02 بهمن 1398 - 11:06

چالش‌های توسعه بانکداری و مالی اسلامی در اندونزی

بانکداری اسلامی در کشور اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا، دوره دشواری را برای پیشرفت و توسعه پیش رو دارد.
کد خبر : ۱۱۰۸۹۸
پرچم اندونزی

به گزارش ایبِنا و به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور دارای جمعیت مسلمان در جهان شناخته می‌شود. بیش از ۲۳۰ میلیون اندونزیایی - در حدود ۸۸ درصد از کل جمعیت اندونزی - به عنوان مسلمان دسته‌بندی می‌شوند. در حقیقت، در حال حاضر تقریبا ۱۳% کل مسلمانان جهان در اندونزی زندگی می‌کنند. مطمئناً این خیل عظیم جمعیت، تأثیر زیادی بر جامعه، اقتصاد و سیاست اندونزی می‌گذارد.


البته می‌توان به تعداد زیادی از مسلمانان اندونزیایی برچسب مسلمانان سنتی یا فرهنگی زد. به این معنا که این افراد عملاً اسلام را پیاده نمی‌کنند بلکه به دلیل پیشینه خانوادگی یا محیط اجتماعی و فرهنگی که از آن برخاسته یا هنوز در آن زندگی می‌کنند، به عناصر اسلامی دلبستگی دارند.


به نظر می‌رسد، با غالب شدن دین اسلام در اندونزی، تأثیر آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی در سرتاسر جامعه احساس می‌شود. در حقیقت، فرایند اسلامی‌سازی در اندونزی از زمان ورود اسلام به این مجمع الجزایر در حدود هشت قرن پیش در جریان بوده است. بی‌تردید، اسلامی‌سازی فرصت‌های قابل توجهی را در این کشور به ارمغان می‌آورد. علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری همچون صنعت مد اسلامی و گردشگری حلال، صنعت دیگری نیز وجود دارد که هنگام بحث در مورد فعالیت‌های تجاری منطبق با اصول اسلامی، به سرعت به ذهن خطور می‌کند. این ظرفیت بزرگ، بانکداری اسلامی یا بانکداری شرعی است.


کشور اندونزی علیرغم داشتن بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان و به رغم تشکیل یک اقتصاد نوظهور و پویا، نقش کوچکی در صنعت بانکداری اسلامی ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد بانکداری اسلامی در بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا، دوره دشواری را برای پیشرفت و جهش پیش رو دارد. البته اندونزی با وجود نفوذ اندک تأمین مالی اسلامی، ‌هم‌اکنون از نظر شاخص تأمین مالی اسلامی در سطح داخلی، حائز جایگاه اول است. علاوه بر این، اندونزی به تازگی طرح جامع اقتصاد اسلامی در بازه زمانی ۲۰۲۴-۲۰۱۹ را عرضه کرده است.


در رابطه با چالش‌ها و موانع توسعه بانکداری و مالی اسلامی، گزارش کاملی در دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شده است که به موارد زیر می‌پردازد:



  • اندونزی مأوای بزرگترین جمعیت مسلمان جهان است، اما هنوز در زمینه تأمین مالی اسلامی توسعه نیافته است؛ چرا؟

  • تفاوت بین بانکداری متعارف و بانکداری اسلامی

  • رشد بازار جهانی تأمین مالی اسلامی

  • علیرغم نفوذ اندک تأمین مالی اسلامی در اندونزی، این کشور اکنون در شاخص کشوری تأمین مالی اسلامی حائز جایگاه اول است؛ چرا؟

  • اندونزی به تازگی طرح جامع اقتصاد شرعی ۲۰۲۴-۲۰۱۹ را عرضه کرد. این طرح از نظر تأمین مالی اسلامی در پی چه هدفی است؟

  • چالش‌های پیش روی توسعه بیشتر تامین مالی اسلامی در اندونزی کدامند؟


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت متن کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر