01 بهمن 1398 - 15:14

کاهش ۱.۵ درصدی نرخ تورم نقطه ای در دی‌ماه

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۱۰۸۷۲
تورم

به گزارش ایبِنا، نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٤.٠ واحد درصدی به ٢٤.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.


کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور


منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٦,٣ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٦.٣ درصد بیشتر از دی ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.


این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٦,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٧.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است.


کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور


منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٨ به ٠,٨ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٣- درصد و ١.٤ درصد بوده است.


این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠,٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٧ واحد درصد کاهش داشته است.


کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور


منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٦ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.


این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٨,٠ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.


تغییرات قیمت ها در ماه جاری


در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


هم‌چنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ١٣٩٨ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٨,١ درصد برای دهک اول تا ٤٠.٣ درصد برای دهک دهم است.

برچسب ها: مصرف کننده شاخص
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر