برخلاف جهش روز گذشته بازار آمریکا؛

سرمایه‌گذاران بورس چین ۴۰۰ میلیارد دلار از دست دادند

هراس‌ها در خصوص کرونا که میزان کشنده بودن آن تشدید شده است، شاخص شانگهای شنزن را روز گذشته نزدیک به ۸ درصد کاهش داد و این یعنی سرمایه‌گذاران چینی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از دست دادند.
کد خبر : ۱۱۱۲۷۳
بازار بورس چین

به گزارش ایبِنا از نشریه فوربسT تمام شاخص‌های برجسته پس از سقوط روز جمعه، نشانه‌هایی بازگشت را از خود بروز دادند: S$P ۵۰۰  روز گذشته ۰.۷ درصد افزایش یافت و داو جونز و نَزدک نیویورک به ترتیب ۰.۵ و ۱.۲ درصد رشد داشتند.


این افزایش در حالی ایجاد شد که بازار بورس آمریکا در روز جمعه سقوط کرده بود و داو جونز پایین‌ترین افت خود را از آگوست ۲۰۱۹ تجربه کرد و S$P ۵۰۰  نیز با چنین افتی از اکتبر ۲۰۱۹ مواجه شد.


بی‌ثباتی بازار که پیرامون شیوع ویروس کرونا شکل گرفته و جهان را در وضعیت اضطراری قرار داده، اقتصاد جهان را آشفته کرده و تا به اینجای سال ۲۰۲۰ نیز به شدت بورس آمریکا را به دردسر انداخته است؛ لازم به یادآوری نیست که این بی‌ثباتی درآمدهای چهارماه پایانی سال ۲۰۱۹ را نیز تحت الشعاع قرار داده است.


حتی با وجود اینکه وال استریت در تلاش است تا در هفته جاری دوباره سرپا شود، بازار بورس چین که به تازگی و پس از تعطیلات سال نو، فعالیت خود را از سر گرفته است، روز گذشته بدترین روز خود را از سال ۲۰۱۵ به بعد تجربه کرد.


هراس‌ها در خصوص کرونا که حالا از ویروس خطرناک سارس که در سال ۲۰۰۲ – ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد، کشنده‌تر شده است، شاخص شانگهای شنزن را نزدیک به ۸ درصد کاهش داد؛ یعنی چیزی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار ضرر برای سرمایه‌گذاران چینی.


این ضرر هنگفت که با سقوط سهام ۸۰ درصد از شرکت‌های بازار بورس چین و گذر از سقف مجاز روزانه آنها همراه بود، در حالی رخ داد که بانک مرکزی چین در تلاش برای تعدیل تاثیرات اقتصادی ناشی از کرونا، اقدام به تزریق بسته نقدینگی ۱۷۳ میلیارد دلاری به بازار کرده بود.


آمار حیاتی: براساس گزارش کمیسیون بهداشت ملی چین، تا به امروز (سه‌شنبه) ویروس کرونا بیش از ۱۷ هزار نفر را آلوده کرده و دست کم ۳۶۱ نفر را به کام مرگ کشانده است.


ویروس کشنده کرونا که به سرعت در حال شیوع است، حتی از سطح حاد بودن ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ منجر به مرگ چیزی در حدود ۸۰۰ نفر و ابتلای ۸۰۰۰ تن شد نیز عبور کرده است. 


نگرانی‌های زیاد و رو به افزایشی در خصوص تاثیرات ناشی از این ویروس روی رشد اقتصادی چین که روند کاهشی پیدا کرده، مطرح شده است؛ این نگرانی جدا از تاثیری است که کرونا می‌تواند روی اقتصاد جهان داشته باشد.


نقل قول حائز اهمیت: «کرونا همچنان به سیطره بر همه چیز ادامه می‌دهد. اخبار ۷۲ ساعت گذشته در مجموع مثبت بود اما به ندرت می‌توان نسبت به آن خوش‌بین بود. در حالی که پزشکان در درمان کرونا تا اندازه‌ای موفق بوده‌اند، هنوز واکسنی برای کرونا ساخته نشده است و متخصصان بهداشت و سلامت به شکلی فزاینده تصور می‌کنند که کرونا به یک بیماری همه‌گیر در سطح جهان تبدیل شود. «آدم کریسافولی» بنیانگذار تارنمای وایتال نالج.


مفاهیم: در این بین که خیل عظیمی از تجارت‌های دیگر فعالیت خود را به طور موقت در فروشگاه‌ها و بازارهای چین متوقف کرده‌اند، شرکت اپل روز یکشنبه اعلام کرد که تا روز نهم فوریه تمام دفاتر و نمایندگی‌های خود را در چین شامل ۴۲ فروشگاه رسمی مستقر در این کشور خواهد بست. در نتیجه این اعلام سهام سازنده آیفون صبح روز گذشته به طور تقریبی یک درصد کاهش پیدا کرد.


نکته غافلگیرکننده: وزارت امور خارجه چین روز گذشته ایالات متحده آمریکا را به هراس انگیزی و وحشت پراکنی در مورد شیوع کرونا متهم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که «دولت آمریکا هیچ همکاری قابل توجهی با ما نداشته است» و در ادامه محدودیت‌های مسافرتی وضع شده توسط دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور را محکوم کرد و گفت «کاری که این محدودیت‌ها می‌کند تنها باعث ایجاد و گسترش رعب و وحشت می‌شود که الگوی بسیار بدی است.»

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر