بورس تحت تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: ترکیب سهامداران حقیقی و حقوقی تعیین‌کننده وضعیت رو به رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها است.
کد خبر : ۱۱۰۰۰۵
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا گفت: در چند هفته گذشته که شاهد آغاز روند دوباره صعود شاخص بورس و رونق معاملات بوده‌ایم عوامل مختلفی در رشد بازار اثرگذار بوده‌اند که رشد دلار و افزایش روانی و انتظارات تورمی حاصل از این مولفه، یکی از موضوعات اثرگذار بر روند رو به رشد کلیت بازار سهام بوده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند که شاخص بورس در چند هفته گذشته روند خوبی را سپری کرده است، اما نباید از این موضوع غافل شد که پس از هر رشدی در بازار سرمایه باید منتظر روند اصلاحی نیز بود.


وی ادامه داد: بر این اساس بنظر می‌رسد ارتفاع ۳۶۰ هزار واحد یکی از مرزهای روانی شاخص بورس باشد که در این زمینه رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران طی روزهای پیش‌رو این فرضیه را تایید می‌کند.


خلیلی با اشاره به این که ترکیب سهامداران حقیقی و حقوقی تعیین‌کننده وضعیت رو به رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها است، گفت: این در حالی است که میزان خریدها و فروش‌های هر یک از این گروه‌ها می‌تواند تحلیل خاصی داشته باشد که سهامداران بویژه تازه‌واردان باید به این موضوع توجه داشته باشند و این موضوع بر روان‌شناسی معاملات نیز تاکید دارد.


این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: علاوه بر این بازار سهام به طور لحظه‌ای تحت تاثیر خبرهای مختلف است و این موضوع به نوعی ایجاب می‌کند که سهامداران اطلاعات خود را در خصوص حوزه‌های مختلف به روز کنند. به همین دلیل است که به سهامداران بویژه تازه‌واردان پیشنهاد می‌شود که به صورت غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.


وی در خصوص تاثیرپذیر بازار سرمایه از بودجه سال آینده نیز گفت: یکی از مواردی که در بودجه سالانه مورد توجه سرمایه‌گذاران در بورس می‌باشد مباحث مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که برای سال آینده چشم‌اندازی در این زمینه متصور نیست، به همین جهت طی چند روز گذشته گروه‌های مختلف از جمله فولادی ها به این موضوع واکنش مثبت نشان داده‌اند.


خلیلی اظهار داشت: از سوی دیگر افزایش قیمت‌های جهانی برای گروه‌های مختلف نیز موجب شده تا شاهد تقاضای خرید در سهام گروه‌های مرتبط با این موضوع طی روزهای گذشته باشیم.

برچسب ها: بورس سهامداران
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر