06 اسفند 1398 - 09:01

بلوک دولتی پالایش نفت تبریز فردا در بورس عرضه می‌شود

بلوک ۲۰ درصدی شرکت پالایش نفت تبریز فردا(چهارشنبه) به وکالت از ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.
کد خبر : ۱۱۱۹۱۵
گزارش تصویری بورس اوراق بهادار تهران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تعداد ۷۷۶ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۰۰ سهم شرکت پالایش نفت تبریز که ۲۰ درصد سهام این شرکت را شامل می‌شود، فردا(چهارشنبه) توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت ۵۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۲ ساله در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.
این بلوک که به وکالت از ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران روی میز فروش می‌رود به قیمت پایه هر سهم ۴۰ هزار و ۷۱۲ ریال و ارزش کل پایه ۳۱ هزار و ۶۲۶ میلیارد و ۷۵۸ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۰۰ ریال برای این واگذاری آگهی شده است.
همچنین مبلغ سپرده شرکت در مزایده این شرکت که ۲۰ درصد سهام آن متعلق به سهام عدالت می‌باشد، برای این عرضه ۳ هزار و ۱۶۲ میلیارد و ۶۷۵ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۴۴۰ ریال تعیین شده است.
این گزارش می‌افزاید: جرئیات آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری بلوک ۲۰ درصدی شرکت پالایش نفت تبریز نیز بدین شرح است:
برخی شرایط عمومی معامله:
۱- متقاضیان اقرار می‌نمایند ممنوع‌المعامله نبوده و مشمول ماده (۲۴) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب  31 تیر ماه 87  و اصلاحات بعدی آن نمی‌باشند. همچنین خریداران قبلی سهام بلوکی اقساطی از سازمان خصوصی‌سازی که در اجرای قراردادهای منعقده، اقساط آنان معوق گردیده، تا تعیین تکلیف بدهی های قبلی، حق شرکت در مزایده و خرید مجدد سهام را نخواهند داشت.
۲- خریداران متعهد هستند چنانچه فعالیت شرکت طبق تشخیص و ابلاغ سازمان پدافند غیرعامل متضمن امور حساس امنیتی و طبقه‌بندی حیاتی باشد، در اداره شرکت و مدیریت امور، ضوابط مربوطه ابلاغی از مرجع مذکور را به دقت رعایت و اجراء نماید.
۳- خریداران سهام کنترلی بنگاه‌های مرتبط، ملزم به رعایت مفاد دستورالعمل حفاظت و مراقبت از اماکن مورد واگذاری، مصوب شورای امنیت کشور خواهند بود.
۴- موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تابعه و وابسته آنها، موضوع ماده (۵) قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن که متقاضی خرید سهام می‌باشند، متعهد می‌گردند محدودیت های مقرر در ماده (۶) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن را رعایت نمایند. بدیهی است، مسئولیت ناشی از عدم رعایت آن به عهده خریدار خواهد بود.
۵- خریداران مکلف به رعایت مواد (۴۴) و (۴۵) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی موضوع ممنوعیت انجام اقدامات منجر به اخلال در رقابت می باشد. همچنین خریدار اقرار می نماید مشمول محدودیت  مقرر در ماده (۴۷) قانون مذکور نیست. بدیهی است در صورتی‌که انجام یک یا چند مورد از رویه های ضدرقابتی موضوع مواد (۴۴) تا (۴۸) قانون فوق الذکر از سوی خریدار، برای شورای رقابت محرز گردد، خریدار حق اعتراض نسبت به تصمیمات آن شورا(موضوع ماده ۶۱ قانون) را نخواهد داشت.
الف) قابل توجه متقاضیان:
۱- خریدار در صورت احراز شرایط مقرر در شیوه نامه تشویق بخش خصوصی و تعاونی از مزایای این شیوه نامه به شرح زیر برخوردار خواهد بود:
الف) افزایش سقف کل زمانی و مجموع تعداد اقساط برای خریداران بخش خصوصی تا میزان یک سوم و برای خریداران بخش تعاونی تا میزان دو پنجم جمع مدت و تعداد اقساط مصوب.
ب) بازپرداخت پلکانی اقساط با شیب «۱۰%» رشد سالانه برای خریداران بخش های خصوصی و تعاونی، به مأخذ «۱۰۰» برای رقم میانه دوره اقساط.
ج) سود فروش اقساطی تا میزان «۳%» پایین‌تر از سایر خریداران برای خریداران بخش خصوصی و « ۶/۳%» پایین تر برای خریداران بخش تعاونی.
۲- خریدار سهام شرکت پالایش نفت تبریز متعهد است ضوابط، دستورالعمل ها، استانداردها و چارچوب های اجرایی مرتبط با حوزه های فنی، امنیتی، حراستی، HSE، ایمنی، فناوری اطلاعات و پدافند غیرعامل که توسط وزارت نفت و یا سایر مراجع ذیصلاح مربوط ابلاغ شده و اجرای آن برای کلیه بنگاه های فعال با موضوع فعالیت مشابه در حوزه نفت اعم از شرکت های دولتی و خصوصی الزامی است را، اجرا نماید.
۳- خریدار سهام شرکت پالایش نفت تبریز مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده وزارت نفت ضوابط قیمت گذاری و عرضه فرآورده های نفتی را رعایت نماید.
ب) نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان:
۱- طبق مصوبه هیات واگذاری عرضه سهام این شرکت با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» مندرج در سایت سازمان خصوصی‌سازی صورت خواهد گرفت. بر اساس مفاد  این دستورالعمل صلاحیت های عمومی و تخصصی متقاضیان مورد بررسی قرار گرفته و صرفا اشخاص واجد شرایط امکان رقابت در روز عرضه را خواهند داشت.


با توجه به عرضه این سهام از طریق شرکت بورس و مطابق مفاد دستورالعمل مذکور، شاخص های مربوط به «صلاحیت‌های فنی و مدیریتی» متقاضیان (به عنوان بخشی از شاخص های تخصصی) توسط کارگروه بررسی صلاحیت موضوع این دستورالعمل مورد بررسی قرار گرفته و شاخص های مربوط به «تمکن مالی» و نیز «شاخص های عمومی» متقاضیان مطابق مفاد ماده (۲) «ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران» توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 


- متقاضیان می بایست علاوه بر واریز معادل ۱۰ درصد ارزش پایه سهام قابل واگذاری به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، معادل ۱ درصد ارزش پایه سهام قابل واگذاری (به ترتیب شرکت پالایش نفت تبریز مبلغ ۳۱۶.۲۶۷.۵۸۹.۳۴۴ ریال) را به عنوان سپرده به‌صورت نقد یا ضمانت بانکی معتبر حسب مورد به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز و یا به آن تحویل نمایند. در صورت انصراف هر یک از متقاضیان تأیید صلاحیت شده از حضور در رقابت، سپرده نقدی واریز شده و یا ضمانت نامه بانکی ارائه شده به سازمان خصوصی سازی(معادل یک درصد مذکور) به نفع دولت ضبط خواهد شد. لازم به توضیح است در صورت عدم واریز و یا تحویل ضمانت نامه، صلاحیت متقاضی مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.


- به منظور بررسی «صلاحیت فنی و مدیریتی» متقاضیان می بایست علاوه بر ارائه درخواست خرید و مدارک لازم و نیز ارائه تضامین مربوط به حضور در رقابت طی زمان و چارچوب مقرر در ضوابط و مقررات عرضه های عمده در بورس، مستندات قابل ارائه خود مربوط به بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی را به شرح جدول شماره (۱) مندرج در آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی‌سازی و حداکثر تا ۶ روز کاری قبل از عرضه به این سازمان تحویل دهند.


- سپرده متقاضیان رد صلاحیت شده پس از اعلام نتیجه، قابل استرداد خواهد بود.


- چنانچه در هر مرحله از فرایند واگذاری و تا زمان ابلاغ قرارداد واگذاری مواردی دایر بر عدم احراز صلاحیت متقاضی کشف گردد، این سازمان می تواند نسبت به لغو واگذاری به این خریدار اقدام نماید.


- برنامه یا طرح توجیهی ارائه شده از سوی متقاضیان جزو لاینفک قرارداد واگذاری بوده و به عنوان تعهدات قراردادی خریدار منظور و توسط سازمان خصوصی سازی مورد نظارت قرار می گیرد.


- متقاضی خرید متعهد می گردد در انتصاب مدیران شرکت واگذار شده شاخص های صلاحیت عمومی موضوع «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» را رعایت نماید. این موضوع در قرارداد واگذاری درج خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر