واشنگتن: روسیه نمی‌تواند نورد استریم دو را تکمیل کند

وزیر انرژی آمریکا گفته است که واشنگتن اطمینان دارد روسیه نمی‌تواند نورد استریم دو (خط لوله انتقال گاز طبیعی) را در دریای بالتیک تکمیل کند و آمریکا نیز در مخالفت با این پروژه تلاش می‌کند.
کد خبر : ۱۱۱۶۰۸
نورد استریم

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، «دن بروئیلِت» در پاسخ به پرسشی مبنی بر تلاش‌های مسکو در راستای دور زدن تحریم‌های آمریکا و تکمیل پروژه نورد استریم دو، گفت که «آنها نمی‌توانند» و ادعاها را مبنی بر اینکه گازپروم که مالکیت این پروژه را برعهده دارد، تنها با یک تاخیر کوتاه مدت مواجه شده است، رد کرد.


وی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در این باره گفت: برعکس، این تاخیر بسیار طولانی خواهد بود زیرا روسیه فناوری پیشبرد این پروژه را ندارد. فکر نمی‌کنم انجام این کار به آسانی حرف زدن در مورد آن باشد.


این خط لوله که قابلیت انتقال مستقیم سالیانه ۵۵ میلیون مکعب گاز طبیعی را از میادین سیبری به آلمان دارد، به کانون تنش‌های ژئوپولتیک در سرتاسر اقیانوس اطلس تبدیل شده است. ترامپ آلمان را به دلیل پرداخت میلیاردها دلار پول به روسیه در ازای گاز به شدت مورد انتقاد قرار داده است و این در حالی است که به گفته ترامپ برلین از مصونیت واشنگتن بهره می‌برد.


براساس اسناد ارائه شده توسط گازپروم، مالکان نورد استریم دو تا ماه مه ۲۰۱۹ مبلغ ۵.۸ میلیارد یورو در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند. تحریم‌های ماه دسامبر آمریکا شرکت سوئیسی «آل‌سیز» را که در زمینه احداث خطوط لوله و تاسیسات زیر آبی فعالیت می‌کند، مجبور به قطع مشارکت خود در این پروژه کرد و در سرنوشت آن را در ابهام قرار داد.


آمریکا اعلام کرده است که اروپا باید وابستگی خود را به گاز روسیه قطع کرده و در عوض محموله های مایع این سوخت را از واشنگتن خریداری کند. بروئیلِت با اشاره به عدم اطلاع از احتمال اعمال تحریم‌های مضاعف بر روسیه در صورت مقاومت برابر آمریکا، ادامه داد: این موضوع که اروپا به ویژه آلمان تا این اندازه به روسیه وابسته هستند، آمریکا را آشفته می‌کند.


همزمان با اظهارات برویلت، نشانه‌هایی از تلاش گازپروم برای تکمیل پروژه بروز کرد. کشتی روسی «آکادمیک چرسکی» که مسوولیت جاگذاری لوله‌های گاز را برعهده دارد، یکشنبه هفته گذشته بندر ناخودکا روسیه را ترک کرد. مسیر رهگیری آکادمیک چرسکی نشان می‌دهد که این کشتی ۲۲ فوریه (سوم اسفندماه) به سنگاپور خواهد رسید.


«الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه سال گذشته از این کشتی به عنوان جایگزین کشتی‌ها شرکت آل‌سیز در آب‌های دانمارک یاد کرد. در حالی گازپروم اعلام کرده است که برای تکمیل خط لوله بدنبال گزینه های جایگزین است، هیچ جزئیاتی در مورد کشتی و محل جاگذاری لوله‌ها ارائه نکرده است. 


شرکت نفت و گاز اتریشی و چندملیتی اوام‌وی (OMV) به عنوان یکی از حامیان مالی این پروژه، پیش‌بینی کرده است که مسکو این پروژه را تکمیل خواهد کرد. با توجه به اینکه ۹۴ درصد از فرآیند احداث خط لوله نورد استریم دو انجام شده است، این پروژه تا پیش از توقف احداث به دلیل تحریم‌ها، تنها چند هفته تا اتمام فاصله داشت. در واقع در حال حاضر  تنها بخش‌های کوچکی در آب‌های دانمارک نیازمند تکمیل است.


پیش از آنکه تحریم‌های آمریکا این پروژه را با وقفه مواجه کند، پیمانکاران نورد استریم دو امیدوار بودند این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۹ یا ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ تکمیل شود. زمان مورد انتظار این امکان را فراهم می‌کرد تا انتقال گاز به اروپا به موقع یعنی تا آغاز زمستان ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ انجام شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر