16 بهمن 1398 - 10:36

دو روش رفع انجماد از دارایی‌های راکد بانک‌ها

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم انعقاد تفاهم نامه پروژه امید شهر دو روش رفع انجماد از دارایی‌های راکد بانک‌ها را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۱۱۳۰۳
بانک مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،عباس معمارنژاد،معاون امور بانکی،بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین بانک مسکن و بانک سپه برای ساخت شهرک مسکونی ۴ هزار واحدی در قالب پروژه امید شهر گفت:استفاده از اراضی بانک سپه برای ساخت شهرک مسکونی در قالب این پروژه با مشارکت بانک مسکن برای تامین مالی ساخت آن یکی از روش‌های جدید رفع انجماد از دارایی‌های راکد بانک‌هاست.پیش از این عرضه املاک مازاد و تملیکی بانک‌ها به منظور رفع انجماد از سرمایه‌های راکد و تبدیل آن‌ها به سرمایه در گردش برای اجرای طرح‌های مولد نیز در دستور کار قرار داشت.با استفاده از این دو روش دارایی‌های راکد بانک‌ها به چرخه تولید وارد خواهد شد و از حالت انجماد خارج می‌شود.


وی ساخت شهرک مسکونی امیدشهر را در راستای تحقق برنامه مولد سازی دارایی‌های بانکی و رفع انجماد از این دارایی‌ها عنوان کرد و گفت:در اجرای این پروژه زمین و پروانه ساخت و ساز به عنوان آورده بانک سپه خواهد بود و بانک مسکن با استفاده از روش‌های نوین تامین مالی مسئول تامین مالی این پروژه است.همچنین اجرای پروژه از سوی بانک مسکن پیگیری خواهد شد.


معمارنژاد تاکید کرد:در تامین مالی تلاش بر این است که از روش‌های جدید تامین مالی مبتنی بر بازار بورس وبازار سرمایه استفاده شود.این پروژه در حدود ۳۱ هکتار زمین در شرق تهران اجرا خواهد شد.زیربنای این پروژه در حدود یک میلیون و۷۰ هزار مترمربع تعریف شده است که حدود ۴۵۰ هزار مترمربع از آن به ساخت واحدهای مسکونی اختصاص دارد و در کنار آن حدود ۷۵ هزار مترمربع به ساخت فضاهای اداری و تجاری اختصاص می‌یابد.


در قالب این پروژه،ساخت فضاهای آموزشی،درمانی و خدماتی نیز در شهرک مسکونی امیدشهر در دستور کار قر ار دارد.همچنین این پروژه علاوه بر توسعه و رشد بخش ساختمان در تهران تامین منازل مسکونی در حد استانداردهای جهانی را برای مردم تهران فراهم می‌کند.این پروژه علاوه بر بانک مسکن وبانک سپه از حمایت وزارت اقتصاد و دارایی،وزارت راه وشهرسازی و شهرداری تهران برخوردار است.


وی افزود:ارزش زمین این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان و برآورد نیاز تامین مالی برای ساخت آن نیز حدود ۳ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان است.در مجموع جمع کل ارزش مالی این پروژه رقمی در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.


تامین مالی ۹.۵میلیون واحد مسکونی از سوی بانک مسکن


مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به نزدیک به ۸۲ سال سابقه بانک مسکن در تامین مالی بخش مسکن گفت:در طول این مدت حدود ۹و نیم میلیون واحد مسکونی از سوی بانک مسکن تامین مالی شده است.


ابوالقاسم رحیمی انارکی افزود:حدود یک میلیون از این واحدها قبل از انقلاب از سوی بانک مسکن(بانک رهنی وقت)تامین مالی شده ومابقی مربوط به دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.


وی خاطرنشان کرد:قبل از انقلاب تجربه شهرک سازی در غرب تهران با ساخت شهرک‌های مسکونی اکباتان و آپادانا تجربه شد اما در شرق تهران این تجربه وجود نداشت که ساخت شهرک‌ مسکونی امیدشهر امکان ایجاد یک شهرک مسکونی ویژه در منطقه شرق تهران را ایجاد خواهد کرد.


وی با بیان اینکه بانک مسکن مسئولیت تامین مالی این پروژه را بر عهده دارد از استفاده از آخرین فناوری‌های نوین ساختمانی و همچنین روش‌های نوین تامین مالی در ساخت این شهرک مسکونی خبر داد.


رحیمی انارکی گفت:تمام تلاش‌ها بر این است که تامین مالی این پروژه صرفا با اتکا به تسهیلات بانکی نباشد؛هر چند ممکن است برای تامین مالی از روش پرداخت تسهیلات نیز استفاده شود اما تکیه اصلی بر استفاده از روش‌های نوین تامین مالی و بازار سرمایه است.


وی با بیان اینکه مسئولیت ساخت واجرای این پروژه بر عهده گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن است افزود:این شرکت یکی از خوشنام‌ترین شرکت ها در عرصه ساخت و ساز کشور است که در عین حال دارای مجوز توسعه‌گری است و قرار است این پروژه در قالب ساختمان‌های پایدار و دوستدار محیط زیست احداث شود.به گونه‌ای که در آینده به عنوان یکی از نمونه‌ترین پروژه‌های ساختمان‌سازی در سطح کشور مطرح شود.


همکاری با بانک خوشنام و تخصصی حوزه مسکن


در این مراسم همچنین مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بانک سپه اعلام کرد:در قالب پروژه احداث شهرک مسکونی امیدشهر شاهد یک مشارکت در مقیاس وسیع با بانک خوشنام وتخصصی در حوزه مسکن هستیم.


محمد کاظم چقازردی مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بانک سپه با بیان اینکه این پروژه در یکی از نقاط مهم تهران در محدوده شرق پایتخت احداث خواهد شد ساخت این واحدها را خدمت بزرگی به مردم برشمرد.


وی گفت:در ساخت و اجرای این پروژه نظام بانکی به دنبال کسب سود ومنفعت مادی و اقتصادی نیست و این پروژه در وهله اول با هدف ساخت وعرضه مسکن با کیفیت با سطح مناسب قیمت به منظور ارائه به جامعه متقاضیان، اجرا خواهد شد.


آمادگی برای ساخت ‌وساز در اراضی بانک‌ها


در این مراسم همچنین معاون امور مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی از آمادگی این وزارتخانه برای ساخت وساز بر روی اراضی بانک‌ها به منظور افزایش عرضه مسکن خبر داد.


به گزارش هیبنا،محمود محمودزاده ،معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تامین مسکن برای گروه‌های مصرفی از دغدغه‌های اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی است گفت:این وزارتخانه آمادگی دارد در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن به منظور افزایش عرضه واحدهای مسکونی مورد تقاضای عموم مردم با بانک‌ها برای ساخت و ساز بر روی اراضی راکد آن‌ها همکاری کند.


وی افزود:اجرای پروژه‌هایی همچون شهرک مسکونی امیدشهر به جهت نقش صنعت ساختمان در اقتصاد کشور هم به نفع اقتصاد کشور است و هم به دلیل افزایش عرضه مسکن وایجاد تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش سطح رضایتمندی اجتماعی می‌شود.


محمودزاده با بیان اینکه سالانه به ساخت دست‌کم ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم گفت:در ۶ سال گذشته در هر سال به طور متوسط حدود ۳۲۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است که این موضوع نشان می دهد هم‌اکنون با حدود ۳ میلیون واحد مسکونی نیاز انباشته در بازار مسکن مواجه هستیم و لازم است در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.


وی با بیان اینکه وزارت راه وشهرسازی با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در تلاش است تا با کمترین آورده امکان دسترسی مردم به خانه‌های مسکونی ملکی را فراهم کند،خاطرنشان کرد:آمادگی داریم با نظام بانکی کشور برای ساخت تعداد بیشتری از واحدهای مسکونی بر روی اراضی در اختیار بانک‌ها تفاهم کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر