01 بهمن 1398 - 11:22
ابراهیم شیبانی در گفتگو با ایبِنا:

توصیه‌های FATF را در حد صلاح کشور اجرا کنیم

رییس کل اسبق بانک مرکزی و عضو شورای راهبردی روابط خارجی می‌گوید امکان الحاق به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) وجود دارد و می‌توان در حد صلاح کشور توصیه‌های آن را اجرایی کرد.
کد خبر : ۱۱۰۸۵۰
ابراهیم شیبانی

ابراهیم شیبانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل ایران برای الحاق به FATF و مشخص نشدن سرنوشت دو لایحه CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع الحاق به گروه ویژه اقدام مالی، موضوع بسیار مهمی است، اما سوال این است «کشورهایی که الان FATF را قبول کرده‌اند، مگر آن را اجرا می‌کنند؟ »


وی با اشاره به جدول موجود در سایت FATF درباره کشورهای «کاملا متعهد Fully Compliant» و «تا حدی متعهد Partly Compliant» ادامه داد: در این جدول می‌بینیم که به طور مثال رتبه اتریش در اجرای توصیه‌های این گروه ۱۳۵ یا ایتالیا ۱۴۶ است و این کشورها بخشی از توصیه‌های این گروه را اجرایی می‌کنند.


رییس کل اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم می‌توانیم به FATF ملحق شویم. اگر من مجری قانون باشم، در حدی که در صلاح کشور است، توصیه‌های این گروه را اجرایی می‌کنم. بعد اگر شکایتی شد، رفت‌ و آمد نیاز دارد و زمان‌بر است. مگر تمام ۱۹۳ عضو FATF تمام توصیه‌های این گروه را اجرایی می کنند؟


عضو شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: البته مسئولین ما نیز نگران هستند و دغدغه دارند که با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت‌ها اگر بخواهیم توصیه‌های این گروه را اجرایی کنیم، ضرر خواهیم کرد. اما به نظر من نباید موضوع را سیاه و سفید دید.


شیبانی گفت: برخی مسئولین ما می‌گویند در موضوع هسته‌ای ما تمامی تعهدات خود را در هفته اول اجرا کردیم اما طرف مقابل این کار را نکرد ولی من می‌گویم در موضوع الحاق به FATF طوری اجرا کنیم که به صلاح ما باشد.


سفیر اسبق ایران در اتریش اظهار داشت: مقامات ایران در خصوص الحاق به FATF نگران هستند و حق هم دارند. من ولی می‌گویم با مذاکره در سطح جهانی می‌شود به این گروه ملحق شد ولی آن طور که به صلاح کشور است آن را اجرا کرد.


رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: مگر آمریکا توصیه‌های FATF را به درستی اجرا می‌کند؟ مگر بودجه‌ای که برای فلان جاسوس‌خانه خود دارد را به ما و دنیا می‌گوید؟ مگر ما می‌دانیم که سازمان سیا چقدر بودجه دارد؟ ولی می‌گوید من در حال اجرای FATF هستم.


عضو شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: می‌بینیم که عربستان مرکز الاعتدالی را فقط برای جاسوسی علیه ایران ایجاد کرده ولی اطلاعات آن را به کسی نمی دهد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نباید بگوییم ما به FATF می‌پیوندیم یا نمی‌پیوندیم بلکه اگر قرار به الحاق ماست، مانند خودشان اجرا می‌کنیم تا ضرری نکنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر