کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

جذب نقدینگی تازه از مسیر عرضه اولیه سهام

یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از نبود برنامه مدون برای جذب نقدینگی در بازار سهام، گفت: با عرضه‌های اولیه متعدد و بزرگ به راحتی می‌توان این نقدینگی را در تالار شیشه‌ای جذب کرد.
کد خبر : ۱۱۰۷۹۷
بورس

رضا رحمتی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تداوم رشد و رونق شاخص بورس و معاملات قیمت سهام شرکت‌ها گفت: ورود نقدینگی زیاد، در کنار رکود حاکم بر سایر بازارها مهمترین عامل تداوم این رشد و روند صعودی است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به تورمی که در سال‌های گذشته به اقتصاد کشور تحمیل شده است، اقشار مختلف جامعه بیش از پیش با مفاهیم اقتصادی درگیر شده و این امر این روزها موجب شده تا مردم برای حفظ ارزش پول و دارایی خود و از سوی دیگر برای افزایش سرمایه و سود بیشتر اقدام به رصد بازارهای مختلف و سرمایه‌گذاری‌ در این بازارها کنند.


وی اضافه کرد: از اینرو حالا که بازارهایی همچون مسکن، ارز، سکه، طلا و خودرو پس از تورمی چشمگیر وارد فاز اصلاح و رکودی شده‌اند، این نقدینگی سرگردان به دنبال بازاری دیگر برای حفظ ارزش خود و نیز سود بیشتر می‌گردد، بدین جهت این روزها شاهد ورود نقدینگی زیادی به سمت بازار سهام هستیم که این حجم از نقدینگی اثر خود را بر شاخص بورس و قیمت‌ سهام شرکت‌های مختلف نیز گذاشته است.


این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: البته موضوع قابل تاکید در این میان این نکته است که پس از افزایش نرخ ارز و تورم رخ داده در  سایر بازارها، بسیار طبیعی است که قیمت سهام شرکت‌ها نیز از این موضوع تاثیر بپذیرد و شاهد رشد قیمت سهام و در نتیجه افزایش شاخص بورس باشیم.


وی ادامه داد: از سوی دیگر این روزها رفته رفته شاهد انتشار گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها هستیم که پیش‌بینی‌ها حکایت از مثبت بودن بیشتر این گزارشات دارد. ضمن اینکه آرامش حکام در تحولات سیاسی و بین‌المللی و همچنین انتشار خبرهایی مبنی بر اجرای افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز به بهبود شرایط بازار سهام کمک کرده است.


رحمتی در پاسخ به این پرسش که روند صعودی شاخص بورس و افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ اذعان داشت: با توجه به افت خیره‌کننده‌ای که شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در هفته سوم دیماه داشتند، در هفته گذشته این افت و اصلاح جبران شد، بنابراین بخشی از رشدهای چند روز گذشته شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها، جبران اصلاح صورت گرفته بوده است.


وی افزود: از طرفی دیگر رسیدن شاخص بورس به ارتفاع ۴۰۰ هزار واحد نیز این انتظار را فراهم کرد که نماگر بازار باید در این کانال قدری آرامش بگیرد و استراحت کرده و کف‌سازی مناسبی برای خود ایجاد کند، اما حجم نقدینگی موجود در بازار سهام موجب شده تا عملا شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها تمایلی با اصلاح و استراحت از خود نشان ندهند.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: از این جهت اگر اصلاح و استراحتی هم در بازار رخ بدهد، بدون شک کوتاه‌مدت و اندک خواهد بود و حجم نقدینگی محرک مناسبی برای رونق و رشد معاملات و افزایش شاخص بور س خواهد بود.


وی همچنین اذعان داشت: این روزها روند ورود و گردش نقدینگی در بازار سهام به‌ گونه‌ای شده که حقوقی‌های بازار و برخی حرفه‌ای‌ها هم پیش‌بینی درستی از روند حرکت شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها ندارند و در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که این دسته از معامله‌گران به خیال اینکه روزهای رونق بازار پایان یافته است، اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و پس از آن دوباره در صف‌های خرید سهام با قیمت بالاتر می‌ایستند.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: متولیان بازار سهام هیچ برنامه مدونی برای جذب نقدینگی تازه نفس و چشمگیر در بازار سهام ندارند؛ چرا که به راحتی می‌توان با عرضه‌های اولیه متعدد و همچنین بزرگ این نقدینگی را در تالار شیشه‌ای جذب کرد؛ و با این کار از یکسو به تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع کمک کرد و از سوی دیگر از بالا رفتن غیرمنطقی قیمت سهام برخی شرکت‌ها جلوگیری کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر