13 بهمن 1398 - 10:31
شریعتی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

اهمیت استقلال بانک مرکزی در موفقیت عملیات بازار باز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اهمیت استقلال بانک مرکزی در موفقیت عملیات بازار باز عنوان کرد که این عملیات نیازمند اقدامات تکمیلی از جمله راه‌اندازی بازار «رپو» است.
کد خبر : ۱۱۱۱۸۴
بازار باز

علی شریعتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره آغاز عملیات بازار باز و تاثیر این موضوع بر نرخ سود و کنترل تورم اظهار داشت: در اقتصادهای پیشرفته، بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند تا با عملیات بازار باز بسیاری از شاخص‌ها مانند نقدینگی، تورم، نرخ سود اوراق را کنترل کنند.


وی با بیان اینکه کشور در حال حاضر و به دلیل شرایط تحریم و رکورد در بسیاری از شاخص‌ها در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد، افزود: همانطور که می‌دانید حجم نقدینگی در کشور بسیار بالاست و حتی شاهد افزایش ریسک در بازار سرمایه هستیم. از سوی دیگر موضوع کاهش ارزش پول و برابری ریال برابر ارزهای خارجی هم موضوع مهمی است که اهمیت اجرای درست عملیات بازار باز را دو چندان کرده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه برخی اقدامات در اقتصاد اثرات پروانه‌ای و بلندمدت دارند، خاطرنشان کرد: سقوط در اقتصاد بسیار سریع و رشد بسیار سخت اتفاق می‌افتد و عملیات بازار باز نیز از جمله اقداماتی است که اثرات آن در بلندمدت در اقتصاد ظاهر می‌شود.


شریعتی اولین نیاز برای اجرای درست عملیات بازار باز را بانک‌های سالم و شفاف عنوان کرد و افزود: شاهد هستیم که تعهدات بانک‌ها از سرعت رشد اقتصاد بسیار بالاتر است و احتمال خطر پانزی وجود دارد. در صورتی که به این موضوع توجه نشود، در آینده بانک‌های بد باعث افزایش سرعت سقوط در سیستم بانکی و کاهش ارزش پول ملی خواهند شد و به طور حتم این موضوع افزایش شدید پایه پولی را به همراه خواهد داشت.


وی عامل دوم در موفقیت عملیات بازار باز را بانکداری شفاف و نظارت همه جانبه بانک مرکزی بر بانک‌ها عنوان کرد و افزود: با اجرای عملیات بازار باز نظارت و ارزیابی نظام بانکی بیش از پیش مطرح خواهد بود.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه پیش از این عنوان می‌شد که بانک مرکزی مسئول پاس کردن چک‌های دولت است، تصریح کرد: یکی از الزامات موفقیت عملیات بازار باز استقلال بانک مرکزی است زیرا در غیر اینصورت این عملیات موفق نخواهد بود. بانک مرکزی باید به اندازه‌ای استقلال داشته باشد که در زمان خرید و فروش اوراق و بازارگردانی، بتواند اوراقی را نخریده و به دولت «نه» بگوید.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: بانک مرکزی باید بتواند به دولت بگوید اوراقی را خریداری نمی کنم و دولت آن اوراق را در بازار «رپو» یا صندوق‌های ذخیره‌ای و غیره به فروش برساند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر