01 بهمن 1398 - 09:39
لاهوتی در گفتگو با ایبِنا؛

۱۵۰ شرکت رفع تعهد ارزی نکرده به دادستانی معرفی شدند

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اتمام مهلت صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی سال ۹۷ اظهار داشت: حدود ۱۵۰ شرکت صادرکننده که حتی یک دلار به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند به دادستانی معرفی شدند.
کد خبر : ۱۱۰۸۴۰
دادگاه

محمد لاهوتی در گفتگو با ایبِنا درباره روند برخورد با صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۷ خود را انجام نداده‌اند، گفت: از امروز (سه‌شنبه اول بهمن ماه ۱۳۹۸) که مهلت صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی سال ۹۷ به پایان رسیده، به طور عملی بانک مرکزی فهرست برگشت ارز حاصل از صادرات سال قبل را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند و این سازمان نیز برای آن دسته از صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد صادرات خود را رفع تعهد کرده باشند، ضریب صفر مالیاتی معادل ۱۰۰ درصد و همچنین استرداد ۱۰۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده اعمال خواهد کرد.


وی ادامه داد: آن دسته از صادرکنندگانی که کمتر از ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را نیز رفع تعهد کرده باشند، متناسب با همان میزان ضریب صفر مالیاتی برای آنها اعمال شده و متناسب با همان ضریب نیز مالیات بر ارزش افزوده آنها استرداد می‌شود.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران خاطرنشان کرد: از امروز به بعد اتفاق جدید و خاصی برای صادرکنندگان رخ نخواهد داد و آنهایی که کمتر از ۷۰ درصد از ارز خود را بازگردانده‌اند نیز کماکان می‌توانند از چهار روش بانک مرکزی برای رفع تعهد خود استفاده کنند.


لاهوتی در خصوص معرفی صادرکنندگان به مرجع قضایی نیز اظهار داشت: این اتفاق تنها برای آن دسته از صادرکنندگانی خواهد افتاد که بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی صفر بوده و تماس‌های بانک مرکزی را نیز بی پاسخ گذاشته‌اند.


رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: براساس اطلاعی که ما داریم از ابتدای اجرای سیاست رفع تعهد ارزی تاکنون، حدود ۱۵۰ شرکت هستند که حجم زیادی صادرات داشته و نه تنها یک دلار نیز به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند، بلکه پاسخگوی بانک مرکزی به شکل تلفنی هم نبوده‌اند.


وی توضیح داد: این شرکت‌ها به دایره‌ای در دادگستری معرفی خواهند شد که برای این امر ایجاد شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: نگاه و رویکرد بانک مرکزی درباره صادرکنندگان تعاملی بوده و اگر صادرکننده‌ای مشکلی داشته به پرونده وی رسیدگی شده و اگر گفته‌های آنها ثابت شده باشد، برخورد قضایی و معرفی به مرجع قضایی نشده‌اند.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران خاطرنشان کرد: البته کارت بازرگانی برخی از شرکت‌ها اجازه فعالیت نداشته یا اگر وارداتی با ارز حاصل از صادرات خود انجام داده‌اند، اجازه واردات نداشته‌اند و میزان بازگشت ارز آنها مورد نظر نبوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر