17 بهمن 1398 - 09:31

ایجاد ۲۰ هزار میلیارد تومان زیرساخت در جزیره قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ارزش زیرساخت ایجاد شده در این منطقه را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
کد خبر : ۱۱۱۳۳۴
حمیدرضا مومنی

 به گزارش خبرنگار ایبِنا، حمیدرضا مومنی در یک نشست خبری با اشاره به اینکه دو هزار منطقه آزاد در دنیا داریم، گفت: در ایران ۷ منطقه فعال داریم و ۸ منطقه جدید نیز در مراحل تصویب قرار دارد.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی و انتقال دانش و تکنولوژی و تولید منابع انسانی از اهداف مناطق آزاد در ایران است. ایجاد زیرساخت و حدود فعالیت مناطق در کنار منابع درآمدی مناطق در اجرای ماموریت های مناطق آزاد حائز اهمیت است.


مومنی ادامه داد: در زمینه قاچاق قانون می گوید ورود تمامی کالاها به مناطق آزاد مجاز است مگر اینکه ممنوعیتی داشته باشد. در سال گذشته ۲.۵ میلیون دلار کشفیات قاچاق داشتیم و نیروی انتظامی کل کشفیات را ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به طرح موضوع مالیات در مناطق آزاد، تصریح کرد: معافیت مالیاتی و عدم اجرای قانون کار از مزیت های مناطق آزاد است. بنابراین حذف اینگونه مزایا و همچنین تسهیلات گمرکی باعث حذف مزیت ها در مناطق آزاد می شود


مومنی اظهار داشت: کل تولیدات ۲۱۰ شرکت فعال در منطقه قشم چقدر است که در جبران کسری درآمدهای مالیاتی کشور موثر واقع شود.


وی ادامه داد: طبق ماده ۱۱۲ مناطق آزاد، مسئولیت ها به جز در مواردی به مدیران مناطق آزاد داده شده است. با این حال، چند سازمان مسئولیت ها را به مناطق آزاد تفویض کرده است؟ در این خصوص ۱۲۰۰ هکتار زمین در منطقه آزاد برخلاف توافق با وزارت جهاد واگذار کرده‌اند. این واگذاری ها به برخی اشخاص حقیقی انجام شده و من نامه ای در این زمینه ها به رییس جمهور زدم و رییس دفتر دولت دستور برخورد فوری داده است.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهارداشت: در صورتی می توان فروش زمین در مناطق آزاد را پذیرفت که در بخش زیرساخت هزینه شود. در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر جاده در قشم داریم و در حال حاضر بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش زیرساخت های قشم است. وی میزان درآمد سالانه منطقه را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون و در سال جاری ۷۰ درصد این رقم که در بودجه دیده شده محقق شده است.


مومنی تاکید کرد: تحلیل ها نشان می‌دهد که وجود مشکلاتی در خود مناطق، دبیرخانه و دولت و همچنین وجود مشکلاتی در سایر دستگاه ها باعث عدم توسعه‌یافتگی مناسب مناطق آزاد شده است. پیشنهاد داده بودیم که دبیر مناطق آزاد به معاون رییس جمهور تبدیل شود تا مناطق در دولت نماینده داشته باشند.


//////


علی احمدقاسمی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر