وزیر صمت اعلام کرد؛

رشد ۶ درصدی تولید در ۹ ماهه نخست امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ۹ ماهه کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۶ درصد رشد داشت و این رشد تولید در بیش از دو سوم محصولات منتخب اتفاق افتاد.
کد خبر : ۱۱۰۵۱۸
رضا رحمانی

به گزارش ایبِنا، رضا رحمانی در جمع اعضای اتاق تعاون ایران با بیان اینکه رشد تولید در بخش‌هایی مانند فولاد، مس، روغن نباتی، ‌ کاشی و سرامیک و سیمان اتفاق افتاد، افزود: سال گذشته رشد صنعت در کشور منفی ۹ و نیم درصد بود که این میزان تا پایان شهریور امسال، به مثبت ۴ دهم درصد رسید که نشان از رشد ۱۰ درصدی دارد.


وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته تولید کشاورزی در کشور رشدی معادل منفی ۳ درصد داشت که امسال به مثبت ۶ و نیم درصد رسید. وزیر صنعت گفت: در ۹ ماهه امسال، ۱۰۳ میلیون تن صادرات غیرنفتی داشتیم که در مقایسه با صادرات ۸۷ میلیون تنی ۹ ماهه سال گذشته، از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.


رحمانی با تاکید بر اینکه تشکل‌ها و اتحادیه‌های تعاونی و صنعتی کشور باید از از ظرفیت کشورهای همسایه به ویژه اوراسیا استفاده کنند، افزود: به طور نمونه کشور همسایه ما پاکستان سالانه ۱۰۰ میلیون مترمربع مصرف کاشی دارد که ۲۰ میلیون مترمربع آن را تولید و ۸۰ میلیون مترمربع آن را وارد می‌کند این درحالیست که تنها ۸ میلیون مترمربع را از ایران تامین می‌کند بنابراین کشورهای همسایه و بازار آن یک ظرفیت بزرگ صادراتی برای فعالان صادراتی کشور به ویژه تعاونی هاست.


وی گفت: چین سالانه دو هزار میلیارد دلار واردات و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد، با بررسی‌های انجام شده از واردات دو هزار میلیارددلاری چین، زمینه برای تولید ۷۰۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی چین، اما با ارقام کمتر در کشور وجود دارد.


وزیر صنعت با تاکید بر پیش قدم شدن اتاق‌های بازرگانی و تعاون برای استقرار نمایندگان تجاری خود در کشورهای هدف صادراتی افزود: ما تلاش می‌کنیم که رایزن‌ها را افزایش دهیم، اما این نافی مسئولیت اتاق‌های بازرگانی و تعاون در این زمینه نیست به طور نمونه ما در عراق از جمله در اربیل، موصل، بصره، کربلا و نجف رایزن بازرگانی نداریم که البته اتاق‌های بازرگانی و تعاون می‌توانند نمایندگان تجاری خود را برای تسهیل در روند صادرات مستقر کنند.


رحمانی با بیان اینکه مهمترین وجه اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن آن است، گفت: تعاونی‌ها مصداق بارز مردمی بودن اقتصاد مقاومتی هستند و اکنون که در جنگ اقتصادی هستیم یادمان باشد که تا مردم به صحنه نیایند امورات پیش نمی‌رود ضمن اینکه ما هم برای اجرایی شدن وجه مردمی اقتصاد به افزایش همکاری‌ها با اتاق تعاون قائل هستیم، اما تعاونی‌ها هم باتوجه به گستردگی خاصی که از تولید تا توزیع در کشور دارند باید مسئولیت‌های بیشتری را در شرایط جدید بپذیرند.


وی افزود: ما حاضریم همه درخواست‌های مطرح شده اتاق تعاون را بپذیریم، اما اتاق تعاون هم باید نقش آفرینی خود را بیشتر کند و مسئولیت کار را نیز بپذیرد. وزیر صنعت گفت: در بحث مرزنشینان ترجیح ما این است که به جای یک شرکت، امورات مربوط را تعاونی مرزنشینان انجام دهد البته در این مورد هم باید اتاق تعاون مسئولیت امور را بپذیرد البته ما هم حمایت‌ها را انجام خواهیم داد.


رحمانی افزود: تا قبل از افزایش نرخ ارز، بسیاری از تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های صادراتی اعتقاد داشتند اگر دلار به ۴ تا ۵ هزار تومان برسد ما بیشتر بازارها را در اختیار می‌گیریم، اما اکنون که دلار در محدوده ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان است این تشکل‌ها هنوز دغدغه دارند البته جایی که ۷۰ درصد کالا وابسته به واردات است قیمت آن نیز متاثر از قیمت ارز است، اما در صنایعی مانند صنایع دستی و فرش که هنر کاردست است و قیمت ارز هم در آن آنچنان تاثیرگذار نیست مشاهده می‌کنیم اینجا هم افزایش قیمت بسیار بالا بود؛ بنابراین انتظارم از تشکل‌ها از جمله تشکل‌های اتاق تعاون این است که حالا افزایش نرخ ارز، صادرات را توجیه پذیر و واردات را توجیه ناپذیر کرده در افزایش صادرات اهتمام بورزند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر