05 اسفند 1398 - 08:49

شروط تحقق اقتصاد دیجیتال

مدیرعامل فینووا اعلام کرد: تا وقتی توجیه سرمایه گذاری و امکان پذیری رشد فراهم نباشد، تحقق اقتصاد دیجیتال سخت و پیچیده است.
کد خبر : ۱۱۱۶۶۰
آرین افشار

آرین افشار در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به سخنان رییس جمهور در نشست خبری درباره اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ درصد اقتصاد کشور دیجیتال شود اظهار داشت: تا وقتی توجیه سرمایه گذاری و امکان پذیری رشد فراهم نباشد تحقق اقتصاد دیجیتال سخت و پیچیده است. ما زمانی می توانیم این انتظار را داشته باشیم که بگوییم دولت موازی فرصت، رشد می کند و حاضر است تغییر را بپذیرد و در کنار آن صحیح عمل کند.


اتصال زنجیره ها


مدیرعامل فینووا گفت: در زمانی که فرصت در حال رشد است و دولت تغییر را می پذیرد ولی کند با آن رشد می کند، زمینه ساز کندی سرعت اجرای برنامه ها می شود. باید آماده باشیم که چند کار را با هم انجام بدهیم و بعد از این که قبول کردیم، این اتفاق ممکن است رخ دهد ولی تا زمانی که این زنجیره ها به هم متصل، ارتباط محکمی با هم نداشته باشند، هم فکر و هم خوان نباشند اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که فرصت ها در حال رشد هستند و سرمایه گذارها به خاطر این کندی حاضر به سرمایه گذاری نیستند.


فرهنگ سازی


افشار در ادامه تصریح کرد : برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال خیلی فاصله داریم و هر زمان درباره تحول دیجیتال حرف می زنیم درباره چند چیز حرف می زنیم، ابتدا فرهنگ استفاده مردم از سرویس های دیجیتال مطرح است که موضوع بسیار مهمی است چون مارکت سایز را شکل می دهد. دوم درباره زیرساخت های موجود حرف می زنیم، بعد حاضر هستیم تا همه چیز را ببرم و آنلاین کنیم و در این حوزه خوب عمل کرده ایم.


تحول دیجیتال


وی اظهار داشت: زیرساخت ها در ایران به گونه ای طراحی شده که الان می بینیم که همه به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کنند و ما در دوران به سمت دیجیتالی شدن رفتن هستیم، تا این که به سمت تحول دیجیتال حرکت کردن باشیم. دقیقا بین دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال جایی است که ما به نهادها، بانک ها و کسب و کارهای بزرگ حتی سازمان امور مالیاتی، نفت و ... را هم شامل بشود. این ها حاضر هستندخودشان را به طور زیرساختی عرضه کنند تا کسب و کارهای نوآورانه شکل بگیرد.


عدم آمادگی دوطرفه


افشار افزود: اگر این حوزه جای خود را پیدا کند می توانیم بگوییم که به سمت رسیدن به تحول دیجیتال حرکت می کنیم اما فعلا به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کنیم. اپلیکیشن‌های بانکی کارهای بانکی را دیجیتالی ارائه می دهند، مثلا سرویس های اپلیکیشنی مثل «تهران من» همان سرویس های سنتی شهرداری تهران را به صورت دیجیتالی انجام می دهد. یا مناقصات نفتی به جای حضوری دیجیتالی شده ولی این تحول نیست و دیجیتالی شدن است. اگر این ها خوب شکل بگیرد و این فرهنگ بین این ها خوب جای بیفتد آن زمان باید یه چیزهایی مثل فینوتک، فرابوم و ... را عرضه کنیم تا مردم به این سمت بروندو بعد می توانیم بگوییم که به سمت تحول دیجیتال در حال حرکت هستیم اما در حال حاضر با تحول دیجیتال فاصله زیادی داریم و نه سمت زیرساختی آماده است و نه سمت مردم آماده است.


پرداخت هزینه ارزش افزوده


وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: اگر مردم بدانند وقتی به بانک مراجعه می کنند یک سرویس مجانی است اما در هر جایی غیر از بانک آن سرویس را بخواهند و باید هزینه آن را پرداخت کنند و در مقابل آن چند ساعت از زمان را صرفه جویی می کنند و حاضر هستند تا بهای آن را بپردازند چرا که درک می کنند که ارزش افزوده ای که برای آن باید هزینه کنند ارزش استفاده را دارد. استقبال مردم از اپلیکیشن هایی همانند همراه بانک و اپلیکیشن های مالی دیگر به خوبی نشان می دهد که مردم ایران اتفاقا برخلاف مردم در سایر کشورها حاضر هستند تا برای ارزش افزوده هزینه های آن را هم پرداخت کنند.


طراحی های هدفمند


مدیرعامل فینووا گفت: برای این که این مسئله را به فرهنگ تبدیل کنیم باید در ابتدا ارزش افزوده را درست طراحی کنیم و بعد به صورت دقیق آن را به صورت کامل مردم معرفی کنیم. اکثر مردم از اپلیکیشن هایی همانند اسنپ، علی بابا برای خرید بلیط و رفت و آمد استفاده می کنیم، آیا ما پول آن را پرداخت نمی کنیم؟ ارزش افزوده در این گونه اپلیکیشن ها به قدر زیبا و هدفمند طراحی شده که برای هر دو طرف ماجرا «مردم و کسب و کار مربوطه» ارزش افزوده تعریف می کند.


کیفیت پرداخت کارمزدها


افشار افزود: مردم اگر بدانند چرا باید هزینه را برای ارزش افزوده پرداخت کنند یک اتفاق خوب و بزرگ رخ داده است و خیلی راحت آن را پرداخت می کنند و این روش امتحان خودش را پس داده است. در حال حاضر می بینیم که افراد چقدر راحت حاضر هستند تا کارمزد کارت به کارت را بدهند که دلیل آن هم این است که افراد ارزش افزوده مورد نظر را درک کرده اند و حاضر هستند برای آن هزینه را هم پرداخت کنند و در مواردی که تصور می کنیم مردم هزینه ارزش افزوده را نمی دهند به این خاطر است که ما آن را امتحان نکرده ایم و اساسا باید مشخص شود آن سرویس ارزش افزوده است و مردم حاضر هستند برای آن هزینه پرداخت کنند یا خیر یا به مردم آموزش بدهیم که بهای آن ارزش افزوده را بپردازند و مردم هم براحتی آن را می پذیرند وباید نظارم کارمزد را هم جوری طراحی کرد که مردم حاضر باشند آن هزینه را پرداخت کنند و سابقه های قبلی هم تایید کرده است که مردم حاضر هستند برای سرویس های ارزش افزوده با کیفیت هزینه آن را هم پرداخت کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها