11 دی 1398 - 09:38
رییس هیئت مدیره موسسه ملل خبر داد؛

تولید رمز پویا برای نابینایان امکان پذیر شد

رییس هیئت مدیره موسسه اعتباری ملل از ارائه نسخه اندروید پویانگار ملل (فام) اولین سامانه تولیدرمز پویا با قابلیت صوتی استاندارد برای نابینایان در این موسسه خبر داد.
کد خبر : ۱۱۰۲۶۵
بکاء

سید مرتضی بکاء در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اجرای طرح رمز دوم پویا اظهار داشت: با توجه به اینکه دستگاه‌های نظارتی حاکمیتی و امنیتی کشور در راستای پیشگیری از جرایم اینترنتی و سایبری بررسی‌هایی را انجام دادند و علت بسیاری از کلاهبرداری‌ها مربوط به رمزهای ثابت یا ایستا است لذا اجرای طرح رمز دوم پویا در دستور کار جامعه بانکی قرار گرفت.


وی ادامه داد: از سال گذشته موضوع جدیت بیشتری پیدا کرد اما با توجه به امکانات و شرایط موجود و استفاده بسیاری از افراد جامعه که از سیستم بانکی استفاده می‌کنند، تلفن همراه عادی دارند، بحث راهکار فراگیر مطرح شد و در مرحله اول طرح به تاخیر افتاد.


مدیرعامل شرکت فام افزود: مرحله دوم از ابتدای خرداد ماه سال جاری بود که بانک مرکزی اعلام کرد رمز پویا باید جایگزین رمز ایستا شود و در موسسه ملل نیز تولید نرم افزار در شرکت تجارت الکترونیک تولید و نرم‌افزار فام با رویکرد پویانگار نسخه اندروید از اول خرداد ماه از طریق وب گاه موسسه اعتباری ملل در دسترس عموم قرار گرفت.


وی تصریح کرد: نسخه اندروید پویانگار ملل (فام) اولین سامانه تولیدرمز پویا با قابلیت صوتی استاندارد برای نابینانان گرامی است.


وی با بیان اینکه در مرحله قبل با توجه به اینکه استفاده از رمز پویا الزامی نبود، استقبال خوبی انجام نشد و بر این اساس مبنا بر اطلاع‌رسانی به مشتریان گذاشته شد، تصریح کرد: در آن بازه زمانی حدود ۵ درصد از مشتریان دارنده کارت‌هایی که رمز دوم دارند، از این امکان استفاده کردند.


بکاء با تاکید بر اینکه بعد از الزام بانک مرکزی برای اول دی ماه تمهیدی برای کلیه گوشی‌ها از طریق سرویس پیامک اندیشیده شد، اظهار داشت: بنابراین رمز پویا در موسسه ملل هم به صورت پویانگار در دسترس مشتریان است و هم به صورت ارسال پیامک انجام می‌شود که روش استفاده و راهنمای هر دو روش روی سایت موسسه در دسترس است.


وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد کارت‌ها دارای رمز دوم هستند، گفت: از این ۲۰ درصد حدود ۳۰ درصد رمز پویا دارند که پیامک‌های خاص به این گروه و پیامک‌های عمومی نیز به مشتریان دارای رمز ثابت(ایستا) هستند ارسال شده تا برای تغییر رمز اقدام نمایند.


رییس هیئت مدیره موسسه ملل با اشاره به مهلت  به مشتریان برای استفاده از رمز ایستا، گفت:  در روز های آتی علاوه بر ساز و کار فعلی، ساز و کار هریم به بهره‌برداری خواهد رسید و کاربرد آن برای خرید از درگاه‌های اینترنتی است که مستقیم با بانک در تماس نیستند.


بکاء یادآور شد: با همکاری که بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک با موسسه ملل و شرکت تجارت الکترونیک موسسه داشتند سامانه هریم را تست موفق گرفته‌ایم و منتظر مجوز عملیاتی شدن سامانه هریم هستیم .


وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعدد اپلیکیشن‌های رمزساز برای مشتریان مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ اظهار داشت: از دیدگاه امنیتی منطق ندارد که همه بانک‌ها از یک اپلیکیشن استفاده کنند و همانطور که مردم چندین کارت از بانک ها و حتی یک بانک نیز دارند و اگر بخواهند از همه این کارت‌ها را به صورت اینترنتی استفاده کنند باید اپلیکیشن‌ هر بانک داشته باشند. البته توصیه می شود مشتریان ارجمند برای یک یا دو کارت با موجودی مورد نیاز اختصاص به خریدهای اینترنتی داده و رمز پویا دریافت کنند.


مدیرعامل شرکت فام درباره چالش‌های احتمالی اجرای طرح رمز دوم پویا اظهار داشت: همه جوانب کار تا جای ممکن در حوزه بانک ها دیده شده ،البته نگرانی هایی برون بانکی وجود دارد، از جمله فاصله زمانی ارسال پیامک‌ها است، چرا که در هر تراکنش دو پیامک جابجا می‌شود که باید بررسی کرد اپراتورها ظرفیت پشتیبانی از این حجم بالای پیامک‌ها به ویژه در فراخوان‌های خاص مانند اجرای طرح پیش‌فروش خودرو، در زمان مقرر را دارند یا خیر؟


وی با بیان اینکه برای انجام خرید در ابتدا ۶۰ ثانیه مهلت رمز پویا در نظر گرفته شده بود، افزود: اکنون تا ۱۲۰ ثانیه زمان مجوز داده شده که این زمان در موسسه ملل ۹۰ ثانیه است، چراکه زمان کم دشواری برای مشتری به وجود می‌آورد و زمان زیاد هم ریسک‌های امنیتی خود را دارد.


بکاء با اشاره به روش‌های دریافت رمز پویا در موسسه ملل تصریح کرد: دو روشی که اکنون در موسسه ملل انجام می‌شود یکی اپلیکیشن فام با پویانگار ملل است که مشتری برای دفعه اول نرم‌افزار را از سایت موسسه بارگذاری می‌کند، سپس شماره همراه خود را درج و براساس شماره تلفن اعلامی پیامکی را دریافت می‌کند و برای فعال‌سازی باید به یکی از دستگاه‌های خودپرداز ملل مراجعه کرده و گزینه رمز پویا را با رسید چاپی دریافت کند که با ورود دو رمزی که از طریق پیامک و خودپرداز گرفته شده پویانگار فعال می‌شود.


وی ادامه داد: در روش پیامکی نیز مشتری در خودپرداز گزینه رمز پویا را انتخاب کرده و شماره همراه خود را وارد  و رسید فعال‌سازی را از خودپرداز دریافت می‌کند، پس از آن چهار رقم آخر کارت را در هر خرید اینترنتی به سرشماره مجموعه ملل پیامک و پیام رمزی را دریافت می‌کند که می‌تواند در خریدهای اینترنتی تا ۹۰ ثانیه استفاده کند.


وی با بیان اینکه پیامک و اپلیکیشن قابلیت اجرای همزمان را دارد، گفت: برای هر کارت یک فعال‌سازی جداگانه به تفکیک روش نرم افزار و پیامک لازم است و لذا مشتری می تواند در شرایطی که امکان استفاده از اپلیکیشن را ندارد، از پیامک نیز استفاده کند.


رییس هیئت مدیره موسسه ملل با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم بپذیرند که رمز پویا به نفعشان است، خاطرنشان کرد: تغییر روش نیاز به زمان دارد و امیدواریم با سهولت‌هایی که دیده شده برنامه استفاده از رمز دوم پویا بدون چالش فراگیر گردد.


دریافت رمز پویا رایگان است


بکاء با تاکید بر اینکه دریافت رمز پویا رایگان است، خاطرنشان کرد: البته این طرح هزینه‌های سنگینی برای بانک دارد اما کارمزدی برای آن در نظر گرفته نشده است، در صورتی که اگر مشتری هزینه این طرح را پرداخت می‌کرد، تعدد حساب‌ها نیز کاهش می‌یافت و هزینه‌های امنیتی کمتر می‌شد.


وی در مورد گوشی هایی با نرم‌افزار ios  نیز گفت: در حال حاضر با همکاری شرکت‌های داخلی در وب‌گاه موسسه اعتباری ملل امکان بارگذاری نرم افزار ios و بهره‌برداری نیز فراهم است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر