ضرورت ورود ابزارهای مالی نوین به بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با توجه به حجم بالای نقدینگی، لزوم مدیریت آن با هدف کاهش سطح تورم و نیز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بورس ورود ابزارهای مالی نوین به بازار سرمایه به یک ضرروت تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۱۱۳۵۵
بورس

زهرا منشوری در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه این روزها نگرانی‌های در مورد انتشار ویروس کرونا در حال توسعه بوده و بیشتر دولت‌های دنیا را درگیر خود کرده است، گفت: در این زمینه بازارهای مالی نیز از این بحران دور نبوده‌اند و به عنوان مثال قیمت کامودیتی‌ها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود این ابزاری که در این شرایط بحرانی می‌تواند به کمک دولت‌ها و شرکت‌های بیمه عمر بیاید و نگرانی آنها را از تعهدات ناشی از بیمه عمر بکاهد، اوراق بهادار فاجعه آمیز است.


وی افزود: این اوراق برای شرایط بحرانی و فاجعه آمیز همچون سیل و طوفان و انتشار بیماری واگیردار منتشر می‌شود تا شرکت متعهد بیمه عمر در شرایط رشد نرخ مرگ و میر غیرمنتظره ناکارا نشود. سازوکار انتشار این اوراق با درآمد ثابت به نحوی است که در شرایط بحرانی سرمایه‌گذار در این اوراق بخشی از تعهد شرکت بیمه را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند.


منشوری اذعان داشت: این ابزار می‌تواند در بازار سرمایه ایران نیز وارد شود و از شرکت‌های بیمه عمر و همچنین از دارایی‌های دولت که تحت تعهد بیمه عمر کارمندای خود است، محافظت کند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اوراق مربوط به مرگ و میر، اوراقی است که شرکت‌های بیمه عمر به منظور پوشش ریسک مرگ و میر بیش از انتظار، منتشر می‌کنند، گفت: با توجه به حجم بالای نقدینگی در جامعه و لزوم مدیریت آن با هدف کاهش سطح تورم و نیز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بورس اوراق بهادار، ورود این ابزارها به بازار سرمایه بسیار حیاتی و با اهمیت بوده و با توجه به تجربیات سایر بورس‌ها پیش بینی می‌شود مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.


وی اذعان داشت: شرکت ‏های بیمه از طریق اوراق بهادارسازی می‏ توانند هزینه‏ سرمایه خود را کاهش و بازده حقوق صاحبان سهام را افزایش دهند و سایر معیارهایی که بر عملکرد آنها تاثیرگذار است را بهبود می‏ بخشند.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، معاملات اوراق بهادار با پشتوانه‏ ابزارهای بیمه ‏ای منجر به افزایش نقدشونگی این ابزارها می ‏شود و شرکت‌ها می‏ توانند شفافیت دارایی‏ ها و بدهی‏ های خارج از ترازنامه خود را که عموما به عدم نقدشوندگی، پیچیدگی و ابهام معروف هستند افزایش دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر