در نخستین روز فعالیت بعد از تعطیلات؛

کاهش ۹ درصدی ارزش بورس چین با وجود تزریق نقدینگی

ارزش بازار بورس چین پس از ترکیدن حباب سهام در سال ۲۰۱۵، در شروع مجدد فعالیت بازارهای این کشور در بحبوحه تشدید شیوع کرونا، با وجود تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی این کشور، ۹ درصد سقوط کرد.
کد خبر : ۱۱۱۲۴۹
بازار بورس چین

به گزارش ایبِنا از مجله تایم، به دنبال نخستین روز فعالیت بازار بورس داخلی چین پس از ۲۳ ژانویه، شاخص بورس شانگهای شنزن ۹.۱ درصد کاهش یافت. کاهش بیش از ۲ هزار ۶۰۰ واحد از مرز ۱۰ درصد سقف روزانه تجاوز کرد. شاخص معاملات آتی سنگ آهن چین به پایین تر از حد روزانه آن (۸ درصد) رسید و این در حالی است که سقوط مس، روغن خام و پالم نیز از حداکثر مجاز بیشتر بود.


سود سهام فعال‌ترین تجارت‌های وابسته به دولت چین در ۱۰ سال اخیر، بیشترین افت را از سال ۲۰۱۴ تاکنون تجربه کرد. علاوه بر این، نرخ برابری یوآن چین به دلار آمریکا نیز در هفته جاری نسبت به هفت هفته گذشته، یک درصد کاهش یافت.


این روند کاهشی در حالی رخ داده است که نهادهای تنظیم کننده بازار چین، به منظور کمک به جبران ضرر شرکت ها، بانک ها و سرمایه گذاران این کشور و همچنین بازگرداندن ثبات مالی اقداماتی را هدف گرفته و در دستور کار قرار داده اند.


بانک مرکزی چین امروز بازار این کشور را با دوپینگ نقدینگی تقویت کرد. علاوه بر این، مقامات چین سرمایه گذاران را ترغیب کرد تا به طور عینی تاثیرات ناشی از ویروس کرونا را ارزیابی کنند؛ ویروسی که تاکنون بیش از ۳۶۰ نفر را به کام مرگ کشانده و به بیش از ۱۷ هزار تن سرایت کرده است.


«لی شووی» رییس شرکت سرمایه گذاری وان د فو، گفت: معامله سهام در چنین شرایطی واقعا سخت است. پیش بینی روند پیشرفت این ویروس نیز غیرممکن است. حتی کارشناسان نیز ایده روشنی در مورد زمان پایان شیوه کرونا در دست ندارند چه برسد به معامله گران بورس و سهام. برای خرید سهام زود است و در سوی دیگر فروش سهام نیز با توجه به روند کاهشی بازار، کار سختی است. بنابراین تنها باید منتظر بمانیم.


جرقه این روند کاهشی توسط تولیدکنندگان محصولات مخابراتی، فناوری و کالا زده شد. شاخص هِنگ‌سِنگ، هنگ کنگ که هفته گذشته در عرض سه روز ۵.۹ درصد کاهش یافته بود، ۰.۱ درصد دیگر نیز کاهش یافت.


بانک مرکزی چین ۹۰۰ میلیارد یوآن (معادل ۱۲۹ میلیارد دلار) وام دولتی را با قراردادهای بازخرید هفت روزه و بهره ۲.۴ درصد به بازار تزریق کرد. علاوه بر این، این بانک ۳۰۰ میلیارد یوآن در قالب قراردادهای ۱۴ روزه با بهره ۲.۵۵ درصد نیز وارد بازار کرده است.


اگرچه مجموع این ارقام بیشترین تزریق مالی یک روزه از سال ۲۰۰۴ به بعد محسوب می‌شود اما با توجه به سر رسیدن زمان تسویه بیش از یک تریلیون یوآن وام کوتاه مدت، مبلغ خالص تزریق مالی تنها ۱۵۰ میلیارد یوآن برآورد شده است.


چشم انداز بازارهای داخلی چین در ماه گذشته یعنی زمانی که سرمایه گذاران راهی تعطیلات شدند، ناامیدکننده بود. شاخص اس‌اس‌ای شانگهای روز ۲۳ ژانویه ۲.۸ درصد سقوط کرد. تعدادی از استان‌ها و شهرهای چین همچون شانگهای، گوآنگ‌دونگ، پکن (مرکز فعالیت‌های اجرایی کشور)، تعطیلات سال نو خود را تا نهم فوریه تمدید کرده و حتی امروز تا مرز اعلام تعطیلی رسمی این هفته نیز پیش رفتند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر