افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از افزایش تورم ماهانه و نقطه‌ای استان تهران در آذر ماه خبر داد.
کد خبر : ۱۱۰۰۰۸
تورم تولید

به گزارش ایبِنا به نقل روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نعمت الله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران  بر اساس آخرین نتایج، نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در آذر ماه ١٣٩٨ به عدد ۳.۲۹درصد رسید. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. یعنی خانوارهای استان تهران به طور میانگین ۳.۲۹ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم نقطه ای کل کشور در آذر ماه ۱۳۹۸ عدد ۸.۲۷ اعلام شده است.



نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در آذر ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۲.۰واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ۱.۲ واحد درصدی به ۷.۳۰ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ۸/۰ واحد درصدی به ۹/۲۸ درصد رسیده است.


این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری استان تهران  ۳.۲۹ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۳.۰ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳.۳۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۷.۰ واحد درصد افزایش داشته است.



افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان تهران


نرخ تورم ماهانه استان تهران در آذر ١٣٩٨ به ۵.۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۹.۰واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۳.۳ درصد و ۳.۲ درصد بوده است.


این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۵.۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ۹.۰ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۸.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۰ واحد درصد افزایش داشته است.


کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای استان تهران


نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای استان تهران به ۲.۴۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد.


این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۲.۴۰ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۷.۴۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۰ واحد درصد کاهش داشته است.



تغییرات قیمت ها در ماه جاری


در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات و حبوبات » (گوجه فرنگی، کدوسبز، پیاز، لوبیا سبز) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل شخصی» (بنزین، انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌است.


هم‌چنین گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ ماشینی) و گروه «ادویه و خوراکی‌های طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» (رب گوجه فرنگی) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

برچسب ها: تورم استان تهران
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر