06 بهمن 1398 - 09:35
لاهوتی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

پیشنهاد کاهش تعرفه‌ها با تغییر نرخ ارز اظهارنامه‌های واردات

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد تغییر نرخ دلار اظهارنامه‌های وارداتی از ۴۲۰۰تومانی به نیمایی گفت: به موازات اجرای این طرح، باید تعرفه‌ها هم نصف شود.
کد خبر : ۱۱۱۰۰۶
گزارش مرکز آمار از تجارت خارجی/ رشد واردات منفی شد

محمد لاهوتی در گفتگو با ایبِنا درباره پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش درآمد ۷ تا ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت از محل تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در اظهارنامه‌های وارداتی به نرخ ارز نیمایی گفت: این موضوع درباره اظهارنامه‌های صادراتی نیز رخ داده و از ابتدای امسال، نرخ محاسبه اظهارنامه‌های صادراتی بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما انجام شده است.


رییس کنفدراسیون صادرات توضیح داد که از ابتدای امسال نرخ‌های پایه صادراتی باید اصلاح می‌شد و بر اساس آن، نرخ واقعی دلار باید مبنای محاسبه قرار می‌گرفت. عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی افزود: در حوزه واردات نیز، نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی کماکان مبنای اظهارنامه‌های وارداتی قرار می‌گیرد که دلیل اول آن است که ما بالاترین تعرفه‌های واردات در دنیا را داریم که میانگین آن حدود ۲۴ درصد است؛ به این معنا که اگر کالاهای اساسی را از این دامنه تعرفه‌ای کم کنیم، میانگین تعرفه واردات کالا به ایران، بیش از ۳۵ درصد خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد که به طور عملی و با افزایش قیمت دلار و ماندگاری نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در محاسبات اظهارنامه‌ها، این تعرفه تا حدودی تعدیل شده بود. لاهوتی با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی ایران را اقلام واسطه‌ای تشکیل داده و کالاهای مصرفی و لوکس، سهمی از واردات ایران ندارند، تصریح کرد: این در حالی است که اگر کالای مصرفی هم وارد شود، متمرکز بر اقلام اساسی یا دارو است؛ بنابراین با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، چنانچه تغییر مبنای محاسبه اظهارنامه‌های وارداتی از نرخ ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز نیما در مجلس مصوب شود، نرخ تعرفه واردات به نزدیک سه برابر افزایش خواهد یافت که به هر حال هزینه بالایی را به تولیدکنندگان کشور تحمیل می‌کند.


رییس کمیسیون توسعه تجارت و تسهیل صادرات اتاق تهران در عین حال گفت: اصلاح روند اجرایی اظهارنامه‌های وارداتی به لحاظ نرخ موضوعی ضرورتی است و باید به سمت واقعی شدن آن پیش رویم، اما اگر قرار است نرخ دلار در اظهارنامه‌های وارداتی از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر داده شود، تعرفه‌ها هم باید متناسب با آن تعدیل شوند تا به طور عملی شاهد افزایش نرخ‌ها نباشیم.


وی اضافه کرد: البته باید در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز، تدبیری اندیشیده شود زیرا در غیر اینصورت تمام کالاهای وارداتی که به طور کلی اقلام واسطه‌ای برای تولید بوده و در فرآیند و خطوط تولیدی داخلی استفاده می‌شوند، افزایش قیمت خواهند داشتند و بار دیگر نقدینگی مورد نیاز تولید بالا خواهد رفت.


عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی اظهار داشت: افزایش این هزینه بدون نصف کردن تعرفه‌ها، به طور حتم در افزایش قیمت تولیدات داخلی و تورم اثرگذار است و از سوی دیگر، نقدینگی واحدها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


رییس کنفدراسیون صادرات ایران با یادآوری افزایش نرخ ارز در اظهارنامه‌های وارداتی در دولت دهم، گفت: یکبار نرخ ارز در اظهارنامه‌های وارداتی از یک هزار و ۲۲۶ تومان به دو هزار و ۶۷۰ تومان افزایش یافت، اما همزمان دولت تعرفه‌های وارداتی را نصف کرد تا به تولید کمک کرده باشد.


وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز در اظهارنامه‌های وارداتی اقدامی مثبت است، اما اگر همزمان تعرفه‌های وارداتی تغییر نکند، نه تنها تورم داخلی افزایش خواهد یافت بلکه واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی روبرو خواهند شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر