یک کارشناس بازار سرمایه:

شاخص بورس تا پایان سال به ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص بورس تا پایان امسال کانال ۵۰۰ هزار واحد را نیز فتح می‌کند، گفت: روند رو به رشد بازار سرمایه دست‌کم تا بهار سال آینده ادامه دارد.
کد خبر : ۱۱۱۶۵۴
بورس

وحید حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: به‌صورت سنتی در هفته‌های پایانی هر سال به دلایل مختلف از جمله پرداخت عیدی کارکنان توسط شرکت‌ها و تسویه خریدهای اعتباری در بازار، شاهد افزایش عرضه‌ها هستیم که این موضوع تا حدودی معاملات و کلیت بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود این در سال جاری این روند با سال‌های گذشته این تفاوت را دارد که بدلیل حجم بالای سرمایه و نقدینگی که در بازار وجود دارد، افزایش عرضه‌ها به نوعی فرصت خرید در برخی از نمادهای معاملاتی است. از این رو نه تنها افزایش عرضه‌های پایان سال، اثر منفی بر معاملات نگذاشته است، بلکه این روزها شاهد تداوم رونق دادوستدها و رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف هستیم.


وی ادامه داد: از سوی دیگر بررسی روند بازار سهام در دوره‌های چهار ساله مربوط به برگزاری انتخابات مجلس نیز نشان می‌دهد، در سال‌هایی که انتخابات مجلس برگزار شده همواره شاهد روند معاملات و صعود شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف بوده‌ایم.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از سوی دیگر ریسک‌های سیاسی در داخل و خارج کشور نیز فروکش کرده است و رکود سنگینی که بر سایر بازارها از جمله خودرو، ارز، طلا و مسکن وجود دارد، انگیزه‌ای لازم را برای تداوم حضور نقدینگی در بازار سرمایه و رشد و افزایش شاخص بورس و قیمت نمادهای معاملاتی ایجاد کرده است.


وی همچنین گفت: البته بسته به خبرهایی که از صنایع و شرکت‌های مختلف منتشر می‌شوند این نقدینگی و روند رو به رشد قیمت‌ها، به سمت گروه‌های مختلف می‌رود. به همین جهت سرمایه‌گذاران باید به مسایل بنیادی و شرایط شرکت‌ها و گزارش‌های آنها برای دادوستد سهام توجه کنند.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند رو به رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به مجموعه عوامل یاد شده بنظر می‌رسد تا پایان سال شاخص بورس کانال ۵۰۰ هزار واحد را نیز فتح کند. ضمن این که ادامه روند کنونی و روند رو به رشد کلیت بازار سرمایه دستکم برای بهار سال آینده نیز پیش‌بینی می‌شود.


وی گفت: در شرایط کنونی جریان ورود نقدینگی در بازار سرمایه شرایطی را برای این بازار رقم زده است که طرف تقاضا بر عرضه برتری دارد، بر این اساس تا مادامی که این روند ادامه‌دار باشد، بدون شک روند صعودی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.


حسن‌زاده در پایان تاکید کرد: با وجود نقدینگی خوبی که به سمت بازار سهام از ماه‌ها پیش در حال حرکت است، متناسب با این نقدینگی عرضه‌های اولیه و پذیرش شرکت‌ها شتاب نداشته است. ضمن این که سیاست‌های دولت در عرضه تدریجی سهام شرکت‌های دولتی در بازار سهام نیز عملی نشده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر