رییس سازمان بورس اعلام کرد:

راه‌اندازی فروش تعهدی تا پایان سال

رییس سازمان بورس اعلام کرد: فروش تعهدی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : ۱۱۱۱۵۹
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا به نقل از رادیو اقتصاد، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طی چند سال گذشته سودآوری بازار سرمایه فراتر از سایر بازارها بود و اکنون نیز از شرایط مطلوبی برخوردار است، تاکید کرد: با این حال بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و ضرورت دارد مردم برای ورود به این بازار از دانش و تخصص لازم برخوردار باشند. از همین رو، چنانچه افراد فرصت کافی برای آموزش یا تحلیل روزمره ندارند، می توانند از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند. ریسک صندوق ها کنترل شده و براساس مدیریت حرفه ای که در صندوق ها شکل گرفته اشخاص می توانند بدون اینکه خود  دانش تخصص بازار سرمایه داشته باشند از مزیت تخصصی مالی مدیران و افراد فعال در صندوق ها بهره مند شوند.


سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: چه اشخاص حرفه ای و چه اشخاصی تازه وارد به بازار سرمایه باید در سرمایه گذاری از اصول مسلمی پیروی کنند. از جمله این اصول افق سرمایه گذاری بلند مدت است که باید نظرگرفته شود. نمی توان کوتاه مدت انتظار سود سرشار از بازار سرمایه داشت و باید برای سرمایه گذاری و کسب سود در بازار سرمایه افقی بین سه تا ۵ سال در نظر گرفت.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: نکته دوم ورود به بازار سرمایه، کسب تخصص و آموزش است. امروز دوره های آموزشی متعددی با موضوع بازار سرمایه از سطح ابتدایی تا حرفه ای برگزار می شود و به راحتی می توان در این دوره ها حضور داشت.


سخنگوی سازمان بورس سومین اصل سرمایه گذاری موفق در بازار سرمایه را پرهیز از شایعات دانست و افزود: در بازار سرمایه نباید به شایعات توجه کرد. توصیه می شود شرکت ها به اخبار رسمی که در سامانه کدال منتشر می شود و به  آمار و اطلاعات شرکت ها توجه کنند.


محمدی بیان داشت: تشکیل سبد دارایی نکته اصل چهارم فعالیت در بازار سرمایه است. داد و ستد یک سهم استراتژی مناسبی نیست و تشکیل سبد سهام ریسک نوسان قیمت کنترل می شود.
وی ادامه داد: نکته پنجم این است که سرمایه گذاران به سودآوری شرکت ها توجه داشته باشند، سهام شرکت هایی که سودآور هستند اگر در کوتاه مدت رشد قیمتی هم نداشته باشند در مجامع سالیانه سود نقدی به سهامدار اختصاص می دهند بنابراین این رویکرد  استراتژی موفق در سرمایه گذاری ها باشد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: نکته ششم اینکه سرمایه گذاران می توانند بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه و بخش دیگر را در قالب سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند. اگر هم تمایلی به سپرده گذاری در بانک ها ندارند می توانند اوراق با درآمد ثابت خریداری کنند.


شاپور محمدی  از مردم درخواست کرد این نکات را بطورحتم در سرمایه گذاری های خود در نظر داشته باشند و افزود: نکاتی که مطرح شد از مهمترین اصول کسب بازدهی در بازار سرمایه است.
نهاد ناظر بازار سرمایه در کنار بانک مرکزی


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این برنامه و در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر برنامه های بازار سرمایه برای پیشبرد عملیات بازار باز، گفت: بانک مرکزی و سازمان بورس در خصوص عملیات بازار باز، در کنار یکدیگر هستند و  سازمان بورس برای مشارکت نهاد های مالی بازار سرمایه در عملیات بازار اعلام آمادگی کرده است.


وی در تشریح نحوه بهره گیری بانک مرکزی از ظرفیت های بازار سرمایه در اجرای این عملیات گفت: بانک مرکزی، بانک ها را در عملیات بازار باز وارد کرد تا با خرید و فروش اوراق دولتی و اوراق بهادار درآمد ثابت، امکان تعیین نرخ سود بانکی یا نرخ تامین مالی به شکل رقابتی فراهم شود و در این راستا سازمان بورس ساز و کار معاملاتی را با هماهنگی بانک مرکزی ایجاد کرده است.


احراز هویت بورسی، ضرورت اقتصاد ملی


محمدی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان برنامه رادیو اقتصاد با موضوع امکان اخذ کد بورسی بدون نیاز به مراجعه حضوری  گفت: در کشور قوانین مبارزه با پول شویی اجرا می شود و صرف نظر از بحث بین المللی، باید مشخص باشد چه کسی خرید و فروش را انجام می دهد، محل منابعی که به بازار سرمایه وارد می شود کجاست؟ از این جهت حتما لازم است، احراز هویت صورت بگیرد، یعنی مسئله گرفتن کد بورسی، مشابه افتتاح حساب بانکی است و حتما یک بار باید فرد مراجعه کند.


وی یادآور شد:پس از اخذ کد بورسی دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری ها نیست و فرد می تواند به صورت آنلاین؛ اینترنتی، حتی با اپلیکیشن های موبایل در بازار سرمایه داد و ستد کند.


تعیین تکلیف سهام عدالت در مجلس 


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا با موضوع راه اندازی ابزار فروش تعهدی و همچنین شرایط نهایی سهام عدالت، گفت: وضعیت سهام عدالت با مشارکت و همکاری سازمان خصوصی سازی، دستگاه های دیگر و با کسب نظر از مجلس تعیین می شود و بخشی از فرآیند آن به نهاد ناظر بازار سرمایه مرتبط است اما همه باید در خصوص آن اتفاق نظر داشته باشند. سازمان بورس  متدهای لازم برای آزادسازی سهام عدالت را طراحی و  پیشنهاد کرده که شامل صندوق ها ای تی اف، واگذاری سهام از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی و واگذاری مستقیم  است و باید تصمیم گیری در این خصوص انجام شود.


دبیر شورایعالی بورس به موضوع فروش استقراضی اشاره کرد و افزود: فروش تعهدی سهام  ابزار مالی اسلامی طراحی شده همان فروش استقراضی است. فروش استقراضی از نظر شرعی به شکل غربی در ایران قابل پیاده سازی نیست بنابراین با ترکیب دو وکالت این امکان فراهم شده که فروش استقراضی تحت عنوان «فروش تعهدی» در کشور عملیاتی شود. با تعهدی که کردیم  تا پایان سال این ابزار به بازار سرمایه اضافه می شود. تائیدیه شورایعالی بورس و کمیته فقهی اخذ شده و دیگر زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم  است.


بورس کالا در انتظار عرضه خرما و کشمش


محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر زمان عرضه خرما و کشمش در بورس کالا گفت: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم. اما تداوم عرضه لازمه معامله هر کالا در بورس کالا یا انرژی است. برای مثال زعفران  با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در بورس کالا عرضه می شود و راجع به کشمش و خرما نیز همین مسئله وجود دارد. یعنی یک مجموعه ای باید اعلام آمادگی کند که حاضر به عرضه مستمر کالا در بورس کالای ایران است.


وی ادامه داد: چند استان در کشور وجود دارد که می توانند این محصولات را در بورس کالا عرضه کنند. بورس کالا نیز به دنبال تسهیل شرایط ورود عرضه کنندگان عمده خرما و کشمش به بازار سرمایه است تا این دو محصول همانند زعفران و پسته در بورس کالا عرضه شوند.


محمدی بیان داشت: خرما و کشمش از حیث نگهداری نسبت به پسته پیچیده تر است به یک معنا پسته نسبت به خرما ماندگاری بیشتری دارد بنابراین انبارهای که برای نگهداری پسته، خرما، زعفران و کشمش نیاز است باید جانمایی و تجهیز شود اگر این مسائل برطرف شود خرما و کشمش هم همانند پسته و زعفران قابلیت عرضه در بورس کالا را خواهند داشت.


آخرین وضعیت عرضه نفت و فرآورده های آن در بورس انرژی


دبیر شورایعالی بورس همچنین در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی به رادیو اقتصاد توضیح داد: حجم نفت خام و حمل آن مساله بسیار مهمی است. تعداد کسانی که بتوانند در حجم قابل عرضه نفت خام را خریداری کنند بطور طبیعی محدود است. بر همین اساس از سوی وزارت نفت و بورس انرژی تلاش های زیادی انجام شد تا شکل های مختلف عرضه نفت خام را طراحی کنند. محموله هایی هم مورد معامله قرار گرفت. خوشبختانه در بورس انرژی فرآورده های نفتی از معاملات سهل و خوبی برخوردارند. بیشتر فرآورده های که در بورس انرژی عرضه می شوند از جمله بنزین با استقبال همراه شد و در حال حاضر از نظر معاملات وضعیت مناسبی دارد.


وی یادآورشد: به طور کلی معاملات بورس انرژی نسبت به سال قبل  وضعیت بسیار بهتری دارد. سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی صورت گرفته این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۴ هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی انجام شده و تا پایان سال عددهای بالاتری را هم تجربه خواهد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر