دژپسند مطرح کرد؛

رشد۲۰درصدی وزنی صادرات غیرنفتی/بخش خصوصی در تامین مالی مشارکت کند

وزیر اقتصاد با اشاره به رشد ۲۰ درصدی وزنی صادرات غیرنفتی، از بخش خصوصی خواست که در تامین مالی نیز ایفای نقش کند.
کد خبر : ۱۱۰۴۰۰
گمرک ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، فرهاد دژپسند صبح امروز (سه شنبه) در نود و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور رضا رحمانی وزیر صمت، الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی نه فقط ایران، بلکه منطقه و همه آزادیخواهان جهان در سوگ شهید حاج قاسم سلیمانی نشسته‌اند.


وی افزود: هیات حاکمه آمریکا و به خصوص ترامپ با ترور سردار سلیمانی عملا و رسما لباس یک تروریست را بر تن کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: حضور بی نظیر و یکپارچه مردم در مراسم بدرقه حاج قاسم سلیمانی همگانی و فارغ از هر نوع طبق‌بندی بود به طوری که در تهران حضور گسترده و اقیانوسی بود. من معتقدم این حضور یک سرمایه نه بلکه یک پشتوانه در حوزه اقتصاد است به طوری که هم می توانیم از آن استفاده کنیم و با استفاده از یک هویت ملی دست به دست هم دهیم و در جهت روان‌سازی فعالیت های اقتصادی از آن بهره بگیریم.


وزیر اقتصاد ادامه داد: باید بدانیم که در حوزه اقتصاد هر کاری توسط هر شخصی برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی صورت گیرد قطع یقین شاهد همین قدردانی مردم خواهد بود زیرا مردم نشان دادند که هر که در جهت رفاه و امنیت و بهبود شرایط زندگی اقدام کند مورد توجه مردم خواهد بود.


دژپسند اظهار داشت: ما در عرصه بین المللی با FATF دنبال این هستیم که با تامین مالی تروریسم مقابله کنیم، اتفاقا نباید جای دوری برویم. هیات حاکمه آمریکا رسما بر اساس اعلام ترامپ از محل بودجه آن کشور مشغول ترویج تروریسم دولتی به بدترین شکل است.


وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد که سپهبد سلیمانی به دعوت رسمی یک کشور به آنجا سفر کرده بود و هیچ دلیلی بر اقدام تروریستی وجود نداشت. وی اضافه کرد: هم مردم منطقه به این اقدام پاسخ مناسب دادند که این ادعای ترامپ واهی و بی‌معنی بوده و هم مجلس عراق قانون خروج آمریکا در عراق را تصویب کرد.


وزیر اقتصاد تاکید کرد که اگر در تامین مالی با مشکل مواجه شدیم، نباید اجازه دهیم سایر مشکلات و قوانین دست و پاگیر، مانع از چابکی و فعالیت بخش خصوصی شود. به گفته وی، در یک سال گذشته هیات مقررات زدایی مصوبات خوبی به خصوص درباره زمین داشته که ابلاغ نیز شده است.


دژپسند با بیان اینکه تجارت کشور در ۹ ماهه نخست امسال شرایط قابل قبولی دارد، افزود: هیچ‌کس فکر نمی‌کرد با فشارهای حداکثری، وضعیت صادرات و واردات کمترین تفاوت را نسبت به سال گذشته داشته باشد و رشد ۲۰ درصدی وزنی صادرات غیرنفتی نشان دهنده جدیت بخش خصوصی است.


وی یکی از دغدغه‌های امروز را رشد سرمایه‌گذاری در کشور دانست و گفت: مقررات‌زدایی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند و در بازار داخل نیز کریدور سوم تامین مالی یعنی بازار سرمایه می‌تواند راهگشا باشد.


دژپسند با اشاره به اهمیت نقش بخش خصوصی در حوزه صادرات و واردات، از بخش خصوصی خواست که در تامین مالی نیز ایفای نقش کند. وی گفت: تامین مالی می‌تواند هم به صورت فاینانس و هم جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.


یکی از دستور کارهای این نشست ماده ۷ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ساماندهی مراجعه به دستگاه‌ها بود. رضا رحمانی وزیر صمت در این زمینه گفت: ما به طور مداوم با ماده ۷ درگیر هستیم و از ناحیه خودمان آن را پیگیری کرده‌ایم.


وی با بیان اینکه در زمان تصویب این ماده در مجلس با فرم و شکل آن مخالف بودیم، اظهار داشت: کمیته مربوطه برای اجرای این کار تشکیل نشده است. ما از حیث سامانه‌ها مشکلی نداریم و می‌توانیم ماده ۷ را اجرا کنیم اما این امر اراده فرادستگاهی می‌خواهد تا دستگاه‌ها پنجره واحد را بپذیرند.


رحمانی خاطرنشان کرد: در شرایط جدید یکی از راه‌های مقابله با تحریم، تسهیل امور است. موانع اصلی این ماده موانع بروکراتیک یا کارشناسی هستند و برخی افراد تصور می‌کنند اختیار آنها کم می‌شود.


وی با اشاره به درخواست یکی از اعضای شورا مبنی بر اینکه بانک‌ها بعد از سررسید شدن مهلت اقساط ارز ۴۲۰۰ تومانی واحدها را از سر فصل جاری به سر فصل معوقات منتقل می‌کنند، افزود: این موضوع بسیار مهم است و اختلاف ما با بانک مرکزی باعث‌ شده تا واحدهای تولیدی ضربه ببینند.


دژپسند در این زمینه گفت: ذی نفع اصلی در این زمینه صندوق توسعه ملی است و بانک‌های عامل علی الراس مبلغ را منتقل می‌کنند. وی همچنین تصریح کرد که موضوع اعطای تنفس به واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها درست نیست و صندوق توسعه در این زمینه تصمیم‌گیر است.


غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران نیز در این نشست گفت: ۷ سال از تصویب این قانون می‌گذرد ولی اجرا نشده و نمی‌شود. ده ها مورد است که قانون مصوب مجلس وجود دارد و اجرا نمی‌شود.


وی افزود: اگر قانون اشکالی دارد باید تغییر کند یا تبصره‌ای به آن اضافه شود ولی به قانون عمل نمی‌شود. وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای گفتگو و در جمع بندی این موضوع خواستار اجرایی شدن ماده ۷ تا اسفندماه شد.

برچسب ها: صادرات رشد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر