رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛

صادرات ٣١.٩ میلیارد دلاری در ٩ ماهه ٩٨/ تراز تجاری مثبت شد

رییس سازمان توسعه تجارت صادرات غیرنفتی کشور در ٩ ماهه نخست امسال را ٣١.٩ میلیارد دلار اعلام کرد.
کد خبر : ۱۱۰۲۳۹
گمرک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حمید زادبوم صبح امروز (سه شنبه) و در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: در این مدت همچنین ٣١.٨ میلیارد دلار واردات داشته ایم و تراز تجاری ما مثبت ١٠٠ میلیون دلار بوده است.


وی با بیان اینکه سال ٩٧ از سال ٩٨ در حوزه تولید و صادرات سخت تر بود، گفت: نوسانات ارزی، رفع تعهد ارزی و جهش نرخ ارز همه در سال پیش رخ داد و واقعا باید دست صادرکنندگان نمونه امروز را که بر مبنای عملکرد سال ٩٧ مورد تقدیر قرار می گیرند، بوسید. معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: امسال آرامش مقرراتی داشتیم اما شرایط حمل و نقل و بازگشت ارز با توجه به تحریم ها سخت تر شده است.


زادبوم با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران در سال ٢٠١٨ بیش از ١١٦٠ میلیارد دلار واردات داشته اند، اظهار داشت: براساس مطالعات ما، ظرفیت صادرات ١٠٠ میلیارد دلار به کشورهای همسایه به جز صادرات ٢٤ میلیارد دلاری که سال گذشته به آنها صادر کرده ایم وجود دارد.
رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ما واردات کشورهای همسایه را طبقه بندی کالایی کرده ایم که اولین آنها قطعات الکترونیک و موبایل است که قاعدتا نمی توانیم در این زمینه موفقیتی داشته باشیم اما کالاهایی که می توانیم در آنها صادرات داشته باشیم را در سایت سازمان توسعه تجارت اعلام کرده ایم.


وی همچنین با اشاره به اجرایی شدن پیوستن به اتحادیه اوراسیا گفت: از بین کشورهای اوراسیا، ٣ کشور از همسایگان ما هستند و تعرفه ٨٦٩ قلم کالا با آنها آزاد شده است. معاون وزیر صمت اظهار داشت: از سال آینده باید مذاکرات تجارت آزاد برای ٨٥ درصد کالاها را برای اوراسیا آغتز کنیم و تنها می توانیم برای ١٥ درصد کالاها تعرفه تعیین کنیم.


هومن حاجی پور  معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: مسیر صادرات هموار نیست و انتخاب صادرکنندگان نمونه براساس عملکرد بنگاه های صادراتی سال ٩٧ صورت گرفته است.


دبیر اجرایی انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران، محدودیت دسترسی به بازارهای صادراتی، محدودیت های بانکی، نوسانات ارزی، رفع تعهد ارزی و ... را از جمله مشکلات و چالش های صادرکنندگان نام برد.


وی فرایند ثبت نام از صادرکنندگان نمونه را از شهریور ماه و تحویل مدارک را تا آبان ماه اعلام کرد و افزود: از ٤٢ پرونده ثبت نامی، ٣١ پرونده در ٨ بخش مختلف تکمیل شد. حاجی پور گفت: از بین ٣١ پرونده ١٥صادرکننده نمونه انتخاب شده‌اند، ضمن اینکه از ٨ صادرکننده نیز به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر، تجلیل می شود که از این تعداد ٦ صادرکننده نیز در سطح ملی انتخاب شده‌اند که به لحاظ آیین نامه ای، امکان انتخاب مجدد آنها بعنوان صادرکننده نمونه استان تهران وجود نداشت.

برچسب ها: دلار صادرات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر