28 دی 1398 - 16:01
دکتر صالح آبادی تشریح کرد:

نقاط ضعف وقوت طرح جدید بانکی در مجلس از منظربانک‌های توسعه

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، در تشریح نقاط قوت و ضعف طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع عمومی بانک مرکزی در طرح جدید حذف شده که در این زمینه نیاز به تجدید نظر وجود دارد.
کد خبر : ۱۱۰۷۳۱
صالح آبادي

به گزارش ایبِنا و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی در پنل تخصصی بررسی طرح بانکی گفت: این طرح واجد نقاط قوت بسیار مطلوبی است و در عین حال می تواند نقاط ضعف در حوزه قوانین را مرتفع سازد.


صالح آبادی یادآور شد: در بحث مربوط به بانک توسعه ای، انتقاداتی به این طرح وارد است که درباره آنها با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته شده است. به طور مثال مجمع عمومی بانک مرکزی در طرح جدید حذف شده و هیئت عالی جای آن را گرفته است در حالی که بهتر بود مجمع بانک مرکزی جدا از هیئت عالی مدنظر قرار داده شود. همچنین در طرح جدید بانکی، بانک توسعه ای، یک هیئت امناء دارد که رئیس آن، رئیس جمهور است و رئیس هیئت عالی رئیس کل بانک مرکزی است.


وی افزود: وجود نظارت های موازی در کشور و تداخل نظارت توسط نهادهای مختلف باعث بروز مشکلات برای دستگاههای اجرایی از جمله بانکها می شود به نحوی که علاوه بر سازمانهای نظارتی، دیوان محاسبات نیز به موارد تخلف بانک ها ورود کرده که بهتر است با توجه به طرح جدید نظارت بانکی به بانک مرکزی سپرده شود.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: لازم است نظارت دیوان محاسبات و ورود این مرجع تنها در حوزه بودجه بانک ها باشد و بانک ها باید تحت نظارت بانک مرکزی بوده و موارد تخلف آنها در بخشهای قوانین و مقررات توسط این بانک بررسی و دنبال شود.


دکتر صالح آبادی در ذکر ایراد دیگر طرح جدید بانکی گفت: در این طرح برای بانک توسعه ای ایجاد صندوق پروژه تعریف شده است به این ترتیب که برای هر پروژه ای که از سوی اعضای هیئت امناء معرفی می شود، حداقل ۵ درصد از سهام، پذیره نویسی عمومی شود. در حالی که تجربیات بازار سرمایه نشان می دهد هر جا پروژه تازه تأسیسی با پذیره نویسی عمومی مواجه می شود، افراد خریدار سهام انتظار سودآوری دارند اما پروژه ممکن است حتی تا ۱۰ سال به دلیل تأخیر در بهره برداری به سود دهی نرسد.


وی، به همراه حسین زاده بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی، سیدعلی روحانی عضو مرکز پژوهش‌های مجلس و حسن معتمدی از کارشناسان بانکی در پنل تخصصی بررسی طرح بانکی در حاشیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، شرکت کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر