کرونا بهای جهانی نفت را ۲ درصد کاهش داد

افزایش نگرانی‌ها از تاثیر اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که همچنان در سرتاسر جهان در حال پیشروی است، منجر به کاهش بیش از ۲ درصدی قیمت نفت شده و احتمال برگزاری جلسه اضطراری نشست اوپک قوت گرفته است.
کد خبر : ۱۱۱۱۲۶
کرونا

به گزارش ایبِنا از رویترز، بهای نفت خام برنت در پایان معاملات روز پنجشنبه به میزان یک دلار و ۵۱ سنت یا ۲.۵۲ درصد کاهش یافت و به بشکه‌ای ۵۸.۳۰ دلار رسید؛ این در حالی است که بهای روز چهارشنبه این محصول ۰.۵ درصد افزایش یافته بود.


نفت خام آمریکا با کاهش ۱. ۲۶ دلاری (۲.۳۶ درصد) پس از کاهش ۰.۳ درصدی در آخرین روز، بشکه ای ۵۲ دلار و ۷ سنت معامله شد.


روز پنجشنبه به منظور متوقف کردن شیوع کرونا که تاکنون جان ۱۷۰ نفر را گرفته و نگرانی‌ها را بابت تاثیر روی دومین اقتصاد برتر جهان افزایش داده است، کشورهای مختلف کار قرنطینه صدها شهروند چینی را که از شهر ووهان تخلیه شده‌اند، آغاز کردند.


بهای نفت در روزهای اخیر در پایین‌ترین سطح خود در سه ماه اخیر ثابت ماند و سرمایه‌گذاران تلاش کردند تا خسارت اقتصادی ناشی از کرونا و همچنین آثار آن را روی تقاضای نفت خام و فرآورده های آن، ارزیابی کنند.


اما حالا با افزایش آمار تلفات ویروس کرونا و تشدید شیوع آن، شاخص‌ها به رنگ قرمز در آمد و سهام جهانی در سراشیبی قرار گرفت.


 شاخص سهام جهانی MSCI  که سهام ۴۹ کشور را دنبال می کند، ۰.۵ درصد کاهش یافت.


اولیور ژاکوب مشاور موسسه پتروماترکس گفت: بازار به شدت تحت تاثیر آسیا و ویروس چینی است. تنها چیزی که می‌تواند شرایط فعلی را تغییر هد، نشست اضطراری اوپک است. قطع موقت تولید نفت لیبی نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد و تنها راه چاره قطع تولید یکی از اعضای اوپک است.


همزمان کمیته اضطرار سازمان جهانی بهداشت شیوع سریع ویروس کرونا را شرایط اضطرای رای دنیا اعلام کرده است.


بسیاری از شرکت‌های بزرگ چند ملیتی در حال متوقف کردن فعالیت خود در چین هستند و بدنبال هشدارهای مسافرتی دولت‌ها و کاهش مسافران، شرکت‌های هواپیمایی سرتاسر جهان پروازهای مستقیم خود را به این کشور تعلیق کرده یا کاهش داده‌اند.


«محمد ارکب» وزیر انرژی الجزایر روز گذشته گفت که احتمال نشست اضطراری اوپک در ماه فوریه به جای موعد مقرر آن در ماه مارس، بسیار زیاد است.


گروه آی ان جی با هشدار نسبت به توقف تولیدات لیبی که فرآیند آن به آرام آغاز شده است، اعلام کرد: در حالی که بحث تقاضا واقعا نگران کننده است، مهم است که قطعی تولیدات لیبی را فراموش نکنیم؛ اگر این کاهش ادامه دار شود، بازار در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۰ با کسری مواجه خواهد شد.


موجودی نفت خام در مقایسه با انتظارات بازار بیش از هفت برابر افزایش یافته و در هفته منتهی به ۲۴ ژانویه، به ۳.۵ میلیون بشکه رسید.


 موجودی گازوئیل نیز با رسیدن به بالاترین حد خود، برای دوازدهمین هفته متوالی به ۲۶۱.۱ میلیون بشکه رسید.

برچسب ها: نفت کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر