28 بهمن 1398 - 08:39
آشنایی با مفاهیم اقتصادی/۳۱۶

اعتبار اسنادی پشت به پشت (Back to Back L/C) چیست؟

اعتبار اسنادی پشت به پشت اعتباری است که توسط ذینفع یک اعتبار که قادر یا مایل به تهیه و ارسال کالا نیست، با اتکاء بر اعتباری که توسط خریدار به نفع وی گشایش یافته جهت صادرکننده دیگری گشایش می‌یابد.
کد خبر : ۱۱۱۵۶۰
طرح

به گزارش ایبِنا، در واقع صادرکننده دیگر امکان تهیه کالا و ارسال را خواهد داشت. چنانچه اعتبار اسنادی دوم نزد همان بانک ابلاغ‌کننده اعتبار اول افتتاح شود به آن اعتبار اسنادی اتکائی و چنانچه نزد بانک ثالثی افتتاح شود به آن اعتبار متقابل گفته می‌شود.


اینگونه اعتبارات اسنادی شامل دو اعتبار جدا از هم است. اولین آن به نفع ذینفعی گشایش می‌یابد که خود به تنهائی قادر و مایل نیست کالا را تهیه و ارسال کند. به همین خاطر از اعتباری که به نفع او صادر شده به‌ صورت یک پشتوانه مالی یا وثیقه جهت گشایش اعتبار دیگری به نفع صادرکننده یا عرضه‌کننده اصلی کالا استفاده می‌کند.


با توجه به اینکه از لحاظ بانک بازکننده اعتبار دوم و ذینفع اولی، نخستین اعتبار گشایش یافته حائز اهمیت فراوان است، بنابراین بایستی به ‌صورت برگشت‌ناپذیر و تایید شده (Irrevocable and Confirmed L/C) باشد تا بانک دوم از قدرت پرداخت اعتبار اول اطمینان کافی یابد و بتواند آن را به عنوان وثیقه‌ای جهت اعتبار دوم قبول نماید. اگر بانک بازکننده اعتبار دوم خود اعتبار اول را تائید کند حداکثر تضمین در این مورد به وجود می‌آید.


مبلغ اعتبار دوم معمولاً از اعتبار اول کمتر است تا ذینفع اولیه ما به التفاوت را به‌عنوان سود خود برداشت نماید. همچنین سررسید و آخرین تاریخ حمل اعتبار دوم بایستی از اعتبار اول جلوتر بوده تا ذینفع اول بتواند به موقع قبل از سررسید و آخرین تاریخ حمل اعتبار اول، اسناد مربوط به کالا را دریافت داشته و آن را به بانک ابلاغ‌کننده اعتبار اول ارائه دهد.


در قراردادهای زنجیره‌ای که چندین واسطه بین خریدار نهائی و عرضه‌کننده اصلی قرارداد چندین اعتبار اتکائی توسط واسطه‌ها گشایش می‌یابد. در چنین مواردی اعتبار اول که پشتوانه گشایش سایر اعتبارات قرار گرفته به اعتبار موسوم است.


اعتبار اسنادی ماده قرمز (Red Clause L/C)


اعتبار اسنادی ماده قرمز یا با شرط قرمز به اعتباری گفته می‌شود که ذی‌نفع اعتبار می‌تواند قبل از ارسال کالا، وجوهی را تحت شرایطی به‌صورت پیش‌پرداخت (حداکثر تا تمام وجه اعتبار) از بانک ابلاغ‌کننده یا تاییدکننده دریافت نماید. علت این نام‌گذاری آن است که نخستین بار که این اعتبار گشایش یافت. بانک بازکننده جهت جلب توجه بانک ابلاغ‌کننده آن قسمت از متن قرارداد را در شرایط اعتبار که پرداخت مقداری از وجه اعتبار را به‌عنوان پیش‌پرداخت یا مساعده، به ذینفع مجاز داشته بود با جوهر قرمز نوشته بود. از آن تاریخ به بعد اصطلاح 'اعتبار ماده قرمز' متداول شد. باید توجه داشت که از زمان دریافت پیش‌پرداخت توسط ذینفع تا ارسال کالا و ارائه اسناد حمل کالا، به پیش‌پرداخت بهره بانکی تعلق می‌گیرد که بانک هنگام تسویه حساب آن را منظور می‌نماید. پیش‌پرداخت در مقابل ضمانت‌نامه‌های مختلفی که از ذینفع دریافت می‌شود پرداخت می‌شود. این ضمانت‌نامه ممکن است یک تعهد ساده باشد یا اینکه تضمین‌های معتبر دیگر.


اعتبار اسنادی گردان (Revoling L/C)


اعتباری است که پس از هر بار استفاده ذینفع، مبلغ آن خود به خود تا سطح اعتبار اولیه افزایش می‌یابد، بدون آنکه نیاز به دستور مجددی باشد. به موجب این اعتبار به محض اینکه فروشنده اسناد حمل را ارائه داد و از اعتبار استفاده نمود عین آن اعتبار خود به خود برای او دوباره مفتوح می‌شود.


اعتبارگردان می‌تواند نسبت به مبلغ اعتبارگردان باشد و یا نسبت به مدت آن. اما معمولاً اعتبارگردان بیشتر نسبت به دوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در اعتبارگردان به ذینفع اجازه داده شود که در صورت عدم‌استفاده از مبلغ اعتبار ظرف مدت تعیین شده بتواند حق ارائه اسناد آن ماه را در ماه‌های بعد برای خود محفوظ دارد، اینگونه اعتبارات را 'اعتبارات گردان تراکمی' Comulative و در غیر اینصورت آن را اعتبارگردان غیرتراکمی Non- Comulative می‌نامند.


اعتبار اسنادی داخلی


اعتبار اسنادی داخلی اعتباراتی هستند که خریداران ایرانی نزد شعب ارزی بانک‌های داخل کشور به نفع فروشندگان داخلی ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) اقدام به گشایش اعتبار ارزی می‌نماید. ضرورت این امر از آنجا پدید آمد که در سال‌های اخیر برخی از واحدهای بزرگ تولیدی کشور نظیر ماشین‌سازی اراک - شرکت تولید صنعتی صید دریائی آذر آب و غیره که قادر هستند کالاهای مورد نیاز پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها و غیره را ساخته و نصب نمایند از دولت درخواست نمودند تا در مناقضه‌های بین‌المللی سازمان‌های دولتی برای ساخت و نصب تجهیزات مورد نیاز شرکت نمایند. و در صورت برنده شدن اعتبار اسنادی به ارز به نفع آنها افتتاح شود. این امر مورد موافقت قرار گرفته و بانک‌ها مجاز به افتتاح اعتبار اسنادی به ارز به نفع مؤسسات داخلی شدند. این قبیل اعتبارات را اعتبارات اسنادی داخلی می‌نامند.


اعتبار اسنادی ترانزیت (Transit L/C)


هنگامی که یک اعتبار پس از گشایش، از طریق بانکی در خارج به یک بانک دیگری در کشور ثالث ابلاغ می‌شود، اینگونه اعتبارات را اعتبار ترانزیت می‌نامند.


دلایل عمده گشایش اعتبار ترازیت عبارت است از:


- وجهه و اعتبار بانک واسطه به پذیرش اعتبار گشایش‌کننده از طرف ذینفع کمک می‌نماید


- بانک گشایش‌کننده اعتبار برای بانک دریافت‌کننده در کشور ذینفع ناشناس است


- ارتباط مستقیم بین کشور خریدار و فروشنده ممکن نیست

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر