25 دی 1398 - 17:42

امنیت مهمترین مولفه اجرایی نمودن رمز پویا است

درنشست تخصصی بانک توسعه تعاون که با حضور کارشناسان حوزه بانکی در خصوص بررسی ابعاد اجرایی نمودن رمز پویا برگزار شد امنیت به‌عنوان مهم‌ترین مولفه اجرایی نمودن رمز پویا مطرح گردید.
کد خبر : ۱۱۰۶۷۳
امنیت مهمترین مولفه اجرایی نمودن رمز پویا است

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، در ابتدا معادی مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت درخصوص اهمیت اجرای پروژه " رمز پویا" به‌عنوان یک فرصت مناسب برای کاربران درگاه‌های الکترونیکی بانک اظهار داشت: " رمز دوم پویا" یک خدمت متعارف بانکی از نوع تسهیل و تسریع خدمات بانکی نیست بلکه خدمتی در راستای افزایش ضریب امنیت و کاهش ریسک پذیری خدمات بانکی در پرداخت‌های اینترنتی می‌باشد.


وی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش میزان خسارات ناشی از دسترسی غیرقانونی به کارت‌های اعتباری کاربران و جلوگیری از سرقت‌های زنجیره‌ای بیشتر (فیشینگ) در بانک‌های کشور، "رمز دوم پویا " به‌عنوان راهکاری مناسب جهت جلوگیری از تحمیل خسارات حملات سایبری و افزایش امنیت فعالیت کاربران اینترنتی در شبکه‌های مبادلات الکترونیک خواهد بود.


معادی افزود: با در نظر گرفتن مقررات ساده و راهکارهای اقتصادی- دیجیتالی کارشناسی شده، می‌توان رمز پویا را به‌عنوان یک فرصت که منجر به توسعه کسب و کارهای اینترنتی می‌گردد نیز مطرح نمود.


در ادامه محمد مهدی احمدی مدیر امور بازرسی به تشریح ابعاد امنیتی این طرح پرداخت و خاطرنشان کرد: اجرایی نمودن این طرح، منجر به کاهش هزینه‌های تحمیلی به دولت در خصوص رسیدگی به پرونده‌های قضایی و جرایم سایبری می‌گردد و همچنین موجب کاهش تخلفات در حوزه‌های فیشینگ و جریان سو استفاده مالی سارقین از دارایی‌های افراد جامعه خواهد شد.


در ادامه این نشست تخصصی شهرام بخشا رئیس اداره کل روابط عمومی، رمز پویا را یکی از پروژه‌های مهم سیستم بانکداری کشور در مقابله با فیشینگ دانست و متذکر شد: پدیده‌های فیشینگ، فارمینگ، حیله لبنانی و... ازجمله معضل‌های امنیتی به شمار می‌آید که از ۶۰ سال پیش با پیدایش اولین نمونه از کارتهای بانکی در دنیا مطرح گردید و در حال حاضر در کشور ما طی ۲-۳ سال اخیر استفاده از این شیوه‌ها در کلاهبرداری های اینترنتی روند رو به رشدی داشته است.


وی افزود: بر اساس آمار و گزارش پلیس فتا، از سال ۹۶ به بعد حجم فیشینگ بسیار افزایش یافته است بطوری که در چهارماهه ابتدای سال جاری، در مقایسه با سال گذشته چندین برابر شده است.


رضا پولادوند رئیس اداره کل توسعه خدمات امور فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با اشاره به لزوم ایجاد امنیت در تراکنش‌های بانکی در بالا رفتن ضریب اطمینان و رضایتمندی مشتریان بانک‌ها گفت: "رمز دوم پویا" نیاز جامعه است که برای تراکنش‌های مبتنی بر کارت بسیار لازم و ضروری است و در حال حاضر زیرساختها و بستر سازی فرهنگی لازم ساختارهای تکنولوژیکی و فرهنگی در بانکها به‌عنوان مجری و بانک مرکزی به‌عنوان ناظر و متولی و جامعه به‌عنوان پذیرنده نیازمند بازنگری و اصلاح می‌باشد.


در پایان جلسه سعید موسوی مجد معاون خدمات نوین بانکی امور فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص تعداد چشمگیر استفاده از کارت‌های بانکی به‌عنوان ابزار بانکداری الکترونیک در جامعه مواردی را مطرح کرد و افزود: در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها استفاده از کارت‌های بانکی به طرز افراطی مرسوم بوده و بر اساس آخرین آمار تعداد ۳۲۲ میلیون کارت فعال وجود دارد و به این معنی است که به ازای هر ایرانی حداقل ۴ کارت بانکی موجود است در صورتی که در سایر کشورها این میزان بسیار پایین‌تر است بنابراین برای افزایش ضریب امنیت این کارتها، می‌بایست راه‌حل‌های مطمئنی اتخاذ گردد.


شایان ذکر است با توجه به ابلاغ بانک مرکزی ج.ا.ا برای بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری مبنی بر اجرای " کمپین اطلاع‌رسانی رمز دوم پویا "، بانک توسعه تعاون اقدام به برگزاری میزگردهای تخصصی در این خصوص با حضور کارشناسان حوزه بانکی نموده است.


در راستای الزام اجرایی شدن "رمز دوم پویا" میزگرد و سلسله نشست‌های تخصصی بانک توسعه تعاون به‌منظور بررسی ابعاد اجرایی رمز پویا با حضور سعید معادی مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت، محمد مهدی احمدی مدیر امور بازرسی، شهرام بخشا رئیس اداره کل روابط عمومی، رضا پولادوند رئیس اداره کل توسعه خدمات و سعید موسوی مجد معاون خدمات نوین بانکی و سایر مدیران و کارشناسان ذیربط برگزار شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر