28 دی 1398 - 14:11

آغاز اجرای قانون بانکداری اسلامی در فیلیپین

بانک مرکزی فیلیپین (BSP) اجرای قوانین مربوط به قانون بانکداری اسلامی را در این کشور آغاز می‌کند.
کد خبر : ۱۱۰۷۲۳
بانک مرکزی فیلیپین

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، بر اساس اعلام سایت  bworldonline، قائم مقام بانک مرکزی فیلیپین اظهار داشت: بانک مرکزی فیلیپین(BSP)  پس از تصویب دو بخشنامه مشتمل بر چهارچوب صدور مجوز و همچنین اصول حاکمیت شریعت توسط هیئت پول، اجرای قوانین مربوط به بانکداری اسلامی را در این کشور آغاز می‌کند.


چوچی فوناسیر؛ قائم مقام بانک مرکزی فیلیپین عنوان کرد: هیئت پول در این بانک در تاریخ ۱۳ دسامبر دو بخشنامه جدید در مورد بانکداری اسلامی را تصویب نمود: یک بخشنامه در زمینه صدور مجوز بانک‌های اسلامی و گشایش گیشه‌ بانکداری اسلامی توسط بانک‌های موجود و بخشنامه دیگر در بحث اصول حاکمیت شریعت.


وی افزود: یک بانک اسلامی خارجی نیز علاقه‌مندی خود را به ایجاد شعبه‌ای در فیلیپین ابراز کرده است، در حالی که بانک‌های متعدد داخلی نیز در حال بررسی گشایش گیشه بانکداری اسلامی خود هستند. در حال حاضر، بانک اسلامی الامانه تنها بانک اسلامی فعال در این کشور است که از سال ۲۰۰۸ تحت نظر بانک توسعه فیلیپین، به فعالیت در زمینه بانکداری اسلامی می‌پردازد.


آریفا آلا؛ مدیرعامل بخش نظارت مالی بانک مرکزی فیلیپین نیز بیان داشت: بانک‌های متعددی علاقمندی خود را به بانکداری اسلامی ابراز کرده‌اند اما اکثرا منتظر تصویب این قوانین بوده‌اند. قانون جمهوری شماره ۱۱۴۳۹ یا قانون ارائه شده برای مقررات و سازمان‌دهی بانک‌های اسلامی در ۲۲ آگوست، بانک مرکزی را متعهد می‌سازد به عنوان نهاد نظارتی این بخش عمل کند و به بانک‌های اسلامی اعم از محلی و خارجی این اختیار را بدهد تا عملیات بانکداری اسلامی را در این کشور برقرار سازند.


همچنین این قانون به بانک‌های سنتی اجازه می‌دهد تا پس از تأییدیه هیئت پول در عملیات‌های بانکداری اسلامی مشارکت کنند. طبق اصول شریعت، بانکداری اسلامی یک تجارت بانکی با پشتوانه دارایی همراه با عملیات‌هایی است که بدون ربا یا بهره هستند. به موجب این قانون، بانک‌های اسلامی می‌توانند حساب‌های جاری، حساب‌های پس‌انداز، حساب‌های سرمایه‌گذاری و سپرده‌های ارزی را بپذیرند. علاوه بر این، بانک‌های اسلامی می‌توانند ابزارهای تأمین مالی منطبق با شریعت همچون «صکوک» را با تأیید هیئت پول منتشر کنند تا از آنها در عملیات‌ها و سایر نیازهای سرمایه‌ای خود بهره ببرند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر