در جریان اجلاس گروه جی ۲۰؛

انتقاد توکیو از پیشنهاد مالیاتی واشنگتن در مورد شرکت‌های فناوری

ژاپن در جریان اجلاس گروه جی ۲۰ در عربستان سعودی، در اقدامی کم‌سابقه به طور علنی آمریکا را بابت یکی از پیشنهادات اصلاحات مالیاتی این کشور، مورد انتقاد قرار داد.
کد خبر : ۱۱۱۸۶۶
ژاپن

به گزارش ایبِنا از رویترز، «تارو آسو» وزیر دارایی ژاپن با انتقاد از آمریکا گفت که این پیشنهاد تلاش‌های جامعه جهانی را در راستای رسیدن به توافقی مشترک بر سر مقررات جدید مالیاتی در مورد شرکت‌های فناوری بزرگ نادیده می‌گیرد.


سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) در حال تدوین مقرراتی است که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند تا به جای پرداخت مالیات به آن دسته از مناطقی که زیرمجموعه‌هایشان در آنجا ثبت شده است، به تمام کشورهایی که در آن مشغول فعالیت هستند، مالیات پرداخت کنند؛ اقدامی که حمایت گسترده سران کشورهای عضو گروه جی ۲۰ را به همراه داشت.


با این وجود، تلاش‌های سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی سال گذشته با درخواست  لحظه آخری واشنگتن متوقف شد؛ این درخواست شامل پیشنهادی موسوم به «بندر امن» بود و به اعتقاد منتقدان به شرکت‌های چندملیتی فناوری این اجازه را می‌دهد تا از بین دو گزینه «احترام به مقررات جدید» و «پیروی از مقررات جاری» یکی را انتخاب کنند.


آسو در این خصوص گفت: به همتایانم گفتم که ژاپن در مورد پیشنهاد «بندر امن» بسیار نگران است. این پیشنهاد مقرراتی را که قصد اجرای آن را داریم، بیش از حد تصور بی‌تاثیر می‌کند. این نگاهی است که کشورهای مختلف به این پیشنهاد دارند.


بسیاری از مقامات گروه جی ۲۰ از این منظر به قضیه نگاه می‌کنند که آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اواخر سال جاری، تمایلی ندارد تا خود را درگیر موضوعی سیاسی و احتمالا حساس مشابه این موضوع کند.


با توجه به مناسبات و همکاری دفاعی نزدیک آمریکا و ژاپن، به ندرت پیش آمده است که توکیو به طور علنی از واشنگتن انتقاد کند. وضع مالیات بر شرکت‌های فناوری جهان همچون آمازون، گوگل و اپل و همچنین تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان به شکلی برجسته در اجلاس سران گروه جی ۲۰ به چشم می‌آمد.


در بیانیه رسمی که پس از اجلاس منتشر شد، سران حاضر اعلام کردند که به طور متفق القول می‌خواهند تا پایان سال ۲۰۲۰ اختلاف نظرات را  در مبحث مالیات هر چه بیشتر کاهش دهند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌گوید این اقدامات می‌تواند مجموع درآمدهای مالیاتی کشورها را سالیانه تا ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر