18 دی 1398 - 13:25
توسط شرکت میدکو انجام شد؛

بهره‌برداری ازپروژه خنک‌سازی کک متالورژی به روش خشک

کاهش انتشار گازها و ذرات معلق آلاینده هوا را باید یکی از مهمترین اثرات زیست محیطی مجتمع کک سازی و پالایشگاه عنوان کرد.
کد خبر : ۱۱۰۴۶۵
میدکو

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، پروژه خنک‌سازی کک متالورژی به روش خشک (CDQ) توسط شرکت میدکو از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد، مورد بهره برداری قرار گرفت. طبق این پروژه که برای اولین بار در ایران اجرا شده کک متالورژی با استفاده از گاز خنثی خنک می‌شود. در این فناوری سبز با توجه به حذف آب از فرایند خنک سازی کک، علاوه بر صرفه جویی زیاد در مصرف آب و انتشار آلاینده های هوا، امکان بازیابی انرژی حرارتی نیز فراهم شده است.


پورمند رییس هیأت مدیره میدکو در همین خصوص اعلام کرده است" بنده شاهدم که یازده سال است که مدیرعامل بانک پاسارگاد پا به پای ما برای به ثمر رسیدن این پروژه ها تلاش کرده است. سی دی کیو پروژه ای صرفا زیست محیطی با ظرفیت خنک کنندگی ۸۰۰ هزارتن کک است که در کنار حفظ محیط زیست ۱۴ مگا وات برق هم تولید می کند. "


به گفته وی، طی برنامه ریزی های انجام شده قرار است در سال ۹۸ سلسله پروژه های میدکو به بهره برداری برسد و این سومین پروژه هلدینگ یعنی بهره برداری از سامانه خنک سازی کک در شرکت فولاد زرند ایرانیان است که فعالیت خود را آغاز کرده است. "


به گزارش تسنیم، کاهش انتشار گازها و ذرات معلق آلاینده هوا را باید یکی از مهمترین اثرات زیست محیطی مجتمع کک سازی و پالایشگاه عنوان کرد. با استقرار این مجتمع اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مناسبی برای جلوگیری از انتشار آلاینده های هوا، شناسایی و انجام خواهد شد.


اما مهمترین اقدامات کنترلی این مجتمع عبارتند از:


- احداث پالایشگاه گاز جهت تصفیه گاز تولید شده در فرایند کک سازی و پیشگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی


- استفاده از سیستم پایش آنلاین گازهای خروجی دودکش کک سازی برای پایش و اندازه گیری لحظه ای گازها و ذرات خروجی از دودکش


- احداث ۴ دستگاه فیلترغبارگیر (از نوع فیلتر کیسه ای) در قسمت های مختلف برای پیشگیری از انتشار ذرات معلق در هوا. این مجتمع تنها کک سازی دارای فیلتر غبارگیر در عملیات شارژ می باشد


- ایجاد فضای سبز مشجر شامل گونه های مختلف به مساحت بیش از ۷۰ هکتار


در حال حاضر همه کک سازی های موجود در ایران از سیستم برج خاموش کننده تر یا CWQ (Coke Wet Quenching) برای عملیات خنک سازی کک استفاده می‌کنند. برج خاموش کننده تر یکی از مهمترین جنبه های زیست محیطی و منبع انتشار آلودگی هوا و همچنین یکی از منابع مهم اتلاف انرژی گرمایی و آب در فرایند کک سازی است.


یکی از راهکارهای اصلی حذف این جنبه زیست محیطی مهم، اجرای سیستم خاموش کننده خشک یا CDQ (Coke Dry Quenching) است که شرکت فولاد زرند ایرانیان سیستم CDQ را برای اولین بار در ایران با هزینه ای بالغ بر ۳۱، ۷۵۰، ۰۰۰ یورو اجرا کرده است.


خنک سازی کک به روش خشک (CDQ)در حقیقت یک سیستم بازیابی حرارتی برای خنک سازی یا کوئنچینگ کک داغ خارج شده از کوره کک سازی است. این خنک سازی تا جایی ادامه پیدا می کند که دمای کک برای حمل و نقل مناسب شود. علاوه بر این CDQ یک سیستم صرفه جویی در مصرف انرژی است که در آن انرژی گرمایی موجود در کک داغ منجر به تولید بخار آب و سپس تولید انرژی الکتریکی می شود. از طرف دیگر با توجه به حذف آب از فرایند خنک سازی کک علاوه بر صرفه جوی زیاد در مصرف آب، انتشار آلاینده های هو ا و بوی نامطبوع ناشی از آن ها نیز تا حدود بسیار زیادی متوقف می شود. علاوه بر این، این طرح دارای یک نیروگاه ۱۴ مگاواتی تولید برق نیز می باشد که می تواند به تنهایی چیزی در حدود دو برابر انرژی الکتریکی مجتمع را تامین کند.


در دنیا تا سال ۲۰۱۵ حدود ۱۱۰کارخانه کک سازی از تکنولوژی CDQ برای خنک سازی کک استفاده کرده اند که توزیع آن ها در کشورهای مختلف از جمله چین ۶۰، ژاپن ۲۴، کره جنوبی ۹، هند۸، برزیل ۵، تایوان ۳ و آلمان ۱ است.


مزایای سیستم CDQ عبارتند از:


۱- بازیابی انرژی حرارتی موجود در کک داغ و تولید انرژی الکتریکی


۲- تولید ۱۴ مگاوات بر ساعت برق در حالیکه کل مصرف مجتمع کک سازی در بیشترین حالت حدود ۶ تا ۷ مگاوات بر ساعت می باشد. در نتیجه علاوه بر تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مجتمع، امکان صدور چیزی در حدود نیمی از انرژی الکتریکی تولید شده به خارج از مجتمع نیز وجود دارد.


۳- کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فرایند تولید کک


۴- کاهش انتشار ترکیبات مختلف آلاینده هوا


۵- کاهش میزان مصرف آب


۶- بهبود کیفیت محصول، کاهش رطوبت و ...

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر