منابع انسانی و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال است

معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت : منابع انسانی و فرهنگ‌سازمانی از مهم‌ترین مولفه‌های پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال است

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، جلسه کارگروه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال بانک توسعه تعاون صبح امروز با حضور عباس معمار نژاد معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرادپور مدیرکل بیمه و بانکی این وزارت خانه و همچنین حجت‌اله مهدیان ریاست هیأت مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون، اعضای هیأت مدیره و مدیران ستادی و سایر اعضای کارگروه بانکداری دیجیتال در محل این بانک برگزار شد.

حجت‌اله مهدیان ریاست هیأت مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون بابیان اینکه تحول دیجیتال از لایه‌های ارزش به بانکداری دیجیتال می‌رسد گفت: فراهم نمودن زمینه لازم برای رسیدن به اقتصاد هوشمند که از بازیگران و نقش‌آفرینان مختلف تشکیل‌شده است بی‌شک یکی از فعالان موثر برای این امر مهم نظام بانکی است.

مهدیان با تأکید بر اینکه شبکه بانکی از بانک‌های تخصصی، توسعه‌ای و تجاری در قالب دولتی، خصوصی و غیردولتی تشکیل‌شده است گفت: تعریف مدل کسب‌وکار مبتنی بر بانکداری دیجیتال، ارتباط مستقیم با اهداف مشتریان، مأموریت و رویکرد و کارکرد هر بانک در حوزه فعالیت مرتبط دارد که مسلماً بانک توسعه‌ای تعاون که مطابق اساسنامه عهده‌دار فعالیت برای ارتقاء کمی و کیفی بخش تعاون و کمک به رشد و توسعه تعاونگران درزمینه‌های مختلف اقتصادی می‌باشد و برابر اساسنامه هفتاد درصد از تسهیلات و منابع این بانک برای نیازهای ایجادی، تکمیلی، توسعه‌ای و تأمین سرمایه در گردش تعاونی‌ها تخصیص داده می‌شود، مستلزم مدل کسب‌وکار خاصی که از یک‌سو با ظرفیت و توانمندی‌های بانکداری مبتنی بر دیجیتال و از سوی دیگر با جامعه هدف و سازوکار و مختصات و ویژگی‌های بخش تعاون مرتبط است، می‌باشد.

مهدیان بابیان اینکه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک توسعه تعاون هم سو با تکالیف ابلاغی پیش‌تر به‌عنوان یک ضرورت جدی در این بانک تلقی گردیده و در همین راستا کارایی، اثربخشی، بهره‌وری و تسهیل و تسریع و تنوع‌بخشی در ارائه خدمات و فعالیت بر اساس نیاز جامعه هدف به‌عنوان عوامل مهم در شکل‌گیری و تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال مدنظر قرارگرفته است گفت: تعریف مدل کسب‌وکار برای بانک توسعه‌ای تعاون می‌تواند یک ظرفیت شبکه‌ای با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها با رویکرد ارائه ارزش، ایجاد ارزش و کسب ارزش باشد.

همچنین در این جلسه امیر هوشنگ عصار زاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز بابیان اینکه این بانک از سال ۹۷ با ایجاد شورای تحول به استقبال پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک توسعه تعاون رفته است گفت: با تشکیل شورای تحول؛ تمرکز بر مدل کسب‌وکار و استراتژی مرتبط با آن شکل‌گرفته و در سال جاری با بهره‌گیری از شرکت‌های مشاور تهیه نقشه راه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال توسط بانک توسعه تعاون به‌صورت جدی در حال پیگیری و تدوین می‌باشد.

عصارزاده با اشاره به تفاوت‌های ماهیتی در بانک توسعه‌ای و غیر توسعه‌ای افزود: لازم است در تدوین مدل کسب‌وکار این تفاوت و تمایز به‌دقت لحاظ گردد و پارامترهای خاص سنجش عملکرد و اثربخشی بانک‌های توسعه‌ای به‌ویژه توسعه تعاون در مقایسه با بانک داری تجاری مدنظر قرار گیرد.

وی بابیان اینکه در بانک‌ها توسعه‌ای کمک به اشتغال و کارآفرینی، رونق تولید و توسعه بخش‌های اقتصادی از حیث کمی و کیفی یک رسالت و وظیفه ذاتی تلقی می‌گردد گفت: اثربخشی عملکرد این دسته از بانک‌ها به یک بخش از اقتصاد، از یک‌سو به نحوه تأمین منابع و از سوی دیگر به نحوه تخصیص آن مرتبط می‌شود که مسلماً توفیر و قیمت تمام‌شده پایین در نوع، ترکیب و میزان منابع می‌تواند در اثربخشی تسهیلات با رویکرد توسعه‌ای قابل‌توجه باشد.

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون ماهیت ریسک‌پذیری بانک‌های توسعه‌ای و ساختار مشتریان و جامعه هدف آنان را به یکی دیگر از مولفه‌های موثر در شکل‌گیری مدل کسب‌وکار مبتنی بر دیجیتال یادکرد و دراین‌باره گفت: باید تلاش شود تا علاوه بر تعیین نقطه سربه‌سر فعالیت بانک‌های توسعه‌ای، به نحوه هزینه کرد این بانک‌ها که تا چه میزان از هزینه‌ها باعث توسعه‌ای و تا چه میزان از هزینه‌ها ناکارآمد می‌باشد موردتوجه قرار گیرد. وی در همین رابطه افزود برای امکان ارزش‌آفرینی بهتر بانک‌های توسعه‌ای می‌بایست تأمین منابع موردنیاز این بانک‌ها از محل جذب عمومی صورت گیرد و دولت عهده‌دار تأمین منابع در جهت هزینه توسعه‌ای اثربخش باشد.

 گفتنی است در جمع‌بندی جلسه گزارش پیشرفت تهیه نقشه راه پیاده‌سازی بانک داری دیجیتال توسط بانک توسعه تعاون، دکتر معمار نژاد معاون امور بانکی و بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد و دارایی ضمن تشکر از مجموعه تلاش بانک توسعه تعاون در پرداخت به این امر مهم و با تأکید بر اینکه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال می‌بایست بر اساس سرفصل‌های استراتژی در حوزه بانکداری دیجیتال و همسویی آن با سایر استراتژی‌های مدل کسب‌وکار، سامانه جامع بانکداری و تحلیل داده‌ها مشتریان تدوین گردد گفت: تعامل با ذینفعان در اکوسیستم جدید بانکداری، مدیریت کانال‌های ارتباطی، مدیریت امنیت، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتباطی و ساختار و نظام تحول و مدیریت طرح استفاده از فناوری‌های نوین ازجمله مولفه‌های مهم در تدوین نقشه راه و پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال است.

وی توفیق در این طرح مهم را مستلزم تفهیم و تعامل منابع انسانی در پیاده‌سازی مدل کسب‌وکار و شکل‌گیری و هدایت فرهنگ‌سازمانی و برقراری ارتباط فی‌مابین استراتژی منابع انسانی با استراتژی کلان بانک در پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال دانست و توجه به این دو مولفه مهم امر را ضامن تحقق و اجرای آن قلمداد کرد.

شایان‌ذکر است در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش توسط شرکت مشاور در تدوین نقشه راه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال، سایر اعضای کارگروه که از کارشناسان خبره نظام بانکی و اساتید دانشگاهی بوده‌اند نیز نسبت به‌نقد و بررسی و ارائه راهکارهای کارشناسی در نحوه و چگونگی تدوین و پیاده‌سازی نقشه راه بانکداری دیجیتال پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =