23 دی 1398 - 12:34

پیشنهادی برای کاراتر شدن منابع قرض الحسنه بانک ها

بانک قرض الحسنه مهر ایران که با برخی تردیدها پا به نظام بانکی کشور گذاشت،دراین مدت توانسته اثرگذاری و کارایی خود رابه اثبات برساند وحالا می توان به پشتوانه این تجربه به تحقق بانکداری اسلامی نزدیک شود.
کد خبر : ۱۱۰۵۷۷
بانک قرض الحسنه مهر ایران

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، قرض الحسنه در ایران مسیری طولانی را طی کرده و حالا می تواند نوآوری های بیشتری را عرضه کند. قرض الحسنه در اقتصاد ایران با صندوق ها آغاز شد و پس ا ز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، به بانک ها رسید. قرض الحسنه با عملکرد موفق خود پیشتاز نظام بانکی کشور شده است.


پس ازا ین تجربه، می توان اید ه های جدید بر پایه قر ض الحسنه را درنظام بانکی کشور مطرح کرد.ایده هایی که پیش ا ز این و در زمان تصمیم برای تأسیس بانک های قر ض الحسنه با تردید به آنها نگاه می شد، اما امروز به پشتوانه عملکرد موفق بانک قر ض الحسنه مهر ایران دور از ذهن نیست که در آینده ای نزدیک، محقق شود.


نخستین بانک قرض‌الحسنه چگونه تأسیس شد؟


در سال ۱۳۸۶ بانک قرض‌الحسنه مهرایران به‌عنوان نخستین بانک تخصصی قرض‌الحسنه کشور تأسیس شد. بر همین اساس، شورای اقتصاد در شهریور ۱۳۸۶ با تأسیس بانک قرض‌الحسنه با مشارکت‌های بانک‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان سهام‌داران این بانک موافقت کرد. ۱۰ بانک که به‌عنوان سهام‌داران اولیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مشارکت داشتند شامل بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه، مسکن، تجارت، کشاورزی، رفاه کارگران، صنعت و معدن و همچنین توسعه صادرات بودند که با نسبت‌های متفاوتی به‌عنوان سهامدار اولیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در فرآیند تأسیس آن حضور داشتند.


در آذر ماه ۱۳۸۶ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسماً افتتاح شد. بخش عمده سرمایه بانک، به‌صورت غیرنقد و در قالب ساختمان شعب، توسط بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران واگذار شده بود.


عملکرد موفق عضو جدید نظام بانکی


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طول بیش از یک دهه فعالیت خود توانسته جایگاه شایسته‌ای در نظام بانکی ایران کسب کند. این بانک از زمان افتتاح در سال ۱۳۸۶ تا دی ماه ۱۳۹۸ با جذب ۸ میلیون مشتری نقش به‌سزایی در احیا و ترویج سنت قرض‌الحسنه داشته است. طی این سال‌ها بیش از ۶ میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه توسط این بانک به متقاضیان پرداخت شده است.
بانک مهر ایران در زمینه شاخص‌های بانکداری نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته تا جایی که در عرصه بین‌المللی هم جایگاه شایسته‌ای را به‌دست آورده است.


انتخاب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان سومین بانک برتر اسلامی در رتبه‌بندی نشریه بنکر و کسب جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام از سوی سازمان همکاری اسلامی، گوشه‌ای از موفقیت‌های این بانک در سطح بین‌المللی است.


مهر ایران قرض‌الحسنه را به مسیر خود باز می‌گرداند


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر اساس فلسفه وجودی و کارکرد ویژه خود توانسته منابع در اختیار خود را به‌درستی در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه تخصیص دهد. این بانک در این سال ها، بیش از ۹۰ درصد وجوه جذب‌شده در قالب سپرده قرض‌الحسنه را به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه تخصیص داده است. ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز به‌شکل ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی قرار دارد. در سال ۱۳۹۷، تسهیلات این بانک نسبت به سال ۱۳۹۶، افزایش ۶۴ درصدی داشته است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۷ به بیش از یک میلیون و ۲۳۰ هزار درخواست وام قرض‌الحسنه پاسخ داده که در مجموع ارزشی معادل ۱۳۰ هزار میلیارد ریال داشتند.


با اینکه مهر ایران تنها پنج درصد منابع قرض‌الحسنه کشور را در اختیار دارد، اما بیش از ۲۵ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده توسط شبکه بانکی کشور از طریق این بانک اعطا شده است.


پیشنهاد تجمیع سپرده‌های قرض‌الحسنه در بانک قرض الحسنه مهرایران


تأسیس بانک تخصصی قرض‌الحسنه در کشور با هدف گسترش این سنت معنوی آغاز شد و در ادامه راه توانست مانع انحراف بیش از پیش در تخصیص منابع قرض‌الحسنه شود. بانک‌های قرض‌الحسنه صرفاً مجاز به افتتاح انواع حساب قرض‌الحسنه یعنی حساب قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز هستند، اما بانک‌های تجاری می‌توانند حساب‌های قرض‌الحسنه را نیز در کنار سایر حساب‌های سرمایه‌گذاری، افتتاح کنند. این در حالی است که در سال ۱۳۸۶ و همزمان با طرح ایده تأسیس بانک تخصصی قرض‌الحسنه، این موضوع مطرح بود که جذب سپرده قرض‌الحسنه مختص بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه و صندوق‌های قرض‌الحسنه باشد.


امروز با گذشت ۱۲ سال از تأسیس نخستین بانک تخصصی قرض‌الحسنه و عملکرد موفقیت‌آمیز آن در نظام بانکی کشور و نیز عرصه بین‌المللی، زمان مناسبی برای طرح دوباره این ایده است. شاید بتوان گام را از این فراتر گذاشت و سازوکاری تبیین کرد که سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌های مختلف در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تجمیع شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر