21 دی 1398 - 11:58

جزییات افزایش سقف تسهیلات مسکن

مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: افزایش سقف تسهیلات انفرادی از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شعب بانک ابلاغ شد.
کد خبر : ۱۱۰۵۱۴
رحیمی انارکی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی امروز در یک نشست خبری با اشاره به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم اظهار داشت: بر این اساس افزایش سقف تسهیلات انفرادی از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شعب بانک ابلاغ شده است.


وی افزود: سقف تسهیلات انفرادی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان و زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات انفرادی از ۴۰ به ۶۰ میلیون و زوجین از ۶۰ به ۱۲۰ میلیون تومان تغییر کرد.


مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه سقف‌های مذکور برای ساختمان‌های با حداکثر سن ۲۵ است، تصریح کرد: برای واحدهایی با قدمت ۲۵ تا ۳۰ سال سقف تسهیلات جداگانه‌ای تعیین شده که این تسهیلات نیز در تهران به صورت انفرادی از ۴۵ به ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.


وی ادامه داد: سقف این تسهیلات در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر انفرادی از ۴۰ به ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات انفرادی از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان و زوجین از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان رشد کرد.


رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: همچنین سقف تسهیلات جعاله نیز از ۲۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت که می‌تواند همزمان با این تسهیلات دریافت شود. مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: همچنین هیئت مدیره بانک مصوب کرد که سقف مشارکت مدنی از محل اوراق حق تقدم تا ۸۰ درصد باقیمانده طرح تا سقف هر واحد ۳۰۰ میلیون تومان به شرطی که ۲۰ درصد کار توسط سازنده انجام شده باشد برای تکمیل و احداث واحدهای مسکونی افزایش یابد.


وی ادامه داد: در این زمینه مکاتباتی را با بانک مرکزی انجام داده‌ایم که این تسهیلات قابل انتقال به خریدار باشد و در حال پیگیری هستیم. وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی افزایش نیافتن سقف تسهیلات صندوق یکم با وجود افزایش سرمایه بانک اظهار داشت: افزایش سرمایه ناشی از تبدیل بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی بوده که در واقع نقدینگی ناشی از این ۵۰ هزار میلیارد تومان از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۱۵ به تدریج از محل اقساط وصولی وارد بانک می‌شود.


مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه صندوق مسکن یکم با کسری منابع مواجه شده است، گفت: ۴۶ هزار میلیارد ریال مانده صندوق است که تاکنون ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و کمتر از ۶ تا ۷ هزار میلیارد ریال بازگشته است. بنابراین برای افزایش سقف تسهیلات صندوق یکم باید منابع جدید پیش‌بینی شود که با توجه به تنگناهای مالی و بودجه‌ای دولت فعلا امکان‌پذیر نیست.



وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در طول ۸۱ سالی که از تاسیس بانک مسکن گذشته، این بانک ۱۰ میلیون واحد مسکونی را در حوزه خرید و احداث تامین مالی کرده است که از این میزان ۹ میلیون واحد بعد از انقلاب اسلامی بوده که نشان می‌دهد که بانک مسکن با توجه به افزایش جمعیت توانسته به خوبی خودش را انطباق دهد و در همین زمینه تعداد شعب بانک بیش از شش برابر شده که تاثیر مستقیمی در تامین مسکن بیش از یک سوم خانوارهای شهری داشته است.


کاهش ۴ درصدی پرداخت تسهیلات مسکن
رحیمی انارکی تصریح کرد: در سال جاری کل تسهیلات اعطایی تا چهاردهم دی‌ماه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است و ۱۷۱ هزار میلیارد آن در حوزه مسکن بوده که از نظر مبلغی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴ درصد کاهش پیدا کرده است که به دلیل رکود شدیدی است که در حوزه مسکن با آن مواجه هستیم. از نظر تعداد نیز ۴۳۷ هزار واحد مسکونی از تسهیلات مسکن استفاده کردند که ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
وی افزود: تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت مسکن ۳۳ هزار میلیارد ریال بوده که ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش است و همچنین ۵۶ هزار واحد با کمک این تسهیلات احداث شده که ۹۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه ۲۴ هزار میلیارد ریال وام جعاله در سال جاری پرداخت شده که ۱۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، ادامه داد: در حوزه خرید نیز ۵۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده که ۳۴ درصد از نظر مبلغ کاهش داشته است، همچنین برای خرید ۱۱۹ هزار واحد تسهیلات مسکن پرداخت شده که ۳۷ درصد کاهش داشته است.
 


۱۰۸ هزار نفر از دریافت وام مسکن یکم انصراف دادند


وی با تشریح آمار صندوق مسکن یکم اظهار داشت: تعداد واحدهایی که از وام صندوق مسکن یکم استفاده کردند تا هجدهم دیماه ۱۴۰ هزار واحد بوده که به مبلغ ۱۹۹ هزار میلیارد ریال از این تسهیلات استفاده کرده‌اند و از این میزان ۶۰ هزار واحد زوجین به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد بوده است.
رحیمی انارکی اضافه کرد: تعداد سپرده‌های افتتاحی در صندوق یکم از ابتدای آغاز به کار  صندوق ۶۴۲ هزار فقره بوده که ۱۰۸ هزار فقره بدون دریافت تسهیلات حساب را فسخ کردند، تعداد حساب‌هایی که منجر به دریافت تسهیلاتی غیر از مسکن یکم بوده نیز ۱۰ هزار فقره و تعداد حساب‌های زنده صندوق ۳۵۰ هزار حساب است که ۴۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مبلغ آن است.


مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: روند استفاده از تسهیلات مسکن یکم مطلوب بوده و با وجود اینکه نسبت به سال گذشته تعداد واحدهای خریداری شده با این تسهیلات ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما این آمار از میانگین کاهش مبادلات مسکن در کشور کمتر بوده است.


اعطای تسهیلات به ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی


رحیمی انارکی با اشاره به همکاری در طرح اقدام ملی ساخت و عرضه مسکن اظهار داشت: ۱۴۰ هزار واحد مسکونی را پوشش تسهیلاتی می‌دهیم و از این رقم تا به حال تفاهم‌نامه تامین مالی ۲۵ هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد شده است و برای تامین مالی ۵۰ هزار واحد هم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه در حال انعقاد داریم.


وی تاکید کرد:‌ در طرح اقدام ملی به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود و در تفاهم با بنیاد مسکن نیز تسهیلات هر واحد ۷۵ میلیون تومان خواهد بود.


مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز گفت: نرخ سود تسهیلات برای انبوه‌سازانی که با استفاده از فناوری‌های نوین نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند یک درصد کمتر و میزان تسهیلات ۲.۵ برابر خواهد بود و نرخ سود تسهیلات آنها به ۱۷ درصد کاهش یافته است.


وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد تسهیلات مسکن در قالب سنتی سازی‌ها است که این رقم در سال‌های گذشته چیزی حدود ۹۳ درصد بود.


انتشار ۲۵ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق


مدیرعامل بانک مسکن درباره بسته پیشنهادی این بانک برای بازار اجاره‌بها، یادآور شد: پیشنهادی را به بانک مرکزی ارائه کردیم اما درباره نوع عقد قراردادها ابهاماتی وجود داشت که بانک آنها را بررسی و مجددا به بانک مسکن بازگرداند و ما قالب جدیدی را برای ساماندهی بازار اجاره پیشنهاد دادیم.


رحیمی انارکی ادامه داد: این پیشنهاد در اختیار بانک مرکزی است و امیدواریم تا پایان سال پس از انجام مطالعات مجوز اجرای آن را به بانک مسکن بدهند تا بتوانیم در سال آینده قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن این برنامه‌ها را در اختیار مستاجران و موجرها بگذاریم.


وی ادامه داد: بخش دیگر هم پیشنهادات ما برای انتشار اوراق رهن ثانویه است که در صورت مجوز بانک مرکزی ۲۵ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر  می‌کنیم البته هنوز بانک مرکزی مجوز این اقدامات را صادر نکرده است و پس از رفع ابهامات این ابزارهای جدید را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.


مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه تا هشت سال سقف تسهیلات خرید ۲۰ میلیون تومان ثابت مانده بود، گفت:‌در سال‌ ۹۴ سقف تسهیلات را افزایش دادیم و دیدیم که در این دوران فقط ۱۰ درصد قیمت مسکن افزایش یافت این در حالی است که عده‌ای مدعی بودند در صورت افزایش سقف تسهیلات شاهد افزایش نرخ تورم در بازار مسکن خواهیم بود.


مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه با افزایش سقف وام‌ها قدرت خرید مردم افزایش یافته است،  گفت: با توجه به افزایش سقف تسهیلات، وام مسکن در منطقه ۱۸ تهران ۴۹ درصد هزینه خرید را پوشش می‌دهد. در منطقه ۲۰ تا حدود ۴۷ درصد، در منطقه ۱۷ تا حدود ۴۳ درصد، در منطقه ۱۵ و ۱۲ تا حدود ۴۱ درصد، در منطقه ۱۶ و ۱۹ هم ۳۸ درصد و در منطقه یک تا حدود ۱۰ درصد هزینه خرید واحد مسکونی پوشش داده می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها