استقبال بانک مرکزی آمریکا از ایده رمزارزملی «فِدکوین»

عضو هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا می‌گوید که این نهاد پیرامون پرداخت دیجیتال و رمزارز، موضوعات زیادی را شامل سیاست، طراحی و ملاحظات حقوقی در زمینه احتمال ایجاد رمزارز ملی مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر : ۱۱۱۳۴۵
فدرال رزرو

به گزارش ایبِنا از رویترز، اظهارات «لائل برینارد» حاکی از آن است که بانک مرکزی آمریکا در زمینه انتشار رمزارز نسبت به گذشته با محدودیت‌های کمتری روبرو است و از این ایده بیشتر استقبال می‌کند.


برینارد در جریان کنفرانسی با موضوع پرداخت در مدرسه عالی کسب و کار استنفورد بدون پرداخت به موضوع نرخ بهره و دورنمای کنونی اقتصاد، گفت: در مسیر تحول نظام پرداخت، پرداخت دیجیتال این پتانسیل را دارد تا برای مشتریان امکان انتقال مقادیر بیشتر پول را با سهولت بیشتر و هزینه کمتر فراهم کند.


وی ادامه داد: اما ریسک‌هایی نیز وجود دارد. نگرانی‌هایی بابت ظهور نظام‌های پرداخت دیجیتال و رمزارزهای خصوصی که از جمله آنها می‌توان به پروژه رمزارز شرکت فیسبوک موسوم به «لیبرا» اشاره کرد. برخی از ایفاگران تازه وارد بازار، خارج از چارچوب‌های نظام مالی فعالیت می‌کنند و رمزارزهای ارائه شده توسط آنان می‌تواند چالش‌هایی را در زمینه‌هایی همچون جابجایی‌های مالی غیرقانونی و خصوصی، ثبات مالی و سیاست‌های انتقال پول ایجاد کند.


بانک‌های مرکزی سرتاسر جهان در حال بحث و تبادل نظر در خصوص مدیریت فین‌تک (فناوری مالی) و نظام‌های دفتر کل توزیع مورد استفاده بیت‌کوین هستند که نویدبخش نظام پرداختی آنی با هزینه بالقوه بسیار پایین است.


بنا به گفته برینارد، فدرال رزرو در حال توسعه نظام پرداختی و خدمات تسویه حساب ۲۴ ساعته و آنی خود بوده و در حال حاضر مشغول بازنگری ۲۰۰ نامه پیشنهادی است که سال گذشته در خصوص طراحی و محدوده تحت پوشش خدماتش دریافت کرده است.


برینارد تاکید کرد: اما فدرال رزرو علاوه بر این، در حال انجام تحقیقات و آزمایش‌هایی مرتبط با فناوری دفتر کل توزیع و کاربرد احتمالی آن در حوزه رمزارز بوده که از جمله آنها می‌توان به احتمال استفاده از رمزارز ملی اشاره کرد.


براساس یافته‌های یک تحقیق جدید، در حال حاضر بانک‌های مرکزی زیادی در سرتاسر جهان فرآیند مشابهی را در دستور کار قرار داده و چین پیشتاز معرفی رمزارز ملی است. برینارد کمتر از دو  سال پیش در جریان نشستی در سان‌فرانسیسکو گفته بود که «هیچ ضرورتی برای استفاده از چنین رمزارزی وجود ندارد.»


اما این اظهارنظر پیش از آن بود که بلندپروازی های فیسبوک در مورد رمزارز تا این اندازه برجسته شده و به چشم آید. مقامات بانک مرکزی آمریکا از جمله برینارد نگرانی‌های خود را بابت حمایت از حقوق مصرف کنندگان و همچنین تهدیدهایی که در حوزه داده‌ها و حریم خصوصی متوجه آنان (مصرف کنندگان) است، مطرح کرده اند؛ تهدیدی که می‌تواند از سوی رمزارز انحصاری فیسبوک ایجاد شود زیرا یک سوم جمعیت جهان در این شبکه مجازی حساب کاربری دارند.


در نشست روز گذشته، برینارد گفت که پروژه «لیبرا فیسبوک» به مذاکرات و مباحث در حوزه رمزارز فوریت بخشیده است. وی در اینباره گفت: ما به منظور افزایش شناخت خود از رمزارزهای ملی، با سایر بانک‌های مرکزی نیز همکاری می‌کنیم. با توجه به اینکه کشورهای بیشتری معرفی رمزارز ملی خود را مورد بررسی قرار داده اند، مجموعه‌ای از دلایل در اختیار ما قرار گرفته است که اطمینان حاصل کنیم چه در عرصه تحقیقات و چه در حوزه توسعه سیاستی، پیشتاز باشیم.


مطابق اظهارات برینارد، در ایالات متحده از جمله مسائلی که نیازمند تحقیق و بررسی است، این است که آیا معرفی یک رمزارز می‌تواند نظام پرداخت را امن‌تر یا راحت‌تر کند و اینکه آیا رمزارز ثبات مالی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد یا نه؛ در توضیح موضوع دوم باید گفت که به عنوان مثال اگر بتوان پول را با یک اشاره به رمزارز ملی بدل کرد، آیا دیگر احتمال فعالیت بانک‌ها به شکل امروزی وجود دارد یا خیر.


از دیگر موضوعات و مسائل نیز می‌توان به حریم خصوصی و محافظت در برابر کلاهبرداری و حتی اینکه آیا رمزارز می‌تواند پول قانونی در نظر گرفته شود یا خیر، اشاره کرد. برینارد در پایان تاکید کرد: در ایالات متحده نیز همچون سایر اقتصادهای بزرگ جهان، بخش دولتی باید به شکلی فعال‌تر با بخش خصوصی و نهادهای تحقیقاتی مشارکت کند؛ هدف از این مشارکت این است که موضوعاتی از قبیل اینکه آیا لزوم وضع مقررات و چارچوب‌های جدید و بازنویسی پارامترهای مقرراتی فعلی مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر