران سال گذشته روند تسهیلات‌دهی خود را از حوزه معیشت به اشتغال تغییر داد و به جای حل مشکلات و پرداخت تسهیلات برای رفع نیازهای موقت به پرداخت تسهیلات برای موراد ضروری‌تر هدایت کردیم.


وی افزود: کشور در مقطعی است که در حوزه اشتغال از شرایط خوبی برخوردار نیست و محدودیت‌هایی برای ایجاد شغل وجود دارد که ‌بهترین روش برای تامین مالی تسهیلات قرض الحسنه است. برهمین اساس بانک در تلاش است تا سیاست های اشتغال‌زا را در کشور به خوبی اجرا کند و با امضا تفاهم نامه با نهادها و سازمان‌های مختلف، جامعه هدف مشخصی را پوشش دهد.


مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران درباره این تفاهمنامه توضیح داد: این همکاری در راستای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه، کمک به ترویج فرهنگ تعاون و همیاری در سطح کشور، حمایت از صندوق های قرض الحسنه روستایی و محله های شهری با ارائه انواع خدمات بانکی و همچنین بستر سازی منابع خرد و به کار گیری آن به منظور توسعه کسب و کار در سطح روستاها و محله های شهری آغاز شده است.


وی افزود: راهبری، توسعه و حمایت از صندوق های قرض الحسنه مردم یار و اشتغال زا و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در قالب انعقاد تفاهمنامه های حمایتی و اعتبار در حساب جاری از محورهای این تفاهمنامه است.


اکبری، ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه هر یک از صندوق های قرض الحسنه روستایی و محله های شهری وابسته به سازمان بسیج سازندگی می توانند با افتتاح حساب در شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران به هر یک از اعضای خود در قالب طرح های حمایتی و اعتبار در حساب جاری، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند.


وی خاطرنشان ساخت: تسهیلات پرداخت شده بدون سود و تنها در قبال اخذ کارمزد ۴ درصد و در اقساط ۳۶ ماهه است و هیات امنای صندوق های قرض الحسنه وظیفه دارند تا اعضای صندوق های مذبور را به منظور دریافت تسهیلات با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به بانک معرفی کنند.


مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به ایبِنا، درباره مبلغ سقف و کف و شرایط ضمانت این تسهیلات، اظهار داشت: مبلغ این تسهیلات بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و برای تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی ضمانت اعضای صندوق کافی است اما برای مبالغ بیشتر نیز ضمانت یک ضامن خارج از صندوق نیز ضروری است.


همچنین در ادامه این نشست، محمد زهرایی، رییس سازمان بسیج سازندگی اظهار داشت: وضعیت معیشتی و اقتصادی در کشور یک ضرورتی ایجاد کرده و همه باید با کمک هم آسیبی که تهدید است را به فرصت تبدیل کنیم. امروزه بیکاری، حاشیه نشستی و ... یک تهدید برای نظام خواهد بود که اگر به درستی عمل شود، فرصت خواهد بود.


وی افزود: در شرایط اقتصاد فعلی در زمینه بیکاری و اشتغال رویکرد جدیدی ایجاد شده گرچه به عنوان یک نهاد تسهیل گر باید در زمینه روان سازی قوانین و مقررات هم تلاش کنیم  اما باز هم حضور مردم تاثیر به سزایی دارد و اکنون ۲۰۰ گروه تخصصی اقتصاد مقاومتی متشکل از حدود ۴ هزار بسیجی انقلابی آموزش دیدند تا در زمینه اشتغال مردم را آموزش دهند.


وی با اشاره به اینکه ما به دولت در اجرای پروژه های زود یازده کمک می‌کنیم، گفت:  از سال گذشته در زمینه صندوق های مردم یار اشتغال‌زا با ۷۰۰ هزار عضو آغاز شد و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آورده مالی مردم است که با وجود اینکه سال اول فعالیت این صندوق ها است، عدد بسیار خوبی است که این رقم علاوه بر آورده بانک‌ها است.


به گفته رییس سازمان بسیج سازندگی، برای ادامه حیات صندوق نیاز است تا بانک ها و نهادهای حمایتی و تسهیلاتی کمک کنند. صندوق ها این اختیار را دارند تا در هربانکی که تمایل دارند، فعالیت خود را آغاز کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر