معاونت بررسی‌های اتاق تهران اعلام کرد؛

افزایش ۸.۵ درصدی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آذرماه

گزارش منتشر شده توسط اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد در حالی که نرخ تورم ماهانه در آذرماه ۳.۲ درصد رشد یافته، ولی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۸.۵ درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۱۰۳۷۸
مسکن

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به ارتباط بین متوسط قیمت مسکن، تعداد معاملات آن و همچنین روند تغییرات ماهانه تورم پرداخته است. در این گزارش اعلام شده که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در ۹ ماهه ۹۸ معادل ۱۲.۸ میلیون تومان و تعداد معاملات نیز در این مدت ۴۹ هزار و ۴۰۰ معامله بوده است.


این در حالی است که در این مدت شاخص قیمت مصرف کننده کشور (تورم ماهانه) برابر ۳.۲ درصد بوده و باعث شده تا روند تغییرات ماهانه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۸.۵ درصد افزایش یافته است.


براساس آمارهای بررسی شده، متوسط قیمت مسکن در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ معادل ۷.۵ میلیون تومان بوده که در مدت مشابه امسال ۵.۳ میلیون تومان رشد پیدا کرده است. با این حال تعداد معاملات مسکن در ۹ ماهه سال قبل ۹۷هزار و ۹۰۰ معامله بوده که این رقم به ۴۹هزار و ۴۰۰ معامله کاهش یافته که حدود ۴۹ درصد افت را نشان می‌دهد.


از سوی دیگر تورم ماهانه در این گزارش برای ماه‌های فروردین ۴ درصد، اردیبهشت ۱.۵ درصد، خرداد ۰.۸ درصد، تیر ۲.۸ درصد، مرداد ۰.۶ درصد، شهریور ۰.۵ درصد، مهر ۱.۷ درصد، آبان ۱.۶ درصد و آذر ۳.۲ درصد اعلام شده است. به نظر می‌رسد عامل مسلط در افزایش نرخ تورم ماهانه در آذرماه افزایش قیمت بنزین بوده است.


این گزارش روند تغییرات ماهانه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ را نیز به شرح زیر اعلام کرده است: فروردین ۲.۱ درصد، اردیبهشت ۱۲.۵ درصد، خرداد ۴.۹ درصد، تیر ۰.۴ درصد، مرداد منفی ۲.۴ درصد، شهریور منفی ۲.۸ درصد، مهر ۰.۴ درصد، آبان منفی ۲ درصد و آذرماه ۸.۵ درصد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر