03 دی 1398 - 11:34

سناریوهای مختلف برای ایجاد رمز ارز واحد کشورهای اسلامی

رییس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران در یادداشتی سناریوهای مختلف برای ایجاد رمز ارز واحد کشورهای اسلامی به پیشنهاد ریاست جمهوری را بررسی کرد.
کد خبر : ۱۱۰۰۲۵
سپهر محمدی

به گزارش ایبِنا، یادداشت سپهر محمدی، فعال صنعت بلاکچین و رییس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران درباره پیشنهاد دکتر حسن روحانی برای ایجاد رمز ارز اسلامی  و بررسی این موضوع به شرح زیر است:


ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، در اجلاس کوالالامپور ۲۰۱۹ پیشنهاد ایجاد رمزارز واحد کشورهای اسلامی را با کمک بانک‌های مرکزی آنها بر بستر بلاکچین، ارائه کردند و این پیشنهاد مورد استقبال نخست وزیر خردمند مالزی نیز قرار گرفت.


ایجاد چنین رمزارزی از نظرگاه فناوری مالی، قطعاً می‌تواند نقطه عطفی در تعاملات مالی بین‌المللی کشور باشد و ابزاری برای تسویه‌های بین‌المللی به خصوص با کشورهای اسلامی قلمداد شود. می‌توان انواع راه حل‌ها و سناریوهای مختلف برای ایجاد چنین رمزارز مشترکی تصور کرد.


نگارنده دو سال پیش، پس از به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس توسط دولت آمریکا پیشنهاد صدور رمزارز با پشتوانه طلا را توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، ارائه کرده بود. همچنان می‌توان این روش را تعمیم داد تا در بین کشورهای اسلامی مجدداً این سنت حسنه پشتوانه طلا، برای تبادلات مالی برقرار شود.


بانک‌های مرکزی کشورهای عضو این بازار مشترک می‌توانند اندوخته‌ای جهت صدور این رمزارز کنار بگذارند و سازمانی ناظر و مستقل از بانک‌های مرکزی را مأمور نظارت بر اندوخته‌ها و راستی آزمایی آنها بگردانند تا همه کشورهای عضو بتوانند بدون نگرانی از قطعی بودن وجود اندوخته در بانک مرکزی دیگر اطمینان کسب کنند.


همچنین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خطرپذیر، که برای حمایت از نوآوری‌های شرکت‌های نوپا در کشورهای عضو ایجاد شده است می‌تواند، از شرکت‌های نوپایی که داوطلب ایجاد بستر فنی مناسب و متن باز در این زمینه هستند حمایت کند و در طی فراخوانی از نوآوران کشورهای عضو برای تدوین و تشکیل بستر بلاکچین لازم در میان کشورهای عضو اقدام کند.


استفاده از نوآوری باز و خلق مشترک، به جای نوآوری بسته سنتی و قدیمی می‌تواند بر استفاده بهینه و گسترده از همه نوآوری‌های جهان اسلام برای رسیدن به این هدف مشترک کمک به‌ سزایی کند.


همچنین می‌توان تصور کرد در پایان دوره‌های مالی، بانک‌های مرکزی برای تسویه مبادلات خود به صورت طلا اقدام کنند و به این صورت نیاز به ارزهای دیگر به عنوان ابزار تسویه بین‌المللی کاملاً یا تا حدود زیادی منتفی می‌شود و این ارز در بازار مشترک کشورهای اسلامی به زودی می‌تواند جایگزین ارزهای بیگانه و برتری‌جو شود.


گرچه هیئت محترم دولت در ماه‌های گذشته بی مهری‌هایی در حق فعالین صنعت رمزارزها روا داشتند، اما همچنان بسیار امیدواریم با همراهی فناوران و نوآوران ایرانی، این قدم جدید، برای رفع مشکلات تسویه بین‌المللی به شدت کارا و مفید باشد و این گام کشور، را گامی درست در جهتی درست ارزیابی می‌کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر