الاکلنگ کرونا و اقتصاد جهان؛

بورس آسیا و آمریکا رشد کرد؛ یورو همچنان شکننده

همزمان با تلاش سرمایه‌گذاران برای خلاص شدن از شر نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و پس از کاهش جزئی آمار مبتلایان جدید، بازار بورس آسیا و معاملات آتی بورس آمریکا با افزایش روبرو شد.
کد خبر : ۱۱۱۷۳۶
کرونا

به گزارش ایبِنا از رویترز، بورس چین با جبران کاهش اولیه ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد. بورس استرالیا ۰.۳۷ درصد بالا رفت و شاخص نیکی ژاپن نیز با افزایش ۰.۹۵ درصدی مواجه شد. شاخص یورو استاکس ۵۰ با رشد ۰.۶۵ درصدی همراه بود؛ شاخص DAX آلمان ۰.۶۷ درصد رشد داشت و اف‌تی‌اس‌ای نیز ردش ۰.۷۴ درصدی را تجربه کرد.


با این حال، بدنبال انتشار داده‌های ناامید کننده از آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، قیمت یورو در مقایسه با دلار پایین‌ترین سطح خود را در سه سال اخیر تجربه کرد؛ همین امر موجب شد تا این باور قوت بگیرد که منطقه یورو در مواجهه با شوک‌های خارجی بیشتر از حد تصور آسیب پذیر است. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان هنوز تحت تاثیر از محدودیت‌های مسافرتی اعمال شده در راستای مهار کرونا، برای فعال کردن بخش تولید خود تقلا می‌کند.


بورس آمریکا امروز (چهارشنبه) در منطقه آسیا با رشد ۰.۳ درصدی مواجه شد. شاخص S&P روز گذشته و پس از انتشار بیانیه شرکت اپل مبنی بر کاهش فروش این شرکت به دلیل توقف زنجیره تولید در چین، ۰.۲۹ درصد کاهش یافت. براساس اعلام کمیسیون بهداشت ملی چین،  یک هزار ۷۴۹ مورد جدید مبتلا به کرونا گزارش در این کشور گزارش شده که در مقایسه با روز پیش از آن کاهش داشته و از ۲۹ ژانویه تاکنون کمترین تعداد مبتلایان روزانه محسوب می‌شود.


آمار تلفات در چین به بیش از ۲ هزار نفر رسیده و کرونا در حال حاضر راه خود را به ۲۴ کشور جهان باز کرده است. در بازار ارز، هر یورو ۱.۰۷۹۸ دلار معامله شد. در بازار داخلی چین، هر یوآن با اندکی کاهش ۷.۰۱۳۶ دلار خرید و فروش شد.


نفت خام و برنت آمریکا هر دو با افزایش بیش از یک درصدی به ترتیب هر بشکه ۵۲.۶۳ و ۵۸.۳۹ دلار معامله شدند. این در حالی است که کاهش تولید نفت لیبی نگرانی‌های ناشی از تضعیف تقاضای چین را برای کالاهای اساسی خنثی کرده است.


انتظارات مبنی بر توافق اوپک و متحدانش شامل روسیه برای کاهش تولیدات نفت، می‌تواند از قیمت ها حمایت کند. این گروه که با عنوان اوپک پلاس شناخته می شود، ششم مارس (۱۶ اسفندماه)  در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر